aloittelija kysyy paljon

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
topottaja

aloittelija kysyy paljon

Viesti Kirjoittaja topottaja »

Eli haluaisin ensi kesäksi kanoja itselle, mutta haluaisin kasvattaa ne munasta asti hautomokoneella. Eli missä vaiheessa olisi suotavaa alkaa hautoa munia jotta ensi kesänä saisin jo munia.

Voiko poikasten ensi asutus olla lasinen terra missä lämpölamppu? Vai pitääkö ilman päästä kiertää alhaalta?

Talveksi on tarkoitus rakentaa isompi häkki autotallin kylkeen, mutta jos ihan "kesämökin" rakennan noin neljälle kanalle niin riittääkö parin neliön asutus ja sen päälle ulkoilu alue. Ja pitääkö ulkoilualueen verkon olla istutettu maahan vai riittääkö että menee maata pitkin?

Voinko syöttää kotiruuan missä on maitoa? Esim riisipuuron?

Ja sitten sellainen kysymys kasvatukseen liittyen että kun olen tiput ovat kuoriutuneet ja alkavat kasvaa. Niin voinko siirtää ne esim konttiin missä on lämpölamppu jossain vaiheessa kunnes pääsevät kunnolla ulos? (Kontti muuten kylmä) Vai onko kukaan pitänyt kanoja kotinsa sisällä kuukausia? Ja jos voi siirtää konttii minkä ikäisenä sen voi jo tehdä?

Paljon puhutaan tuhkan lisäämisestä kylpy turpeeseen niin voiko siis olla ihan oman takan tuhkia?

Ja siis syövätkö kanat tosiaan esim ruohonleikkuu ruohon?

Miten mitä marjoja olette niille antaneet? Syövätkö kuivattua pihlajanmarjaa hyvillä mielin?

Kiitos kaikille vastanneille. Ja jos tulee jotain mieleen mitä itse olisitte halunnut tietää ennen aloitusta saa kertoa
heikki

Re: aloittelija kysyy paljon

Viesti Kirjoittaja heikki »

Muninnan alku riippuu rodusta. Jos nyt haudot, niin varmasti kesälää munii.
Lasinen terra toimii kunhan pidät kannen auki ja hiekkaa pohjalla.
Suunnittelemasi asuinalue on ihan riittävä ja verkkoa ei tarvi kaivaa maahan (itse pidän linnut ihan täysin vapaina, mutta peto riski on tietenkin todellinen).
Kaikki ruuantähteet syötän.
Lämpölamppu kontissa pitäisi riittää jos talvi pysyy tällaisena.
Olen lukenut täältä, että kaksi astetta viikossa voisi laskea lämpöä, mutta itse olen kyllä nopeammin tirpat viileään totuttanut.
Oman takan tuhka toimii siinä missä naapurinkinkin.
Ruoho varmaan kelpaa tai sitten muuttuu pehkuksi samoin kuivat marjat.
kochin-fani

Re: aloittelija kysyy paljon

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Ruohonleikkurilla leikattua ruohoa ei saisi syöttää eläimille, syytä en muista mutta näin olen kuullut monesti.
Kuivikkeeksi se sen sijaan varmaan sopii :) Kanat muutenkin varmasti jättävät kuivuneen ruohon syömättä, eivät ne olkiakaan tai kuivaa heinää ainakaan meillä syöneet.
Kana-akka

Re: aloittelija kysyy paljon

Viesti Kirjoittaja Kana-akka »

Kuivatan ruohonleikkuusilppua isot määrät ja heittelen sitä talven mittaan kanojen iloksi. Tyytyväisenä syövät sitä. Se onkin rakenteeltaan "hentoista", ei verrattavissa kuivaheinään.
kochin-fani

Re: aloittelija kysyy paljon

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Kana-akka kirjoitti:Kuivatan ruohonleikkuusilppua isot määrät ja heittelen sitä talven mittaan kanojen iloksi. Tyytyväisenä syövät sitä. Se onkin rakenteeltaan "hentoista", ei verrattavissa kuivaheinään.
Ahaa :oops: Meillä eivät syöneet ruohonleikkuriheinääkään, käytettiin sitä tosin pesän pehmikkeenä. Oonhan mie tietysti voinu väärinkin kuulla siitä haitallisuudesta...
EH46
tipu
Viestit: 31
Liittynyt: 17 Kesä 2013, 10:45
Paikkakunta: Joutsa

Re: aloittelija kysyy paljon

Viesti Kirjoittaja EH46 »

Olen kuivattanut myös leikkuriheinää pesätarpeiksi ja syötäväksi.
Kesällä ajoin joka päivä ruohoa keräävällä pari säiliöllistä päivässä ja hyvin maistui.
Tämä sellaisina päivinä kun ei voinut päästää tarhasta vapaaksi.
Kiinnostaa kovasti että miksi leikkuriheinää ei saisi antaa kanoille
Vastaa Viestiin