Maapohja ja tuhka?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Sarsu

Maapohja ja tuhka?

Viesti Kirjoittaja Sarsu »

Moi!
Olen kuullut keskustelua tuhkasta maapohjan
Hygienisointiin? Onko kukaan käyttänyt tai tietääkö
Paremmin? Sotkenko uunien tuhkat kanalaan tulevaan
Maapohjaan? :smt006
Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: Maapohja ja tuhka?

Viesti Kirjoittaja Chick »

Mä sotken tuhkan hiekan kanssa saavissa ja kaadan tarhassa kylpypaikkaan, levittävät siitä itse. Ja nyt keväällä on hyvää lumensulatinta.
Wyandotteja, Plymouth rockeja
kanakyseliä

Re: Maapohja ja tuhka?

Viesti Kirjoittaja kanakyseliä »

Sama mulla. kyllä kannattaa koittaa ihan hyvän pohjan saa :smt023
Anna

Re: Maapohja ja tuhka?

Viesti Kirjoittaja Anna »

Olen vienyt tuhkaa pesuvadissa kylpemistä varten, mutta nehän tykkää sitä syödä. En ole estänyt.
Murmiina

Re: Maapohja ja tuhka?

Viesti Kirjoittaja Murmiina »

Ei nyt varsinaisesti ole enää samaa aihetta, mutta lähellä...

Kertokaa kokeneemmat, mikä mulla meni vikaan?!

Laitoin rouvien ulkoaitaukseen pieneen painanteeseen tuhkaa kylpyjä varten. Kyllä kelpasi! Siellä ne onnellisena köllivät. Mutta nyt ne kanat ovat jo kolmatta päivää aivan harmaita! Mulla on nokikanoja! Ei tänne tällaisia tilattu! Jos otan syliin niin vaatteetkin likastuu tuhkasta.

Pitääkö laitaa erikseen jostain muusta aineesta puhdistuskylpypaikka vai miten tän nyt kuuluisi toimia? Vai olisko tuhka alunperin pitänyt sekoittaa johonkin?
Mitä nyt tästä eteenpäin, puhdistuuko nuo enää? Pitääkö ne pestä vai mitä ihmettä?
Mun kauniit kanat on nyt aivan kamalan näköisiä :smt022
EH46
tipu
Viestit: 31
Liittynyt: 17 Kesä 2013, 10:45
Paikkakunta: Joutsa

Re: Maapohja ja tuhka?

Viesti Kirjoittaja EH46 »

Tiedä siitä kokemuksesta, mutta parin vuoden aikana olen kaikki tuhkat vienyt kanoille kylpytuhkaksi.
En ole huomannut haittavaikutuksia. Minun kanat olivat suurimmalta osin mustia maatiaisia, yksi oli vaaleampi ja joku ruskehtava.
Tykkäsivät kovasti ja olihan se melkoinen pilvenpölähdys kun kana lähti kylvystä.
Eivät olleet mitään sylikanoja
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Maapohja ja tuhka?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Onko Murmiinan tuhkan seassa nokea?
Murmiina

Re: Maapohja ja tuhka?

Viesti Kirjoittaja Murmiina »

Pidin tässä kotona kehityskeskustelun, jossa selvisi, että isäntä oli nuohoojan käynnin jälkeen kaatanut noet meidän tuhkaämpäriin. Eli totta tosiaankin, nokea oli seassa, eli nokikanoja ovat!

Tunnen nyt itseni aika ääliöksi. Lähteeköhän tuo itsekseen? Kanoja ei tunnu häiritsevän mutta mun silmää ja valokuvausharrastusta kyllä.
Vastaa Viestiin