Lämmön lähteiden vertailu

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Erttu

Lämmön lähteiden vertailu

Viesti Kirjoittaja Erttu »

Mikä teistä on paras ja turvallisin lämmitysmuoto kanalaan? Riittääkö lämpölamppu? Entäs millainen onn pakkasvahti tai seinään kiinnitettävä lämmitin? Mikä edullisin? Onnistuuko kehtopehku? Riittääkö pehku antamaan lämmön?
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: Lämmön lähteiden vertailu

Viesti Kirjoittaja nana »

Itsellä ei ole kestopehkua lainkaan vaan vaihdettava pehku (vaihdan noin 1 x kk läpi talven kaiken puhtaisiin), kestopehkusta saa muut kertoa, luulen sen olevan riittävä.

Käytän pakkasvahtia seinäkiinnityksellä nuorten tipujen kanssa. Muilla on peruslämpönä korkeintaan +5 joka riittää hyvin. Pohjalla on Hirnu-kuivike, paikkapaikoin kuivaa heinää ja lämpöpesiä (pahvilaatikoita joissa heinää) tai munintapesiä/koppeja. Eivät juurikaan niihin hakeudu vaan mielellään nukkuvat ikkunoiden äärellä tai hyllyillä katon rajassa.
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Lämmön lähteiden vertailu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Rakentelu/remontointi -osiossa on ketju aiheesta:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=39&t=6631

Itse olen ollut erittäin tyytyväinen öljytäytteisiin lämpöpattereihin termostaatilla, IP44 eli roiskeveden- ja pölynkestävää. Vaivatonta ja turvallista. :smt001
Erttu

Re: Lämmön lähteiden vertailu

Viesti Kirjoittaja Erttu »

Riittääkö lämpölamppu?
Maikki

Re: Lämmön lähteiden vertailu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Lämpölamppu tuskin riittää yksinään kunnon pakkasilla, ellei tila ole pieni ja erittäin hyvin eristetty. Lisälämmönlähteenä hyvä ja pikkupakkasilla riittää yksinäänkin. Yöllä punainen lämpölamppu toimii yövalona, jos joku kanoista sattuu putoamaan kesken unien orrelta.
Kanafanitar4

Re: Lämmön lähteiden vertailu

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Hei,

minulla on nyt toinen kanalatalvi menossa. Täällä Tampereella talvi on ollut tähän asti todella lauha. Viime talvena oli yksi kovempi pakkasjakso, jolloin lämpölampun lisäksi piti laittaa myös putkilämmitin päälle. Nyt syksystä 2016 kanalassa ollut lämpölamppu hajosi. Ennen kun saatiin uusi lämpölamppu hankittua, pistettiin putkilämmitin päälle. Nyt on uusi punainen lämpölamppu taas kanalassa (keraamisia ei täältä saa), ja putkilämmitin sammutettu odottamaan kunnon pakkasia.

Tämän episodin aikana aloin miettiä, että kannattaisiko tehdä sittenkin toisinpäin: siis pitää putkilämmitin peruslämmityksenä ja lämpölamppu lisälämpönä kovilla pakkasilla? Toisaalta olen tykännyt siitä, että punainen valo osoittaa sen, että kanalassa on varmasti lämmintä. Lämpötila kanalassa vaihtelee, mutta pyrin kymmeneen asteeseen. Silloin kun kanat ulkoilevat, lämmitys ei ole päällä, ja kanalan lämpö menee nollille. Kun menevät sisään, lämmitys alkaa, ja lämpö nousee yleensä noin kymmeneen asteeseen (joskus vähän yli & kovilla pakkasilla alle). Aamulla lämmitys sammuu noin 9 aikaan (sellaisina päivinä kun kanat menevät ulos).

Olisko mielipiteitä tuohon putkilämmitin/lämpölamppu-hommaan? :) Eli että kumpi parempi peruslämmönlähteenä?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Lämmön lähteiden vertailu

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä olen sitä mieltä että putkilämmitin on parempi koska mielestäni kanoille kuuluu pimeä yö ilman valoa. Siksi mulla on tipuillekin keraaminen lämpölamppu ja valo erikseen.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kanafanitar4

Re: Lämmön lähteiden vertailu

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Hei,

kiitos mielipiteestä, hyvä näkökulma. Pitääpä oikeasti nyt vielä miettiä. Lämpölamppu on alhaalla, kanat ylhäällä orsillaan, niin olen ajatellut, ettei se ehkä häiritse, vaan toimii juuri "yövalona", niin kuin joku tuossa aiemmin kirjoitti. Ja sekin oli mielessä, että punainen saattaa olla kanoille rauhoittava (vai olenko väärässä?).

Lämpölampusta olen huomannut, että pikkupakkasilla se pitää lämmön noin kymmenessä, jos on paljon pakkasta, lämpö putoaa alle viiteen. Osaako joku sanoa putkilämmitimen tehoista? Minulla on se (yhtä yötä lukuun ottamatta) ollut vain lisänä kovilla pakkasilla. Mihinkähän asteisiin putkilämmittimellä päästään?
Vastaa Viestiin