Vapaana pihamaalla?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
duke

Vapaana pihamaalla?

Viesti Kirjoittaja duke »

Onko kokemuksia?voisinko päästää kanat vapaasti pihamaalle.Tilaa kyllä on hehtaari, mutta millä ne saa kokoon päivän päätteeksi?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Vapaana pihamaalla?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mun kokemuksen mukaan aikuiset kanat ja kukot ovat hyvinkin fiksuja tuossa. Tekevät kierroksensa ja palaavat itse tarhaan ja kanalaan, jopa pitkin päivää käyvät sisällä. Nuorikot voivat olla välillä hankalampia palaamaan tarhaan. Ovat sen verran energisiä. Sen olen huomannut, että jos niitä yritää paimentaa tarhaan, painelevat entistäkin päättäväisempinä yhä kauemmaksi. Sen sijaan lempiherkuilla houkuttelu tuottaa tulosta. Itse olen myös varmistellut nuorikoiden kohdalla ihan alkuun herkuilla, että osaavat kulkea tarhan ovesta ulos ja sisään. Muutaman kerran jälkeen oivaltavat, missä se reitti olikaan.

Oli mulla kerran yksi kukkopoika, joka taisi olla vähän pöllö. Se ei koskaan meinannut löytää tarhan ovea vaan kiersi ulkopuolella paniikissa eikä jotenkin vain huomannut kun ovi oli kohdalla. Se piti sitten muutaman kerran paimentaa verkkolevyn avulla takaisin tarhaan. Siitä tuli sitten patakukko... :oops:
Kana-akka

Re: Vapaana pihamaalla?

Viesti Kirjoittaja Kana-akka »

Samoilla linjoilla Aleksandran kanssa: Ruoka kanan kotiin ajaa!

Itseäni viisaampi naapurimme jo kanoja ottaessamme ohjeisti opettamaan kanoille kutsuhuudon, joka tarkoittaa ruokaa. Niinpä saan oman porukan pihalta takaisin kanalaan lähitienoon mykistävällä "padi-padi-padi" -mekastuksellani. Mutta ruokaa on sitten aina myös annettava, jotta kutsuhuuto ei menetä tehoaan.

Ja vaikka en varsinaisesti kutsuisikaan, aikaisempina kesinä ovat oppineet, että illalla kotiudutaan seinien suojaan. Varmasti oppivat sen tänäkin kesänä, kunhan päästään vapaaseen ulkoiluun kesäkuun puolella.
Peppilotta

Re: Vapaana pihamaalla?

Viesti Kirjoittaja Peppilotta »

Herkut toimii tuossa erittäin hyvin. Rusinat ja erilaiset siemensekoitukset toimii meidän kanojen palkkana.
Kun kanat haluaa saada pihalta sisälle, niin rapisevan pussin tai kolisevan purkin kanssa vaan pihalle ja kutsuhuudoksi "kluk kluk". Juoksujalkaa saapuvat paikalle ja menevät omaan tarhaansa. :smt023
tehave

Re: Vapaana pihamaalla?

Viesti Kirjoittaja tehave »

Itse menevät helposti, jos tarve ajaa ne sisään ennen aikoja niin riittää kun muutaman kanan ajaa kanalaa kohti, muut seuraa.
Vastaa Viestiin