Ajattelinpa nyt ottaa täällä asiakseni taajamakanalat vielä kerran, kun niistä tv:ssä ja lehdissäkin nyt niin kovasti puhutaan. Että kuka tahansa voi ottaa takapihalleen muutaman kanan. On trendikästä ja fiksua syödä oman onnellisen kanan munia jne. Niin kuin onkin ja miten ihana ajatuksenakin jo

. Itse olen elänyt elämän ensimmäiset 20 vuotta maatilalla, joten kanat, siat, lehmät ja muut tuttua hyvinkin. Mielessä on vuosia kytenyt joka kevät että voisinhan minäkin tähän omaan isoon taajamapihaanikin muutaman kanan ottaa, kissan ja koiran lisäksi. Lapset ovat tietty olleet niin ikään haltioissaan ajatuksesta....Tänä keväänä sitten päätin toteuttaa pitkäaikaisen haaveeni. Asun siis kaava-alueella Pirkanmaalla, omistamme päättyvän tien varresta kaksi rinnakkaista tonttia, maata on siis reilusti yli puoli hehtaaria. Metsät rajaavat meidät lähinaapureista kauemmaksi, joten ajattelin sen olevan lähinnä ilmoitusluonteinen asia ja naapureille toki olen asiasta puhunut. Tarkoituksena oli ottaa muutama kana, alle 10 joka tapauksessa. Muutaman sadan metrin päässä kun vielä on kanoja tuttavallani, kaava-alueen reunamilla, mutta juuri ulkopuolella kaavaa toki, luulin sen onnistuvan suht keveästi. Tarkoituksena oli muuttaa eristetystä aitasta kanala, lähinnä lisäämällä kanalasisustuksen sinne pehkuineen muineen ja tarha ympärille. Homma aloitettiinkin heti kun olin tehnyt Eviralle ilmoitukset ja käynyt juttelemassa maataloustoimistossa. Siellä sanottiin että ehkä kuitenkin kannattaisi soittaa terveysviranomaiselle....Siitähän se byrokratia rumba sitten alkoikin. Sieltä vaadittiin tarkat selvitykset lippuineen lappuineen ja kerrottiin että lupa tarvitsee tosiaan hakea oli sitten yksi tai kymmenen kanaa pihalla taajamassa.Kanoja ei voisi ottaa ennenkuin lupa kädessä ja paikka mahdollisesti tarkastettu. Meillä olisi kuitenkin tuotantoeläimiä ja tosiaan mitä netistä olen lukenut että muutamalle kesäkanalle, kun kanoja enintään kuusi, ei tarvitsisi lupaa terveysviranomaiselta, ei pidä kuulema ollenkaan paikkansa. Terveydensuojelulaissa ei niin mainita. Kanojen pidossa on kuntakohtaiset säädökset ja Tampereen alueella ainakin tulkinta on tiukka. Aina kun otetaan taajamassa uusi eläinsuoja käyttöön, siihen pitää hakea lupa. No nyt sitten odotellaan, mahdollisesti useita viikkoja tuota lupaa ja tuleeko lisäselvitystarvetta. Lupa tietenkin maksaa. Mukaan tulee muutaman kanan takia liittää asemakaavapiirrokset jne. Tilat tullaan tarkistamaan taajamassa myöhemmin sitten neljän vuoden välein. Saas kattoo mitä lisää vielä vaaditaankaan....No, kanala alkaa olla valmis...olen päättänyt ne kanani saada, itepäinen kun olen. Tulee lupa milloin tulee. Ei malttais vaan millään oottaa

Olin ehtinyt jo kysellä ja varailla kanoja tästä läheltä. Nyt jouduin perumaan nekin, kun en tiedä kuinka kauan luvan saaminen kestää. Tämä nyt vain tänne tälläisenä kertomuksena taajamakanoja suunnitteleville, että kaikki ei aina mene kuin strömsössä...