Kjiak, kjiak, kjiak....

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 334
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Kjiak, kjiak, kjiak....

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Tiedättekö mikä tälläinen ääni on. Se on kaikunut tuosta lähimetsästä pitkin päivää ainakin pari viikkoa.
Kanahaukka perskules se siellä kaverilleen huutelee. Ja olen kuullut myös vastauksen.
Kävin kirjastossa ja äänitin siellä kanahaukan kutsu ja varoitusääntä puhelimeeni pitkät pätkät ja olen piruuttani soittanut sitä varoitusääntä tuolla metsässä kulkiessani. Kerran menin ison kuusen alle ja soitin sitä kutsuääntä ja kuuntelin minuuttikaupoalla. En kuullut mitään, mutta kun en jaksanut enää olla piilossa lähdin ja ihan lähikuusen oksalta se suuri muori nousi siivilleen. Kuinka se oli päässyt siihen sakeaan kuusikkoon niin hiljaa?

757 euroa ja sakot päälle jos sellaisen ampuu. Mieheni on sitä mieltä, että kyllä kanahaukkoja myös tarvitaan, kun niitä kerran on :smt017 . Minä en ole samaa mieltä siitä asiasta, että niitä tarvitaan täällä periferiassa. Luontotoimittajat hehkuttavat kuinka niitä on muuttanut kaupunkeihin puistoihin asustelemaan. Sinne minäkin tämän pariskunnan toivotan lähtemään. Ja jos pesäpuu marja-aikaan löytyy se kaatuu jostain kumman syystä. :smt027

Mitään pätevää peloituskonstia ei mokomalle muorille varmaan ole. Miten te olette pärjänneet?
rilla

Re: Kjiak, kjiak, kjiak....

Viesti Kirjoittaja rilla »

Kanahaukka ei pääse katettuun tarhaan.

Se on meillä auttanut. Minustakin haukka kyllä on oikeutettu elämään. :smt003
Yhteentörmäyksiä varmaan tulee.

Meillä on tässä nykyisellä paikalla kanoja ja lintuja ollut nyt n.10 vuotta.
Kanoja ja kukkoja kanahaukka on vuosien varrella tappanut 3.
Kettu n.50.
Variksetkin on tuhonneet tipuja enemmän kuin kanahaukka.
Ja oma kissa napsi pikkuhiljaa mun viiriäiset.

Kyyhkyset haukka kyllä täältä hävitti. Se vähän harmittaa.
Se napsi ulkorakennuksen katolta,kun ne istuskelivat siinä harjalla.

Mut katettuun tarhaan eivät ole koskaan yrittäneet. :smt023
Annir85

Re: Kjiak, kjiak, kjiak....

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Hienoja lintuja ne on :smt002
Mulla kanssa katetut tarhat, niin ei tarvi niitä suuremmin pelätä. Tosin viime vuonna kolme kertaa todistetusti kanahaukka rysäytti häkkiverkkoa päin, kanat katosi sisälle kuin pieru saharaan, eikä ääntäkään kuulunut kolmeen tuntiin. Jopa tiputkin tajus olla täysin hiljaa.
Kuvia oon koittanu niistä napsia, isäntä on jokusen onnistunut ottamaankin :smt023
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kjiak, kjiak, kjiak....

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä alkaa kahdeksas vuosi kananpitoa ja haukka on vienyt kaksi lintua. Kummallakin kerralla olen pitänyt kanoja viikon sisällä/ tarhassa haukan vierailun jälkeen. Kettu on vienyt kanssa pari. Meillä kanat ovat vapaina. Haukkoja näkyy päivittäin. Metsän keskellä asutaan. Miehen kanssa samaa mieltä, haukoilla on paikkansa luonnossa ja komea lintu on!
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Annala Nummi

Re: Kjiak, kjiak, kjiak....

Viesti Kirjoittaja Annala Nummi »

Se on omaa tyhmyyttä mielestän jos parvi harvenee ns.petojen takia. Pienellä vaivalla/järjen käytöllä saa suojattua omat elukat.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kjiak, kjiak, kjiak....

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä mieluummin, ja luulen että kanatkin, otan sen riskin että joku yksittäinen kana menee pedoille ja annan kanojen olla vapaana, minusta muutama kana useamman vuoden aikana on pieni hinta siitä onnellisuudesta että saa oikeasti mennä ja olla ja kaivaa matoja lantalasta. En silti pidä itseäni tyhmänä. Eikä minusta muutaman kymmenen neliön tarha jossa ei kasva mitään ole kanalle mikään varsinainen onnela vaikka sinne olisi raahattu muutama orsi. Luomussa kanoilla pitää olla k ulkoilutilaa 4 neliöä /kana ja siitä puolet kasvillisuuden peittämää, aika harva harrastaja yltää tähän paitsi ne jotka pitävät oikeasti vapaita kanoja.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Kjiak, kjiak, kjiak....

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Pedot ei ole ainoa ongelma pihalla vapaana kulkevilla kanoilla.

Kanat tonkii emäntien kukkapenkit,hajottavat kasvimaat ja paskaa on rapunpieliä myöten.
Omat ongelmat on siinä vanhanaikaisessa idyllissäkin.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kjiak, kjiak, kjiak....

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kukkapenkkejä ei ole, kasvi ja perunamaa aidattu eikä rappusille paskota :smt004 Verrattuna hanhen paskaan kanan jätökset ovat aivan mitättömiä, ei niitä edes huomaa. Mansikkamaa ja marjapensaat toistaiseksi jätetty rauhaan, suojataan jos tarve vaatii. Metsänreunassahan nuo yleensä tonkivat.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
rilla

Re: Kjiak, kjiak, kjiak....

Viesti Kirjoittaja rilla »

Juu,tyhmyyttä on niin monenlaista!

Mut kettujen kanssa meillä oli todellinen ongelma. Niiden takia mulla on nyt katetut tarhat.
Ne repi heikommat verkotkin eikä kunnioitttanu yhtään rajoja.

Vapaana ilman muuta pitäisin. Ja pidänkin,mut en ihan jatkuvasti.
Metsänreunassa ne kanat kaivelee ja nurmikolta sateen jälkeen etsii matoja.

Haukoille melkein mielelläni suon silloin tällöin kanan tai kukon.
Aika tehokkaasti vapaatkin kanat suojautuu kun haukka hyökkää.

Mut ketut,huom,pariskunta, tulivat enimmäkseen illalla ja yöllä.
Hakivat nyös hanhen rappupielestä. :smt012
Kana-akka

Re: Kjiak, kjiak, kjiak....

Viesti Kirjoittaja Kana-akka »

Terveisiä Vantaalta, jossa myös kanahaukka ja/tai jotain muita isoja petolintuja lentelee! Huono olen niitä toisistaan erottamaan...

Meillä on ollut kanoja vajaat 10 vuotta ja steppailevat kesäaikaan pihalla vapaina. Muutaman kerran taivaalta on syöksynyt kehiin TOSI iso lintu ja tavoitellut kanan pershöyheniä. Ketään ei ole vielä saanut kynsiinsä.

Kanat osaavat tarkkailla taivaan näkymiä ja todistettavasti painella tehokkaasti karkuunkin. Paljon on niitä tilanteita, että ne ovat havainneet jotain uhkaavaa, minkä vuoksi lymyävät puskien keskellä pitkän tovin mykkinä koko porukka. Jos haukka veisi jonkun vanhoista ja hitaista kantturoistamme, en pitäisi sitä kohtuuttomana tapauksena.

Annetaanhan haukkojen elää ja arvostetaan niiden tuomaa monimuotoisuutta! Ovat ne niin upeita!
Vastaa Viestiin