Munat kaivettu pesään..

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ann75

Munat kaivettu pesään..

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Onkos klaarat nyt havittelemassa pesintähommia vai mikä on homman nimi? Luulin ensin että ei ole yhtään munaa pesässä :smt013 mutta onneksi paljastui totuus, ne oli kaivettu syvälle sahanpuruun, piilotettu? Vai oliko muuten vaan tullut aika pitkäks jollain munijalla ja puuhastellut ajankulukseen? Tähän asti olleet ihan siinä pesässä päällä noukittavisssa helposti. Nämähän on hybridejä, ymmärsin että ne ei olis innokkaita tossa hommassa tai peräty kyvyttömiä. Vai onkos Onni-kukko saanut niihin uutta vipinää (tai peräti käynyt jemmailemassa munia? hmmm :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kyllä mun käsittääkseni hyvässä, luonnonmukaisessa hoidossa tehotytötkin voivat intoutua hautomaan. Ja eikös tuo munien piilottelu vähintäänkin pesänrakennusvietistä kerro?

Kyllä mulla joku kanoista on piilotellut munia ennen hautomista.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

mut ymmärsinkö mä väärin, ettei ne periaatteessa pysty lisääntymään vaiko vain etteivät ole niin innokkaita..?

Kovasti kiinnostaisi tipsut, mut sitä varten ajattelin hankkia maatiaismammoja (alhon mammoja, kellään ylimääräisiä, jos saan talvikanalan kuntoon vaan ajoissa :smt003 )

Mutta ahnaaksi kun alan, niin voiko tosiaan noi tehotytöt oikeasti munia ja hautoa, jos luoja suo? nuoriahan noi ovat eli tän vuoden satoa, eli en aio vielä jättää munia (kun ei ole talvikanalakaan valmis), mutta kiinnostaisi tietää :smt007
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Pystyyhän ne toki lisääntymään, mitenkä muuten niitä aina tulis uusia :smt003 se hautomisvietti on se mikä pääsääntöisesti puuttuu, mutta ei se ihan ainutlaatuista ole että joku hybridi innostuu hautomaan. Ajaahan luonto tikanpojankin puuhun :smt002
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Kyllähän ne kanat varmasti pystyvät lisääntymään, eli munat hedelmöittyy jos kukko polkee. Eriasia on sitten se, kuinka innokkaita mahtavat olla hautomaan :smt017
Mulla nuo valkoiset tehotytöt ovat kanssa ihan nuoria, ja kovasti elättelen toivetta, että joku niistäkin alkaisi hautomispuuhiin. Jotain merkkejä on ilmassa, kun yksi Lumikeista viihtyi pesässä kokopäivän. Jospa intoa löytyis vielä lisää. Ei nuo maattaritkaan mulla mitään erikoisia hautojia ole, mutta onpa muutama tipuporukka sentään tullut. Jos joku mulla vaan rupeaa hautomaan, niin alle laitan sekä tehotyttöjen, että maattareiden munia. Katsotaan sitten mitä niistä tulee.
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Meillä aiemmin olleista hy-line hybrideistä yksi aloitti jopa muutamaan otteeseen haudonnan, mutta ensin se jäi kesken reilu viikon jälkeen, ja toisella kertaa se nukkui pesässä kökkimisestä huolimatta yönsä orrella muiden joukossa. :smt003 Mutta kyllä niissä merkkejä on että saattaisvat alkaakin. Mummolla aikoinaan yksi hy-line hautoikin, mutta oli kesken kuoriutumisen häipynyt pesästä ja kuolleita olivat kaikki tiput. :smt009

Kyllähän nuo lisääntyä voivat jos kukko vaan polkee. Meillä on jättikochit hautoneet hybridienkin munia, ja löytyy neljä kuukautta vanhat hy-linen ja plymouth rockin risteytykset, kukko ja kana. :smt001
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minusta on oikeastaan kamalaa, että eläimiä voi noin jalostaa. Ei todellakaan ole normaalia, että tiput jätetään pesään piipittämään.
Kyllä pitäis joskus miettiä tämänkin asian etiikkaa.
Tuleehan sitä itselläkin halpoja tehomunia ostettua. Mutta silti... Ristiriitaista. Protestini on että yritän saada munani omilta onnellisilta kanoiltani :)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Rahahan se on mikä jyllää. Hautova kana on poissa tuottavasta toiminnasta ensin sen kolme haudontaviikkoa ja sitten vielä jopa kolme tipujenhoitokuukautta ja senkin jälkeen voi mennä vielä jonkin viikon ennen kuin muninta kunnolla käynnistyy. Se on merkittävä lovi pienituloisen tuottajan tiliin---kai siksi ne haudintavaiston omaavat yksilöt on karsittu pois, että kuluttajat saisivat halpoja munia.

Samassa protestissa Suviannen kanssa: kerran jouduin ostamaan kaupan munia, kun piti tehdä jumppaporukan pikkujouluun munavoita ja omat kotkot oli talven takia munahanat visusti kiinni.
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Totta, kyllä noista jalosteista huomaa monessakin mielessä että ovat maksimituotantoa varten olemassa. Elinikä jää lyhyeksi ja sekin aika töötätään munia joka päivä, eikä taukoakaan meinaa saada aikaiseksi vaikka kuinka pelaa valojen ja ruokinnan kanssa. Juuri munintansa aloittaneina tullessaan keräsin näiltä kolmelta kanalta yhteensä kuusi munaa joinain päivinä. :smt107 Ja sitten ekan talven jälkeen alkoikin jo olla jos jonkinlaista tulehdusta, ohutkuorista ja jättimunaa sun muuta.

Sama protesti täälläkin, minä en vuosiin käyttänyt kananmunia ennen omien kanojen tuloa, juurikin näistä syistä. Jos joskus joutuu kanoista luopumaan niin sitten olen ilman taas jos ei jostain kotikanalasta liikene. :smt001
Maria

Viesti Kirjoittaja Maria »

Kyllä mä oon nähny että ruskea tehokana on hautonut ja hoitanut tipit :smt003
Valkosesta en kyllä usko- ennen kuin omin silmin näen...
Vastaa Viestiin