Mikä on suosikkirotunne, tai rotu josta haaveilette vasta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Mikä on suosikkirotunne, tai rotu josta haaveilette vasta?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Kanarotuja on monenlaisia, ja näköisiä, kiinnostaisi tietää muidenkin mielipiteet ja kiinnostuksen kohteet, eli otsikon mukaisesti; mikä rotu on tähän mennessä kaikkein eniten ollut teidän mieleenne, ja ennen kaikkea miksi? Tai mikä on se rotu mistä haaveilette todella paljon, mutta ette ole sitä vielä saaneet, ja miksi sen haluatte? :smt045 :smt006
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Mikä on suosikkirotunne, tai rotu josta haaveilette vast

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Suomalainen maatiaiskana.Monenlainen värikirjo,se on ilo silmälle.Maatiaiskana kun on isonpuoleinen niin se on aina näyttävämmän näköinen.Alhot ovat vähän pienlaisia minun silmään.Meillä niitä ei ole ollu niin en tiedä onko niissä isojakin.
Harrastekanailijalle maatiaiskana munii ihan riittävästi.Meillä ei syödä kanoja,sillä lihalla ei ole mitään merkitystä.
Ruotsissa on myös kauniita maatiaiskanoja kuten Ölandshöna.Kuvan etureunassa on kaksi hienonväristä kanaa,varsinkin tuo vasemman puoleinen,näyttää niin maatiaiselta.
http://xn--smbruk-jua.se/wp-content/upl ... 087812.jpg

Kanalla ei saa olla sulkia jaloissa,epäsiistin näköiset,paskassa viistäävät.
Silkkikanoja ei meille laiteta missään nimessä,ne eivät ole kanan nököisiäkään.Mitä lie kanan ja kanin risteytyksiä.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mikä on suosikkirotunne, tai rotu josta haaveilette vast

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

:smt003 No joo, tässä sen hyvin huomaa miten toinen miellyttää toista ja toinen toista! :smt001
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
rilla

Re: Mikä on suosikkirotunne, tai rotu josta haaveilette vast

Viesti Kirjoittaja rilla »

Jo pitkään on suosikki ollu marans.
Munii hyvin,on hyvänkokoinen ja rauhallinen.
Ei tautiherkkä eikä hautomisherkkä.

Haaveissa vois olla esim joku komea maatiaisparvi. Mieluiten jotain muuta kun alholaiset.
Mut väri-iloa sais olla. :smt023
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mikä on suosikkirotunne, tai rotu josta haaveilette vast

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Mulla on liian monta lempparia tällä hetkellä etten voi päättää muutoin, vaan kyllä se taitaa tuo appenzeller olla vieläkin ylitse muiden.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
piiparinen

Re: Mikä on suosikkirotunne, tai rotu josta haaveilette vast

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Aika montaa haaverotua on kuitenkin tullut haudotettua
Kanan alla ja monta kivaa rotua,suosikki vaihtelee :smt001
Alkuun se oli faverolle ihan ylivoimaisesti,mutta kun Enzo vainaasta tuli pahapäinen ni sen rodun ihailu hiipui.
Marans on kyllä ainakin mulla ylivoimaisesti paras munimaan
Erittäin fiksu ja kesy kana. Munat ei oo enää niin tummia kun alkuun oli :smt017 hollantilainen kääpiövalkohuntu on ihan huippu hauska, sulkajalkoja en välitä enää ottaa.
Riikit ovat vallanneet sydämen ja siksi tuskin enää uutta suosikki
Kanaa tuleekaan :smt007
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Mikä on suosikkirotunne, tai rotu josta haaveilette vast

Viesti Kirjoittaja Maattari »

No ei ole rotu mutta pitkään olen haaveillut broilereista ja se toive toteutui viime kesänä. Nyt 5 munivaa kanaa ja 2 kukkoa kuopsuttaa kanalassa. Hubbardeja ovat ja ekat munat menossa loppuviikosta koneeseen. Rauhallisia mutta touhukkaita ja terveitä ovat olleet. Ja ennen kuin paskamyrsky alkaa niin laillisia ovat.
Haaverotuja ollut paljon jotka eivät sitten käytännössä olekaan niin ihania olleet.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mikä on suosikkirotunne, tai rotu josta haaveilette vast

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Maattari, oletko huomannut niillä broilereilla polkemisongelmia vai köyriivätkö niinkö muutki rotuset kottaraiset? :smt025 Joskus joku taisi aiheesta kirjotella että oisi ollu jotain ongelmia sen suhteen, niin sillä kysyn. :smt045

Piiparinen, riikkeihin on kyllä helppo tykästyä! :smt055 :smt054

Minulla oli hirveen pitkään jätit niitä suosikkeja, onhan ne toki omalla tavallaan vieläkin, vaan en ole enää jättänyt niitä kuin eläkeläiset jäljelle vain eli niiden kasvattamisen olen jättänyt kokonaan pois. Pieniä/kääpiö rotuja on useampia.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
rilla

Re: Mikä on suosikkirotunne, tai rotu josta haaveilette vast

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä unohdin kääpiökotsit!
Alkuperäisiä suosikkeja minulla ja niitä nurkissa pyörii enemmän ja välillä vähemmän.
Broilereita myös voisin ajatella.
Mut mä en saa tota itselle teurastusta meillä markkinoiyua,niin olisivat mulle vähän turhia.

Brahmoja ihailen,mut vievät niin ison tilan mun kanalassa,et ei ole enää kun toi vanha eläkeläishopeabrhma. :smt023
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mikä on suosikkirotunne, tai rotu josta haaveilette vast

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minäkin pidän brahmoista, nyt ei tosin enää ole kuin yksi ainut light brahma mummeli tuolla parin eläkeläisjättikochinin kanssa elelemässä. Hirmusen paljon tosiaan lattiatilaa vievät, tai ainakin itsellä, kun eivät pahemmin halunneet orsia ja muita tasoja hyödyntää. :smt017
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Etuseteli

Re: Mikä on suosikkirotunne, tai rotu josta haaveilette vast

Viesti Kirjoittaja Etuseteli »

Jostain kumman syystä mieleeni ei ole edes tullut harkita muuta kuin suomalaista maatiaiskanaa. Toki kanoja on joka lähtöön mutta itselleni tuntui heti että ainoa oikea minulle on se maatiainen. Niistä piti vain sitten etsiä mieleisin. Haasteita oli löytää netin syövereistä kuvia kaikista mutta lukemani kuvaukset ja löytämäni kuvat ovat jättäneet ainoaksi unelmien roduksi Alholaiset. Kanoja en vielä omista ensimmäistäkään jos hautomossa olevaa munaa ei lasketa. Toivottavasti ennen ensi kesää myös meidän kanalassa potpottaa alholainen jos toinenkin.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Mikä on suosikkirotunne, tai rotu josta haaveilette vast

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Vielä maatiaisista.Maalaistalo ja maatiaiskanat,se on jotain niin maalaiselämää.Navetan takana tunkiolla teerikanan värisiä kanoja.
Musta ryhdikäs maatiaiskukko komeassa juhlapuvussa pitkillä laulusulilla.Punaiset heltat ja pysty harja on piste iin päälle.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mikä on suosikkirotunne, tai rotu josta haaveilette vast

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mullekin oli alusta asti selvää, että haluan suomalaisia maatiaiskanoja, ja nyt kun olen jo vuosia niitä pitänyt, olen edelleen samaa mieltä. Eli en edes haaveile muista roduista. :) Sinänsä oli ihan sattuman kauppaa, että meille tuli nimenomaan alhoja. Kyllä mä niin kovasti näistä alhoista tykkään! Munivat ihan mukavasti. Ovat väreiltään luonnollisia mutta värivaihtelua silti löytyy vaikka kuinka, ovat mukavia katsella. Mutta pidän erityisesti niiden luonteesta. Ovat fiksuja, nopeaoppisia, vilkkaita ja sähäköitä. Emokanat ovat tarvittaessa hyvinkin kipakoita, kukot ovat tarkkaavaisia, huolehtivaisia ja tervepäisiä. Ja tietysti komeita! :smt003
Eli kukkopojan ja Etusetelin kanssa samoilla linjoilla olen. :smt001
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Mikä on suosikkirotunne, tai rotu josta haaveilette vast

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Titituu, harvoin näen kukkojen polkevan, häveliästä porukkaa ovat, mutta hedelmöittyneitä munia tulee. Katsotaan vielä sitten mitä koneessa tapahtuu. Toistaiseksi broiskut ovat omana ryhmänään, eli "puhtaita" broilereita toivon tulevan. Harkinnassa on myös laittaa broiskukanoille maranskukko mutta katsotaan ensin tuo broileri-broileri yhdistelmä. Nämä munivat ihan kohtuullisesti, 3 munaa tulee päivässä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mikä on suosikkirotunne, tai rotu josta haaveilette vast

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Maattari, siitä marans-broileri yhdistelmästä voisi tulla kyllä mielenkiintoinen! Varmasti hyvä lihamäärä säilyisi ainakin.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Vastaa Viestiin