Muninnan loppuminen?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
arapaho

Muninnan loppuminen?

Viesti Kirjoittaja arapaho »

Moik kaikille!
Meillä on 5 kanaa ja kukko.asustamme vanhalla maatilalla,joten tirpat on vapaana koko kesän,yöt tietty suljettavassa häkissä.
Kesä meni harakoiden kanssa kilpaillessa,kuka ehtii noutaa kesäpesistä munat..
Kesän ilmat oli mitä oli,eli kanojen sulkasato oli melkein syksyllä.Muninta tietty loppui höyhennyksen ajaksi,mutta lähtikö höyhenten mukana
munintataito?
Yöpakkasten alkaessa kanat on olleet sisätiloissa(+8 astetta).Munia ei ole kuulunut kohta 3 kuukauteen?! :smt009
Valoa on lisätty vähitellen,nyt noin 12 tuntia/vrk.Kanalassamme on vain pieni ikkuna joten lamppu palaa siksi koko päivän.
Ruokana munintarehu,kauran jyvät ja herkkuja = omppua,kaalia,etc..pari kertaa viikossa.
Mikä mättää kun munia ei tule?Olen muutaman kerran vihjaillut siivekkäille,että meillä syödään jouluna kanaa kaikilla tavoilla :oops:
Kanat ei ole meillä munien vuoksi,niitä saa kaupasta halvalla,mutta yhtä tuoreita sieltä ei saa.
Tirpat on virkeitä,eli sairaudesta moinen ei kait johdu?
Otan vinkkejä vastaan :smt115
KIITOS!
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Muninnan loppuminen?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Koita lisätä valoa vielä pari tuntia ainakin mutta niin että pimeää on kuitenkin vähintään 8 tuntia. Minkä ikäisiet ja rotuiset kanat? Mitä vanhempi kana sen pitempi munintatauko. Onko rehu täysrehua vai tiivistettä? Jos täysrehua niin muut herkut ja jyvät pois, jos tiivistettä niin ruokinta ok. Kyllä ne vielä aloittaa mutta joskus se vie turhauttavan paljon aikaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Muninnan loppuminen?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Jos täysrehua niin miksi muut herkut ja jyvät pois?
Meillä on kaura/vehnä jyvät,herkut ja Rehux Kanatäysrehu,sekin sisältää kokonaisia jyviä.Muniakin tulee.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Muninnan loppuminen?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Joskus niitä herkkuja on liikaa suhteessa rehuun eikä eväät vaan riitä pitämään munintaa yllä, yleensä proteiinin puute saa sitten munan tulon tyssäämään. Tässä on myös rotukohtaisia eroja, heikommin munivat rodut pärjäävät hyvin heppoisemmalla ruoalla kuin hyvin munivat. Jos munien tulo lakkaa niin tuo on suht helppo asia korjata ja katsoa rupeaako niitä munia tulemaan, jos ei muutamassa viikossa ala tulemaan, syy ei todennäköisesti ollut ruokinnassa, tai siis voihan se vielä olla jostain liian vähäisestä vitamiinin tms saannista mutta harvemmin kuitenkin jos teollista rehua syöttää.
Kukkopojalla ruokinta kunnossa jos omistaja tyytyväinen munintaan :smt001
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Muninnan loppuminen?

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Toivottavasti tirpat ovat alkaneet munia. Kun meillä talviaikaan alkaa muninta heikentyä niin annan eläinten kalanmaksaöljyä kuurina. Saavat D-vitamiiniä ym. Myös protskua pitää olla ruuassa. Itse annan riistahernettä keitettynä, papua, jauhelihaa- jota olen jauhanut hirvenlihan rääppeistä annospusseihin, raejuustoa ja joskus kalaa ym. Rehuna olen käyttänyt munitus punahelttaa. Tietysti kaurat, kalkit, hiekka, silputut munankuoret ym. ruuantähteet ja tuoreet. Syövät paremmin kuin itse. Kaalit, porkkanat, omput, nam, nam...piimään mössötty leipä... kaikki käy tasapuolisesti ja kohtuudella. Olen ollut tyytyväinen munien kovaan kuoreen. Jos huomaan, että taphtuu muutosta niin heti öljy kuurille. Tulos näkyy välittömästi. Toimii myös nahkamuniin. :smt038 . Valot olen laittanut ajastimella 6-18, enkä käännä kesäaikaan, vaan kun alkaa olla valoisaa, niin sitten vähennän päivävalon pois.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Vastaa Viestiin