Keltanokka kananpitäjä kyselyiässä; vino nokka, loishäätö...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Inka

Keltanokka kananpitäjä kyselyiässä; vino nokka, loishäätö...

Viesti Kirjoittaja Inka »

Hei vaan. Minulle tuli vähän vahingossa muutaman kanan parvi ainakin talven yli asumaan. Navetassa on lämmintä tilaa, ulkoaitaus löytyy (kissojen takia en päästä pihalle), rekisteröidytty on jne. Muutama kysymys on herännyt: yhdellä näyttää kasvavan nokka "ristiin". Pitääkö/voiko sitä leikata/viilata tai mitä sille yleensä on tehtävissä? Ikää näillä on noin kolme vuotta.

Mitenkäs loishäätö? Sisäisesti ja ulkoisesti. Mitään oireita ei näyttäisi olevan (paitsi yksi on hukkaamassa sulkiaan, mutta olen ymmärtänyt sen kuuluvan ajoittain asiaan), mutta muillekin eläville matolääkkeet annetaan säännöllisesti; kai kanoillekin? Hiekkakylpyyn pääsevät päivittäin. Pitäisikö hiekkaan lisätä StallRenia tai vastaavaa?

Minulla on samassa rakennuksessa lampaita ja poneja. Kanatäillä ovat pelotelleet, että tarttuu ja kiusaa muitakin kun kanoja. Lämmityksen takia en väliseinää haluaisi tehdä, mutta onko se kuitenkin välttämätön?

Nämä ovat kiuruvetistä kantaa, sikäli kun sillä on jotain merkitystä. Ja mulla ei niin minkäänlaista kokemusta siipikarjast... :oops:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Keltanokka kananpitäjä kyselyiässä; vino nokka, loishäät

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Onnea uudelle kanalliselle! :smt023

Vinoja nokkia esiintyy silloin tällöin. Meidän alhoissa on vuosien varrella ollut yksi kana ja yksi kukko, joiden nokkaa on pitänyt tarpeen mukaan lyhennellä koiran kynsisaksilla. Vinosta nokasta löytyy täältä parikin ketjua. Tässä yksi, josta voisi olla apua:

http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... ka#p173034

Juu, tosiaan, sulkasato kuuluu kanojen elämään kerran vuodessa. Esim. meillä suurin osa sulkii juuri tähän aikaan vuodesta ja pitää samalla munintataukoa. Siispä on sopiva aika hoitaa matokuuri ja ulkoloishäätö, koska munien käytössä on hyvä pitää varokaika lääkityksien jälkeen. Lääkkeitä on monia; itse aion antaa ensi viikonloppuna koko poppoolleni Axilur-matolääkkeen ja Colombine Spray-käsittelyn ulkoloisten varalta. Tuolla sairaudet-osiossa on ketjuja, mistä löytyy annostukset sun muut tiedot. Kylpyhiekkaan en ole itse lisännyt mitään, mutta jos joku on niin olisin minäkin kiinnostunut kuulemaan kuinka se tepsii.

Muista kotieläimistä kanojen kanssa samassa tilassa en tiedä mitään, mutta veikkaanpa, että niistäkin on täällä jossain keskusteltu. Suosittelen tuolla oikeassa ylänurkassa olevaa hakutoimintoa. Sillä löytyy vaikka mitä! :smt001
Raksu

Re: Keltanokka kananpitäjä kyselyiässä; vino nokka, loishäät

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Minulla on kanoja ollut vuosia tallissa hevosten kanssa eikä mitään ongelmia ole ollut syynäilen tosin kanoja tämän tästä että ei ole ulkoloisia mitkä hevosiin tarttuisi ja käsittelen ne ns varuiksi näin syksyisin golumbine spreillä :smt001 niin ja madotan myös kanat syksyllä axilur matolääkkeellä :smt002
Vastaa Viestiin