Likinäköinen kana?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Annir85

Likinäköinen kana?

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Voiko kana olla likinäköinen? :smt017

Mulla yks kana vaikuttais olevan huonon näön omaava. Löytää kyllä ruokakupin ja juomakupin ihan itse, pyrähtää orrelle ja alas, käy pesässä munimassa... mutta kääntelee päätään pitkään ja vähän omituisesti ennen kuin mitään tekee tai liikkuu. Katselin eilen pitkään sen touhuja. Ruokakupilla oli syömässä ja alempiarvoinen kana tuli viereen, koitti sitä nokkaista että menehän pois, mutta ei aikonutkaan osua.

Onko kellään kokemusta vastaavasta??
rilla

Re: Likinäköinen kana?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mulla on joskus ollu tollai käyttäytyvä.
Se kyllä sit oli kaiketi marekkia. Tuumailu ja pään kääntely ja vääntely vaan paheni ajan myötä.

Osumatarkkuus oli hukassa ja oli semmosen hölmön oloinen.
Mut miksikäs ei kanoillakin vois huono näkö olla?

Lasit vaan! Kolmet kaksien hinnalla vai miten se meni? :smt003
piiparinen

Re: Likinäköinen kana?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Meillä on orpington pyllyrä kana Elisabeth
Joka ei esim ite kesällä uskalla mennä hämärällä enää
Ramppia ylös vaan jää suosiolla tarhaan yöksi
Kalkkunan kanssa jos en satu sitä nostamaan
Rampille. Se ei myöskään näe kunnolla herkkuja vaan
Selkeästi huti menee monta kertaa ja minuakin
Tihrustelee välillä. Sillä on vaan huono näkö eikä
Tuo muuten vaikuta mihinkään on paksu ja terve :smt003
Annir85

Re: Likinäköinen kana?

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Marekiin on jokunen lintu kuollut/lopetettu kylläkin.
Tuo neiti on jo lähes parivuotias, herkin ikä marekin kannalta ohitettu. Paksusti voi myös.

Tänään taas jumituin seuraamaan ko kanaa. Nokki rauhassa kauraa toinen kana vierellään, mutta kun samainen kanakaveri kiersikin toiselle puolen, tämä likinäköinen säikähti ja väisti pois. On siis alempiarvoisempi noista kahdesta. Olisiko ehkä toinen silmä sokea?! Otin sen sitten syliin tarkempaa tutkimusta varten, sokea? silmä ei reagoinut mitenkään kun sormea liikutin silmän lähellä. Toisen reaktio vaikutti normaalilta.

rilla: taidan ottaa kanan mukaan optikolle kun itselle menen laseja uusimaan :smt005
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Likinäköinen kana?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mulla oli aikanaan Kaneli-kana, joka osoittautui toisesta silmästä sokeaksi. Se käyttäytyi juuri tuohon tapaan. Se tuli meille aikuisena ja ihmettelin alusta asti kun se oli niin hömelön oloinen. Tilannetta aikani seurattuani tajusin, että se ei taida nähdä toisella silmällä mitään. Hutinokkaisuja herkkupaloja havitellessa tuli herkästi. Parina viimeisenä elinkuukautenaan tilanne selvästi huononi, eikä se halunnut enää mennä ulos. Luultavasti toisessakin silmässä näkö alkoi heiketä. Sisällä pärjäsi kyllä hyvin kun tiesi missä on juoma ja ruoka. Nukkui alimmalla orrella. Sitten eräänä päivänä, muistaakseni noin viisivuotiaana, se halvaantui toispuoleisesti, joten päästimme sen kanojen taivaaseen.
Annir85

Re: Likinäköinen kana?

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Täytyypä pitää neitoa tarkasti silmällä. Kun ei pärjää parvessa enää, niin sitten lienee päätöksenteon aika :smt012
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Likinäköinen kana?

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Moikka. Minulla oli kaksi vuotta täysin sokea kana, Riepukka. Oli tehokana ja onneksi huomasin heti, ettei kaikki ole kunnossa. Käveli seinävarsia seuraten, mutta löysi ruoka- ja vesiastiat. Heilutti päätään kuin sokea keppiään kävellessään, mikä ärsytti toisia kanoja. Monen tapaturman- nokkimisen ym. kiusaamisen jälkeen otin Riepukan omaan yksiöön ja "yksityishoitoon". Oli usein sisällä kopassa. Seurasi minua ulkona äänen perusteella. Kulki mukana mansikkamaalla ja oli seurana kun haravoin pihaa :smt049 . Paras kana ikinä. Muni ja oli helppo hoidettava, oikea kainaloinen. Luotti minuun täysin. Kiusaamisen jälkeen ei hyväksynyt toisia kanoja vaan nosti heti kaulaa ja oli valmis taistoon jos kana lähesty sitä. :smt021 . Olihan sillä toki oikeus puolustaa itseään. :smt045 . Joskus vajaakuntoisesta saattaa saada todella hyvän kanan/kukon jos on mahdollista huomioida sen erityistarpeet :smt023
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Likinäköinen kana?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Oih, ihana tarina Riepukka-kanasta :smt050
riepukka kirjoitti: Joskus vajaakuntoisesta saattaa saada todella hyvän kanan/kukon jos on mahdollista huomioida sen erityistarpeet :smt023
Aivan totta :smt045
Vastaa Viestiin