Muninta loppui

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanatarha

Muninta loppui

Viesti Kirjoittaja kanatarha »

Minulla on ollut kanoja viisi vuotta. Nyt syksyllä kävi niin, että kaikki seitsemän kanaa ovat olleet munintalakossa yli kuukauden. Ikähaitari on 1-5 vuotta. Sulkasato on nyt ohitse, mutta muninta ei ole alkanut. Ruokana on ollut alusta saakka munintatäysrehu automaateissa, kauran jyviä saavat päivittäin noin dl. per nokka. Kalkki ja munankuoret aina saatavilla. Aamulla teen ruokaseoksen, jossa on: täysrehua ja/ tai kaurangryyniä, riistahernettä, rae- tai murujuustoa, kypsää kalaa tai kissoilta jäänyttä kosteaa ruokaa, joskus keitettyjä perunankuoria, tai perunaa. Päivällä olen antanut kuorittuja auringonkukansiemeniä reilun kourallisen herkuksi. Muutaman lämpöasteen ollessa, pääsevät ulkotarhaan, jossa ruoho ja multamaata noin aarin alue. Madotus kahdesti vuodessa. Olenko hellinyt kanaseni liian lihaviksi?
rilla

Re: Muninta loppui

Viesti Kirjoittaja rilla »

Minä en oikein muuta voi kommentoida,kuin että sama juttu.

Munintatauko jatkunut yli 3 viikkoa.
Osalla kanoista on vielä sulkasato,kun vanhemmat rouvat oli kesätarhassa ilman lisävaloa.
Siirsin pari viikoa siiten vasta talvikanalaan.

Tosi voimakas sulkasato!
Kuin huonolla puimurilla puituja.

Mutta sitten on toi sekalainen porukka,jotka on saaneet lisävaloa jo koko syksyn. Ei thtään muaa.
Samoin aloittelevat nuorikot.
Upeita ja täydellisen näköisiä,vaan eivät muni.

Ruokinta monipuolinen ja entisellään.
Ulkotarhaan pääsy vielä vapaa.

Kanojen ikähaitari nuorikoista n.6-7 vuotiaihin mummoihin. :smt003
kanatarha

Re: Muninta loppui

Viesti Kirjoittaja kanatarha »

Kiitos rilla lohdutuksesta :) Valon puute ei näitäkään vaivaa. Ovat saaneet myös aina sisäruokinnan aikana kuivattua ruohoa, jota kerään kesän aikana. Todella pulleita ja hyvinvoivan näköisiä. Sen takia epäilen liian hyväkuntoisiksi, mutta eihän niitä nälässäkään voi pitää... ihanaisia :smt054 Täytyy vain odottaa ja ostaa kaupasta munat :-o
Vastaa Viestiin