Kanojen ääntely

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
A Ryt

Kanojen ääntely

Viesti Kirjoittaja A Ryt »

Moi!
Kanoilla on paljon erilaisia ääniä, joista osa on jo käynyt tutuksi ja osataan tulkita niitä.
Mutta mitä tarkoittaa sellainen aika hiljainen tasainen kurina? Äsken kuopsuteltiin pehkuja yhdessä tyttöjen kanssa kun kukko katseli loitompana. Yksi kanoista alkoi pitää tuota hiljaista tasaista kurinaa ja muut yhtyivät välillä. Kukko pysytteli vaiti. En kokenut että niillä mikään hätä oli mutta tietäisikö joku mitä se voisi tarkoittaa?
Ovat aika kesyjä. Tulevat jalkoihin kun siivotaan ja esim äsken etsiskelin syömättä jääneitä tähteitä poisvietäväksi niin tulivat siihen myös kuopsuttelemaan.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanojen ääntely

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tarkoitatko sellaista ääntä, jolloin kanat samalla jähmettyvät tarkkailevaan asentoon? Mä sanon sitä pirinäksi. :) Usein osa porukasta pirisee, muttei kaikki, osa jatkaa puuhiaan. Sellaisen äänen olen tulkinnut siten, että kanat ovat silloin hiukan varuillaan ja kuulostelevat, onko syytä huolestua vai ei. Kanojen äänimaailma on kyllä kiinnostava ja monipuolinen. :smt001
A Ryt

Re: Kanojen ääntely

Viesti Kirjoittaja A Ryt »

Joo! Kuvailun perusteella just tuollaista se oli. Yksi jähmettyi kunnes jatkoi puuhasteluaan. Välillä ne pirisivät vuorotellen välillä porukalla. Tuolloin ennen tätä pirinää pihalla kävi aura, joka piti meteliä ja kanat valpastuivat. Kukko tosin ei päästänyt varoitusta ja itse jatkoin siivoilua ja juttelua rauhallisella äänellä. Ajattelinkin että voisi olla sellaista epävarmuusääntä? Uusi ääni jokatapauksessa itselle.
Muistutti kyllä paljon sellaista innostunutta ääntä, jonka saa kun menee kanalaan, mutta tämä oli huomattavasti hiljaisempaa ja rauhallisempaa. Samanlainen hieman voimakkaampi ja matalampi krrr tuntuu olevan noilla sellainen "Mitäs tämä nyt on" (Esim kun näkivät ensimmäisen kerran lunta) Omituista että kukko pysytteli hiljaa koko tilanteen aikana. Siitä ainakin päättelin, ettei se mitään vakavaa nyt ainakaan voi olla.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Kanojen ääntely

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Kanat olivat päivällä kylpemässä kuivike silpussa ja pirisivät.Kuuntelin sitä ja mietin mitähän se tarkoittaa.
Olivatko vähän kuulokorvalla ja samalla tyytyväisiä.
kanakyseliä

Re: Kanojen ääntely

Viesti Kirjoittaja kanakyseliä »

olisi mukava laittaa tänne video/äänite klippejä erilaisista äänistä
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: Kanojen ääntely

Viesti Kirjoittaja nana »

Yksi ääni on ainakin sellainen kyyhkysmäinen kujerrus, omat kesyt kanat käyttävät sitä minulle herättämään huomioni.

Minulla on varmaankin siitä näyte. Eli tuossa kukkovideossa kuuluu taustalla huomiota haluavan Kelpo-Kanan kujerrus. Tarkoitatko tuota ääntä?

https://youtu.be/cyOmJ77Ri24
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Kanojen ääntely

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Tiput ne vaan "kiekuu". Eilen illalla kuulin kolmen sarjan,ikää sillä oli 2 vrk.Onko se sitten kiekumista vai jotain muuta ääntelyä mitä minä olen harvemmin kuullu.
Reilu vuosi sitten kuulin samanlaista ja siitä olin tänne kirjoittanutkin.

Koneeseen lisäsin myöhemmin lisää munia,nyt on eri-ikäisiä tipuja.Vanhemmilla tipuilla ikää reilut pari viikkoa ja siitä parvesta ei kuulunut kukonlaulua tai ei satuttu h-hetkellä olemaan paikan päällä.
Miten teillä muilla,onko ne tiput kiekuneet? :smt003
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Kanojen ääntely

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kyllä kanat ja kukot osaa äännellä eri tarkoituksessa. Kukko ensin ns. kurnuttaa varoitusäänen jos vaara vaanii ja sitten kovaa rääkäisee hetken päästä äänensävy muuttuu.
Sitten kun halutaan jutella niin pientä kurnutusta ja kun silitän niin ihan nukahtaa syliin ja ääntelee hiljaa.
Muutamalla kanalla on aina asiaa kun menen aamusella viemään ruokaa toiset kovempi äänisiä haluaa huomiota ja toisilla hiljaisempi ääni. Sama kun illalla käyn katsomassa ja toivottamassa hyvät yöt laittamassa ovet kiinni, niin kahdella kanalla tapana tulla lankulle pyytämään ääneen iltapalaa kädestä ja juttelemaan päivän asiat :smt043 kyllä se on mukavaa kuunneltavaa.
Olen myös äänittänyt niitä ja moni ihmetellyt ettei se kana ihan tyhmä olekaan kun osaa noin jutella :smt042
mummo ja kanaset :biggrin:
Kanafanitar4

kirskahduksia

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Hei,

yksi kanani on muutaman päivän ajan kirskahdellut. Tulkitsen, että kyse on jonkinlaisesta aggressiosta. Mielestäni kana "hyökkäsi", kun menin kanatarhaan oudoissa kengissä (vaaleanpunaiset crocsit). Kana on yleensä tosi kiltti. Miksi se on nyt angry bird? Vai onko se? Tarkoittaako kirskahtelu äkäisyyttä?
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Kanojen ääntely

Viesti Kirjoittaja kaakana »

hiljainen hurina on mielestäni samantapaista kuin kissan kehräys- eli olotila on niin onnellinen että sen voi ilmaista ääneen kavereille jotka kuuntelevat kyllä sanoman mutteivat muuten siihen reagoi
Tirppa

Re: Kanojen ääntely

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

Meillä kanat ja kukot kanssa päästelevät kaikenlaisia hassuja äännähdyksiä välillä, mutta tuli tässä mieleen, että pitävätkö muillaki nukkuun mentäessä sellaista omituista ääntä? Ei kurnutusta eikä pirinää vaan enemmänkin sellainen hiljainen ja tasainen kimeä äännähdys, aina kun ovat alkamassa nukkumaan ja kaikki ovat asettautuneet mukavasti orrelle. Itse olen sitä tulkinnut merkiksi siitä että on aika jättää kanat ja kukot omaan rauhaan nukkumaan kun luukku on laitettu kiinni (kesällä raolleen) ja tarkistettu että kaikki ovat orrella ja kunnossa jne. :smt001 Muilla kokemuksia?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanojen ääntely

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Viime viikkoina olen kuunnellut mielenkiintoista ääntä meidän Amelia-kanaselta. Sellaista ääntä ei mulle ole tullut ennen vastaan. Ääni on sellainen täyshälytyskaakatuksen ja munintakaakatuksen sekoitus. Kuulostaa lähinnä huolestuneelta ja lievästi hätääntyneeltä. Tilanne, jolloin Amelia ääntelee sillä tavalla on aina sama: sen emo Tellervo menee pesään munimaan. Kun Tellervo kiipeää tikkaita pesälle tarkkailee Amelia sitä. Sillä hetkellä kun Tellervo katoaa pesään alkaa Amelia mekkaloida ja kulkea edes takaisin ympäri kanalaa. Siis se ääni on tosi kova. En osaa tulkita mitä se tarkoittaa. Onko se ehkä: "Älä mene juuri siihen pesään kun mullakin on muna tulossa ja mun piti mennä just siihen pesään." Vai onko se ehkä: "Mihin mun emo katosi??" (Juu, Amelia on jo aikuinen kana mutta sillä on edelleen läheinen suhde emoonsa.) Tai tarkoittaako ääni peräti: "Tosi noloo mutsi, et kyllä mee munimaan!" :biggrin:

On nää mielenkiintoisia. Luin tuota Tirpan viestiä hiljaisesta, tasaisesta kimeästä äänestä. Mulle tuli mieleen sellainen ääni mitä kukko hipihiljaa korkealla äänellä viheltää samalla kun se vartioi jonkun kanan munintaa pesän juurella.
Vastaa Viestiin