Kotikanala taajamaan, ei niin yksinkertaista....

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
pääsiäismuna

Kotikanala taajamaan, ei niin yksinkertaista....

Viesti Kirjoittaja pääsiäismuna »

Ajattelinpa nyt ottaa täällä asiakseni taajamakanalat vielä kerran, kun niistä tv:ssä ja lehdissäkin nyt niin kovasti puhutaan. Että kuka tahansa voi ottaa takapihalleen muutaman kanan. On trendikästä ja fiksua syödä oman onnellisen kanan munia jne. Niin kuin onkin ja miten ihana ajatuksenakin jo :smt001 . Itse olen elänyt elämän ensimmäiset 20 vuotta maatilalla, joten kanat, siat, lehmät ja muut tuttua hyvinkin. Mielessä on vuosia kytenyt joka kevät että voisinhan minäkin tähän omaan isoon taajamapihaanikin muutaman kanan ottaa, kissan ja koiran lisäksi. Lapset ovat tietty olleet niin ikään haltioissaan ajatuksesta....Tänä keväänä sitten päätin toteuttaa pitkäaikaisen haaveeni. Asun siis kaava-alueella Pirkanmaalla, omistamme päättyvän tien varresta kaksi rinnakkaista tonttia, maata on siis reilusti yli puoli hehtaaria. Metsät rajaavat meidät lähinaapureista kauemmaksi, joten ajattelin sen olevan lähinnä ilmoitusluonteinen asia ja naapureille toki olen asiasta puhunut. Tarkoituksena oli ottaa muutama kana, alle 10 joka tapauksessa. Muutaman sadan metrin päässä kun vielä on kanoja tuttavallani, kaava-alueen reunamilla, mutta juuri ulkopuolella kaavaa toki, luulin sen onnistuvan suht keveästi. Tarkoituksena oli muuttaa eristetystä aitasta kanala, lähinnä lisäämällä kanalasisustuksen sinne pehkuineen muineen ja tarha ympärille. Homma aloitettiinkin heti kun olin tehnyt Eviralle ilmoitukset ja käynyt juttelemassa maataloustoimistossa. Siellä sanottiin että ehkä kuitenkin kannattaisi soittaa terveysviranomaiselle....Siitähän se byrokratia rumba sitten alkoikin. Sieltä vaadittiin tarkat selvitykset lippuineen lappuineen ja kerrottiin että lupa tarvitsee tosiaan hakea oli sitten yksi tai kymmenen kanaa pihalla taajamassa.Kanoja ei voisi ottaa ennenkuin lupa kädessä ja paikka mahdollisesti tarkastettu. Meillä olisi kuitenkin tuotantoeläimiä ja tosiaan mitä netistä olen lukenut että muutamalle kesäkanalle, kun kanoja enintään kuusi, ei tarvitsisi lupaa terveysviranomaiselta, ei pidä kuulema ollenkaan paikkansa. Terveydensuojelulaissa ei niin mainita. Kanojen pidossa on kuntakohtaiset säädökset ja Tampereen alueella ainakin tulkinta on tiukka. Aina kun otetaan taajamassa uusi eläinsuoja käyttöön, siihen pitää hakea lupa. No nyt sitten odotellaan, mahdollisesti useita viikkoja tuota lupaa ja tuleeko lisäselvitystarvetta. Lupa tietenkin maksaa. Mukaan tulee muutaman kanan takia liittää asemakaavapiirrokset jne. Tilat tullaan tarkistamaan taajamassa myöhemmin sitten neljän vuoden välein. Saas kattoo mitä lisää vielä vaaditaankaan....No, kanala alkaa olla valmis...olen päättänyt ne kanani saada, itepäinen kun olen. Tulee lupa milloin tulee. Ei malttais vaan millään oottaa :smt002 Olin ehtinyt jo kysellä ja varailla kanoja tästä läheltä. Nyt jouduin perumaan nekin, kun en tiedä kuinka kauan luvan saaminen kestää. Tämä nyt vain tänne tälläisenä kertomuksena taajamakanoja suunnitteleville, että kaikki ei aina mene kuin strömsössä... :smt003
Muffe

Re: Kotikanala taajamaan, ei niin yksinkertaista....

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Oikein suututtaa miksi kaikki tehdään nykyään niin hankalaksi! Sitä lippujen lappujen täyttelyä. Hae lupaa ja hae vielä sille luvallekin joku ihmeen lupa. Kaikenmaailman kaavotuksia, ilmakuvia ja kohta pitää varmaan mennä kuuhun ottamaan satelliitin kautta kuva tontista mihin meinaa tirppansa asetella. Kai ne vielä haluaa tietää mihin suuntaan ne kanat orrelta pask.. Onneksi olet määrätietoinen etkä anna lupa asian tulla kanalasi esteeksi :smt023 Niinhän sitä sanotaan että hyvää kannattaa odottaa :smt001 Onnea tulevalle kanalalle! :smt001
pikkupi
kääpiö-kochin

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Juurikin noin. Hyvä kun et antanut kohta periksi. Nuo lupakäytännötkin ovat sellainen veteen piirretty viiva. Riippuu mistä se roikkuu, elikä paikallisten virkamiesten meiningeistä. Lukevat rivien välitkin ja mikä ei ole mainittu mustaa valkoisella se on kielletty.
Jossain avarakatseisemmissa paikoissa on taas päinvastoin jos ei ole vasiten kielletty mustaa valkoisella, se on sallittu.

Viisas tätini pruukasi tämäntapaisista asioista sanoa että se riippuu siitä mistä se (ne) roikkuu. Ja oli oikeassa. :smt002
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Minä olen käynyt tuon lupaprosesisn lävitse, ja tosiaan siihen piti olla kaikenmoista lippua täytettynä. Mm. naapurien antamat allekirjoitetut luvat, asemakaavapiirros (onneksi sai olla käsin piirretty), selvitystä lannan käsittelystä ja jyrsijähaitan torjunnasta jne. Ja terveystarkastaja tarkasti tilat. Mun käsitteekäseni lupajutut ovat kuntakohtaisia, eli jollain kunnilla saattaa esim. kesäkanat onnistua pelkällä naapurien suullisella luvalla ja ilmoituksella terveystarkastajalle. Toisaalta musta on hyvä että siipikarjanpidosta on mustaa valkoisella sitten kun lupa on, sillä tarhat ja rakennukset ovat kuitenkin aika iso investointi kun ne tekee kunnolla.

Onnea lupaprosessiin! :smt006
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Kesäkanala2014

Viesti Kirjoittaja Kesäkanala2014 »

Suomi on kyllä niin käsittämätön "oikeusvaltio" nykyään. Minä asun Kuopiossa, ja lähetin pari lippulappua maaseutuviranomaisille. Ei tarvinnut ottaa yhteyttä terveysviranomaisiin eikä kysellä naapureilta. Ja ei ole noin isoa tonttia meillä, ihan taajamassa asutaan.
Turse

Viesti Kirjoittaja Turse »

No mie muuti maalta kaupunkiin ja selviti mitä lupia taajamaa... Sanottii ettei mitää riittää ku ilmotan maatalousviranomaselle kanalani uuen paikan...
Homma ok. Tehtii kanala ja kanat muutti minun mukana. Kaikki kyvin...
No ei tietenkään...
Joku valitti terveysviranomaselle, että kukkoni metelöi... Kukko joka hyvä ku osaa kiekua. Epäilen ihan puhdasta kiusantekoo, syyllisestä epäily, ei edes naapuri, asuu sen verra kaukana ettei edes kiekua osaava kukko voi häiritä. Terveysimmesen kanssa asia selvittely meni ok, mutta pommi olikin siinä luvapa-asiassa. Tarvinkin taajamaan terveysimmesille tehyn lupahakemukse. Onneksi ei tarvinu kanoja hävittää, mut alampa täs väsää lupaa.
Erica

Viesti Kirjoittaja Erica »

On kyllä niin kuntakohtaista. Kyselin Espoon kaupungilta mitä vaaditaan, vastaus oli, että 5 kanaa tai alle tulkitaan lemmikeiksi ja siihen tarvitaan Eviran lippulappuset ja yksi lappu Espoon kaupungille. Siinä lappusessa piti vain mainita, että miten lanta hoidetaan (kompostoimalla), tuleeko kanalasta mitään ympäristöhaittoja (ei), viemäröintijärjestelyt (ei ole), järehuollon järjestely jne. Naapureiden kanssa on hyvä puhua asiasta, mutta heiltä ei tarvinnut kysyä mitään lupaa kunhan kanat eivät tule ihan heidän terassille kotkottamaan ja kukkoa ei näin taajamaan kannata hankkia.
Vastaa Viestiin