Apua aloittelijalle :)

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja nana »

Hienoa, ja pidetään yllä tätä harrastusta. Tänään juuri iloitsin omista kanamunista aamiaisella. Lounaana oli kukkopaistia.
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
Risupekka

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Oon ihan tuore aloittelia kanojen kanssa,
Elikkäs kysyn apua :)

Kanalaa olen parhaillani tekemässä, ja kanat ja kukko on myös tiedossa. Ovat siis ensimmäinen parvi minulle :smt003

1.Kun tuon parven kotia (5 kanaa ja kukko) miten aloitan? Annanko rauhassa tutusta omaan kanalaan?

2. Voinko päästä pihalla tallustemaan vapaasti? Vai annanko parven ekana tutusta kunnolla omaan kanalaan?

3.Onko totta että parvi menee itse kanalaan yöksi kun ovat ulkona vapaana? Tää askaruttaa :smt017

4.Läheekö parvi helposti pois omalta tontinlta? Itselläni siis on yli 1 hehtaarin tontti. Tosin lähellä on kaksi naapuria, enkä yhtään tiedä miten suhtautuuvat jos joku kananen eksyy heidän tontilleen...
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Onnea hienon harrastuksen löytämisestä! :smt023

1. Anna kanojen ihan rauhassa tutustua omaan kanalaan, että kotiutuvat kunnolla ja tietävät missä on ruokaa, juomaa ja orret, ja oppivat tuntemaan hoitajansa.

2. Ihan alkuun kanoja ei kannata päästää vapaaksi. Sitten kun ovat oppineet, missä on koti, miten luukusta kuljetaan sisälle ja ulos, rutiinit ja paikat ovat tulleet tutuiksi, voi ne päästää vapaaksi. Turvallinen ulkotarha on siis hyvä olla.

3. Kyllä ne menevät itse kanalaan yöksi. (En tosin tiedä, onko jokin rotu joka ei näin toimi. Mun kokemukset koskevat maatiaiskanoja.) Toki kannattaa käydä laskemassa kanat, ennen kuin laittaa luukun kiinni, ettei yksikään ole jäänyt hukkateille ja kaikki on kanalassa hyvin. (Vuorokausirytmi on ainakin meidän kanoilla kesällä sellainen, että viimeistään 19 aikoihin alkavat vetäytyä sisälle. Nuorikot eivät aina malta mennä, vaan maleksivat ulkosalla jopa klo 20 saakka. Syksyn edetessä orrelle meno aikaistuu.)

4. Eivät ne helposti lähde pihalta, elleivät pelästy jotain. Reviirin koko on varmaankin parvikohtaista. Meillä kulkevat aika laajalla alueella, mutta vakioreittejä ja palaavat aina takaisin kanalalle noin tunnin vaeltelun jälkeen, ennen uutta kierrosta eri suuntaan.

Sitten kun tuntevat hyvin hoitajansa, ja tietävät, että tältä voi saada herkkuja, ne oppivat tulemaan kutsusta luokse. :smt002 Sillä tavoin ne on helppo saada tarhaan tai kanalaan turvaan tarvittaessa.
Risupekka

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Kiitosta vastauksista :smt003

Nyt vaan innolla odottamaan kun saan kanalan valmiiksi ja saan kana parven kotiin :smt007
Vastaa Viestiin