Kanalan pohjamateriaali

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ninnu

Kanalan pohjamateriaali

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Minkälaiset pohjat teillä on omissa kanaloissanne?

Meillä on aiempina vuosina ollut alla turve ja päällä olki. Tuntuu vaan, että kuopsuttelevat sen tietyin paikoin isoille kasoille, jolloin osa lattiasta on puolen metrin turve/olkisekoitus ja paikoitellen betoni näkyy ilman tietoakaan kuivikkeesta...

Millaisia kokemuksia purupohjasta?

Miten usein siivoatte kaikki pois, entäpä osittain/uutta päälle?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on alla turve ja päällä puru. Ja joo, kanat tekevät siitä mieleistään sekoitusta ja läjäävät sitä paikoin.. Esim. tallin käytävän puolelle läjääminen on niistä kauhean hauskaa. :smt013

Päälle laitan uutta purua silloin tällöin, oisko kerta tai kaks kuussa. Ja kokonaan tyhjennys kerran vuodessa.
pikkuinen

Viesti Kirjoittaja pikkuinen »

meillä on alla purua ja päällä olkia. Puru pitää hyvin kosteuden poissa lattiasta (meillä on puulattia).

Kun siivotaan (n. kerran kuukaudessa, talvella enemmän koska ovat pelkästään sisällä) niin otetaan kaikki oljet ja purut pois, ja uudet tilalle. nopeaa ja kätevää :smt003
Epulis

Viesti Kirjoittaja Epulis »

Minulla on (betonilattialla) pohjalla kerros sanomalehteä, reipas kerros turvetta, ja mukamas päällä olkea. Sanon mielelläni, että mukamas, kun tykkäävät sen verran kuopia, ettei aina pysty olemaan varma onko turve vai olki päällä... tässä kyllä pohdin kutteriin siirtymistä oljesta! :) Kestopehku siis kumminkin, eli tyhjenny ensi keväänä..
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 599
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Meillä on lautalattia siihen olen laittanut ohutta hiekkaa, purua sekä kun on käytössä lampailla heinäpaalia niin ison seinän viereen laitan heinää, jossa osa haluaa köllötellä (talvisin enempi).
Kanoilla on orret silleen et kakit tippuu hiekan päälle ja siitä on helppo ne siivota pois. Muutoin puhtoiseksi kerta kuussa koko lattian siivous ym.
Munituspesiin laitan myös purua sekä heinäpaalista heinää ja pysyvät siistinä. :smt005
Tämä on käytössä talvella, muutoin ulkotarhassa ja koko ajan pihalla. Joten tarhassa ruoka/juomapaikat sekä kuopimis+ hiekkakylvyt ja menevät nukkumaan sisätarhan orsille. :smt045
Pigeon

aluset

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Mulla ei kanoja ole, mutta sisällä oleville linnuille peipot/kyyhkyt olen ruvennut käyttämään puupellettejä tosi kätevää eikä tarvitse niin useasti vaihtaa, voi hävittää polttamalla. 20kg maksaa vajaa seitsemän euroa. Vois sopia myös kanaloihinkin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minäpä testaan tuota puupellettiä. Sitä oli aikoinaan kissanhiekkalaatikossa ja hienosti vie hajut ja kaikki.
Ajattelin laittaa vähän ja vaikka mitä talvi asumukseen. Puupellettiä vois myös kokeilla.
Se varmasti imee kosteuttakin kun on itse niin rutikuivaa
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Turvetta ja kutteria,kestopehkuna. Uutta tarpeen mukaan päälle. Tyhjennys kerran vuodessa. Hyvin on toiminut.
Vastaa Viestiin