Onko kenelläkään kokemuksia kanan selkäsuojasta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Onko kenelläkään kokemuksia kanan selkäsuojasta

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Minulla on muutama sellainen kana joitten selästä höyhenet ovat ihan vallan pois. Kukot perskuleet ainakin osasyyllisiä asiaan. Vaikka en mitenkään mahdotonta riekkumista näitten selässä olekaan nähnyt. Mutta toisaalta enhän minä kaiken aikaa ole katsomassa.
Sitten huomasin hautomakone kaupan nettisivuilla olevan kanan selkäsuojuksia myytävänä. Muutaman päivän mietin ja sitten päätin sellaisen tilata. Kun ensin kyselin firmasta tarkemmin miten se toimii, kuva oli huono. Mietin, että ostan yhden ja jos se on käyttökelpoinen teen kaavat ja ompelen itse lisää.
Nyt koekappale on puettu kanan selkään kuin takki ikään. Ei se siitä tykkää, vaikka varmasti on lämpimämpi olonsa nyt. Kana kulkee jalat mutkalla ja toiset näyttävät sitä jopa pelkäävän. Täytyy tarkkailla sitä nyt ahkerasti miten se oppii takkkia pitämään.

Siksi kysynkin onko moisesta kenelläkään kokemusta? Kuulisin kernaasti kokemuksista. Kiitos. :smt024
Annir85

Re: Onko kenelläkään kokemuksia kanan selkäsuojasta

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Moi, mulla on useammalla kukkojen lempparikanalla takit päällä. Yksi ainut kana kulkee "matalana", muut eivät alkujärkytyksen jälkeen edes huomaa takkia päällään. Hyvin yksilöllistä kuitenkin kuinka suhtautuvat. Kannattaa varmistaa että kuminauha ei ole liian kireällä tai löysällä, siinä on kuitenkin pari eri kohtaa josta napin saa laitettua. Osalla kanoistani on siipisuoja myös takissa, suojaa hyvin polkuvaurioilta siiventyveä.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Onko kenelläkään kokemuksia kanan selkäsuojasta

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Kiitos Anni, tulihan sentään yks vastaus!
Miten sinun kanoillasi takki on? Onko "liepeet siipien alla vai päällä? Laitoin ensin ne siipien alle, mutta kana oli ravisteli aina toisen puolen helman siiven päälle. Vaikka miten tarkastin kuminauhojen asentoa. Tänä aamuna sitten suosista otin molemmat helmat siipien päälle. Eikä se tykkää vieläkään, kulkee kintut linkussa edelleen vaikka selvästi huomaan kuinka sillä nyt on lämmin. Ennen takkia se näytti ja tuntui kylmältä.
Annir85

Re: Onko kenelläkään kokemuksia kanan selkäsuojasta

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

No, takki "kuuluisi" olla siipien alla, paitsi siipisuojallisessa ne siipisuojat siipien päällä. Mutta, välillä takki on siipien päällä juurikin toiselta puolelta, välillä oikein siipien alla.
Kuvatässä suoja on vielä oikein :smt003
Marlen
muna
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Marras 2016, 19:27

Re: Onko kenelläkään kokemuksia kanan selkäsuojasta

Viesti Kirjoittaja Marlen »

Täällä kanan takin kanssa on juuri tuo ongelma että siivet jäävät alle vaikka miten laittelisi...tai eivät ne heti siellä ole mutta kohta. Ja silloin kana ei pääse lentämään orrelle.Nyt takki on kaapissa.
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Onko kenelläkään kokemuksia kanan selkäsuojasta

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Hei. Meillä on myös käytetty tarvittaessa "puumanaisen takkia".Sain mallin kaverilta ja ompelin niitä itse. Laitoin kumpat menemään ristiin masun alla, niin pysyy hyvin päällä. Kumpat pitää olla oikean mittaiset. Suojaosan pitää myös olla sopiva kanalle. Tein kolmea eri kokoa. Suoja lähtee selän/niskan päältä ja kaartuu siipien alle sivuille. Ei saa olla niin pitkä, että menee "rasvatapin" päälle pyrstön juureen, jotta kana voi sukia normaalisti.

Siis vasemmanpuolisen olkapään kumppa menee oikealle puolelle suojan etukulmaan kiinni ja päinvastoin. :smt017 Tein vuoriosan puuvillatrikoosta ja päällisen erilaisista vähän liukkaasta ja tiiviistä kankaasta. Puuvilla hengittää ja päällinen ei kerää roskia ja likaa.
Kun kanalla on takki päällä, kannattaa tarkistaa välillä, ettei öppiäiset pääse pitämään juhlia takin alla, koska kana ei pysty putsaamaan sen alustaa. :smt018 Itse suihkautan sen alle karkotteen.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Onko kenelläkään kokemuksia kanan selkäsuojasta

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Vielä lisäys takin pukemiseen. Laitan kumpan menemään jalan takaa. Kun takki on päällä, niin kumppa menee jalantakaa ristiin tioselle olkapääle jne.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Vastaa Viestiin