Kanat kukoista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Erttu

Kanat kukoista

Viesti Kirjoittaja Erttu »

Hei. Miten erotan kanat kukoista? Entä erikoisemmat linnut kuten silkit?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanat kukoista

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Varmaankin tarkoitat nuoria yksilöitä. Tipuista on usein vaikea tai mahdoton tietää. Joskus nuorikoistakin on vaikea sanoa, ja käy niin, että kanaksi luultu alkaakin lopulta kiekua. Pieniä eroja alkaa vähitellen ilmaantua tipujen kasvaessa ja niistä voi yrittää päätellä. Esim. kukkotipujen harja alkaa punertaa selvästi jo varhain, kanatipun ei. Kukkotipun jalat voivat olla isommat kuin kanatipun. Siipisulistakin voi päätellä jotain, mutta se onkin jo vaikeampi laji.

Mitä enemmän tipujen sukupuolta arvioi, sitä paremmin sitä oppii tekemään ja osuu usein oikeaan. Vaikkapa tästä ketjusta voit katsoa vinkkejä. Muitakin vastaavia ketjuja löytyy.
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=31063

Silkeistä en sano mitään kun en niitä tunne. :smt001
Ronkeli

Re: Kanat kukoista

Viesti Kirjoittaja Ronkeli »

Tässä kuva puolentoista viikon ikäisistä tipuista, jotka syntyneet vajaan vuorokauden sisällä kaikki. Lueskelin jostakin, että sulkautuminen on yksi merkki erottaa kanat ja kukot toisistaan. Kukkopojat siis sulkautuisivat myöhemmin kuin kanat. Kuvan vasemmanpuoleisella on vasta lyhyet siiven alut ja pyrstö puuttuu vielä kokonaan. Kun taas muilla on paljon pitemmät siipisulat ja pyrstössäkin töpöttää jo sulkien alut. Voinko olettaa että vasemman puoleinen on kukko ja muut kanoja? Kyllä kukkopoikakin saa elää, mutta mielenkiintoista seurata kuinka kehitys eri sukupuolilla edistyy.

http://i7.aijaa.com/b/00658/14458446.jpg
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kanat kukoista

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ovatko kaikki tiput samaa rotua (tai risteytystä)? Jos ovat, niin vaikuttaa vahvasti siltä, että olisit tunnistanut sukupuolet. Kirjoitathan jatkokuulumisia...nämä sukupuolitunnistukset on aina niin kivoja!
eak85

Re: Kanat kukoista

Viesti Kirjoittaja eak85 »

Olen omilla tipuilla tutkaillut tuota sulkiintumista.
Mulla on kaksi Sussex rotuista tipua, jotka sulkiintuivat yhtä nopeasti, mutta toiselle tuli mustaa väriä nopeammin kuin toiselle. 4-5 vk iässä alkoi harjan ja heltan väristä nähdä selvästi, että toinen on kukko ja toinen kana.
Tämä nopeammin mustia sulkia saanut on kukko. Kattelin kyllä siipisulkia silloin 1vrk iässä, mutta kun en laittanut ylös mihinkään, niin en muista varmasti miltä näytti. Jonkinlainen muistikuva on, ihan kun oisivat siipien perusteella näyttäneet kanoilta.

Minulla on kolme pienempää sussexia kasvamassa myös, jännä nähdä päteekö näissä samat havainnot..
Kaikilla oli kanamaiset siivet 1vrk iässä, mutta yksi on jo saanut mustia sulkia. Liekö hän kukko ja 2 muuta kanoja.
Itse asiassa tuolla mustimmalla oli jo syntyessään musta takapuoli/läntti takapuolessa.
Onko hän puhdas Sussex sitten ollenkaan? Onko muilla kokemuksia?
Ronkeli

Re: Kanat kukoista

Viesti Kirjoittaja Ronkeli »

Pari viestiä taaksepäin oli kuva minun tipusista. Ne ovat maatiaiskanan munista (emo harmaa oranssikaulainen) ja kukkona Sussex. Eli syntyi yksi harmaa, yksi musta ja kaksi vaaleaa, jotka ovat tuossa kuvassa etualalla. Nyt ne ovat kaksiviikkoisia . Tarkastelin niitä äsken kanalareissulla ja noista vaaleista sillä,jota arvelen kukkopojaksi on jo nyt hieman isommat ja terävämpipiikkiset heltan alut kuin toisella. Tällä ns. kukkopojalla ei vieläkään ole pyrstösulat alkaneet kasvaa, siipiin on kyllä tullut pituutta. Aika näyttää mitä niistä kehittyy. Aika hyvä mäihä, jos eka kerralla tuli kolme kanaa ja yksi kukko. Tuo isokokoinen Sussex-Kalevi on kyllä väärä valinta pienemmille maatiaiskanoille, mutta niin ihanan lempeä, kiltti ja kaikki huomioonottava. Tulee luokse kun huutaa ja syö kädestä. Ehkäpä se pitää vaihtaa jossakin vaiheessa :smt017
sarivik

Re: Kanat kukoista

Viesti Kirjoittaja sarivik »

Moikkelis!

Mullakin olisi taas tunnistustehtävä, kumpia mahtavat olla..? Nämä ovat noin puolitoistakuukautisia. Valkoinen on kuoriutunut 3 vrk aiemmin kuin harmaa. Ensimmäiset kaksi keväällä meillä kuoriutunutta olivat kumpikin kukkoja. Nyt toivon sydämestäni, että nämä olisivat kanoja... :smt045
Kummatkin ovat jälleen kerran ihan äitiensä näköisiä :smt003

Kuva Kuva
Tämä on Pirpana, la 12.8.2017 kuoriutunut.

Kuva Kuva
Tämä on Pöperö, ti 15.8.2017 kuoriutunut.
Annir85

Re: Kanat kukoista

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Kovasti näyttävät nuorilta neidoilta minun silmään :smt001
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kanat kukoista

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Minustakin nämä ovat oikeita kanan alkuja. :smt041
Itselläni on 3 sellaista viisiviikkoista joista joka toinen päivä kuvittelen kasvavan kanoja ja taas seuraavalla kerralla ne näyttävät kukoilta. Ovat iha neri kokoisiakin vaikka saman ikäisiä. Kummallisia olentoja. :smt003
reiv

Re: Kanat kukoista

Viesti Kirjoittaja reiv »

Ihme arvailua täällä, sukupuolen pystyy aina selvittämään syntymästä asi kurkkaamalla sinne perseeseen! Tästä löytyy paljon videoita youtubesta.
rilla

Re: Kanat kukoista

Viesti Kirjoittaja rilla »

Kyllä ne kananeitosia on.
Arvailu on ihan mukavaa. :smt040
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Kanat kukoista

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

No ,oletko reiv aina saanu sukupuolen selville kurkkaamalla sinne perseeseen?
Minä kurkkasin muutama viikko sitten ,alan harrastelijana ei vielä mennyt niinkuin strömsössä.Joku näytti selvältäkin kukolta,sitten oli niitä joilta ei saanut mitään selvää ja joku pullautti paskan persreikää avatessa niin sepä oli sitten siinä.
Vielä se harjoittelua vaatii,olin ensimmäistä kertaa asialla.
reiv

Re: Kanat kukoista

Viesti Kirjoittaja reiv »

Et ilmeisesti katsonut niitä opetusvideoita ensin? Ensinnäkään siitä osin mitä kannattaa sieltä etsiä, tai senkään puolesta miten ruikauttaa se paska pois ennenkuin alkaa katsomaan ettei se lennä silmille...

Toki itse suosin sitä konstia että antaa tipun kasvaa ja sitten ajan tullen määrittelee sen kun on itsestään selvää, mutta ymmärrän että moni tehotuotannossa ei voi riskeerata sitä että kasvattaa tipuistaan 50% kukkoja sukukypsyyteen asti.
Vastaa Viestiin