Kana munii mihin sattuu

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mykki

Kana munii mihin sattuu

Viesti Kirjoittaja Mykki »

Miten saan kanani opetettua munimaan pesään? :smt017 Meillä on yksi pesä pahvilaatikossa ja toista pesää varten on tehty vanerilaatikko. Toisen aukko on seinää päin ja toisen huoneen keskustaa päin. Ovat vierekkäin seinän vieressä. Laatikoiden ja seinän väliin ilmestyy välillä muna, välillä löytyy pahvilaatikosta, välillä keskeltä huonetta ja välillä pihalta. Aluksi pesässä oli keitetty kananmuna mutta siitä ei ollut apua. Nyt vain kerätään munia milloin mistäkin.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Kana munii mihin sattuu

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Niinpä siinäpä pulma :smt017
Minulla on ollut vuosia kanoja ja yksikään ei ole muninut muualle kuin munitus pesään. Niitä on laitettu orrelta menevälle seinälle vierekkäin kuusi ja alapuolelle kaksi sekä myös kesäkanalan sisäpuolelle kuusi pesäpaikkaa. Talvella sisätiloissa on myös kuusi. Mutta :smt042 eihän ne muni kun yhteen ja samaan paikkaan kaikki kanat ja joskus voi olla hautomassakin vielä joku.
Eli eivät kelpuuta muita paikkoja, vaikka olen nähnyt niiden makoilevan kyllä muissakin pesissä. Ilmeisesti se on muillekin katsottu sopivaksi munimis paikaksi.
No nyt kun tuli kolme uutta Milleä ja kaksi silkkiä niin nämä tekevät lattialle munansa ihan muutaman kerran pesään.
Toinen silkkikana nokki ne rikki aluksi, mutta nyt on saanut olla ehjänä ja omansakin munan.
Vielä ei ole pihalta löytynyt, kun olen niiden kanssa pihalla haukka kiertää pihaa niin ei uskalla yksin jättää vahtimatta, joten ehkä tämä vaihe meneekin ohi etteivät käy munimassa kuin sisällä vaikkakin lattialle.
Vaikea sanoa miten oppivat pesämunimaan :smt009 vaikka meillä on lattialla niin ne ovat samassa paikassa heinien päällä nurkassa
mummo ja kanaset :biggrin:
Annir85

Re: Kana munii mihin sattuu

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Moi, mulla on puisia ja kumisia tekomunia lähes joka pesässä, ne pesät missä ei ole niin niihin ei ilmesty munan munaa, jos vaihdan tekomunan tyhjään pesään alkaa sitten muniminen sinne. Toki yksi höppänä munii aina samaan pesään oli siellä ennestään jotain tai ei.
Sitten taas jossain vaiheessa minulle tuli pari vanhempaa kanaa joilla ei ollut aiemmassa paikassa kunnon pesää ollenkaan. Ne eivät oppineet munimaan pesiin tekomunista huolimatta vaan munat ilmestyivät aluksi oman privaattihäkin kylpypaikkaan. Sitten taisivat alkaa niitä syömään kun loppui munien tulo ja sitten kävikin kanoille :smt027 ....
Helenals

Re: Kana munii mihin sattuu

Viesti Kirjoittaja Helenals »

Täällä käyty (muna-)aarteenetsinnöissä pihalla, kun kanat ovat vapaina eikä munintapesät sisällä olleet ihan vielä valmiina kun aloittivat muninnan.(Laitoin toimivan pesän ulos aluksi.) Huomannut että jos ottaa kaikki munat pesästä, niin ovelsti vaihtavat paikkaa.Niinpä pidin tekomunia kanojen itse keksimissä pesissäkin. Kivaa löytää kymmenisen munaa kerralla, oudoista paikoista, mutta paras juttu oli kun jonkun aikaa olin etsiskellyt pesää löytämättä ja naapuri loppukesästä raivasi autotallin seinän vierustalla olevan risukasan ja sieltä paljastuikin mahtava munapiilo - olisiko ollut n. 30-35 kpl! :smt005
Yritin myös kouluttaa kanoja pitämällä sisällä suuren osan päivästä ja munintapesissä tietysti tekomunat.Ovat suurin piirtein oppineet.
Vastaa Viestiin