Yks kakkaa,kaks kakkaa....

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Sen verran löysin wikistä että höyhenen rakennusaine on keratiini niminen proteiini.

Kaveri vinkkas tuohon minun komposti juttuun, että vois laittaa siihen keskelle sitten pienemmän tornin niin tulis kasvit eri tasoon.

Ex anoppini muuten liotti munan kuoria aina kukkien kastelukannussa ja kasteli pelagornioitaan sillä munavedellä. Ne kyllä kukkivat upeasti kokokesän.
Kuulemma ihan eri entä joku kalkittu vesi.
Äitini taas laittaa aina kukkapurkin pohjalle niitä kuoria. Hänkin on aikamoinen viherpeukalo.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Suviannen kompostisuunnitelma vaikuttaa tosi hienolta! Suojaa kehikko tarpeeksi hyvin, ettei se pääse mytimään, on nimittäin oikein hieno!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla olis ylimääräistä patolevyä. Sellaista sokkelin ympärille laitettavaa muovia. Sillähän vois suojata niin kiertäis siellä ilma eikä heti mätänis.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Komee on komposti! Ja kiitti vinkistä, munankuoret menee meilläki tästedes kastelukannuun!
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 599
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Minä olen kerännyt syksyn/talven kakat sisältä ämpäriin ja vaikka siinä voi olla jyviä tms. niin tyhjennän sen sitten isoon tynnyriin jonka sitten täytän vedellä. Sitä olen laitanut marjapensaille, kukkamaahan, kasveille, yrteille, mansikoille ym.. mitä nyt kaikkea olen istuttanut. Kastelukannulla (aika iso) sitten laitan 1 l ytyä lannoitetta ja 2-3 l vettä niin ei tule liian vahvaa. Ja kyllä kaikki kasvaa hyvin sekä on riittoisaa satoa nyt.
Nyt kesän kakat olen jo kerännyt saaviin valmiiksi ja meinaan ne kompostoida. Eli yks kakkaa kaks kakkaa ja muuta ei sitten tarvitakkaan :smt003

Munankuoret menee kanoille/kukoille pieniksi silpottuna :smt045
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Meillä kanat syö kuorisilpun.

Mut kyllä ne maanparannukseenkin käy. Sitä teollisuusmunan kuorimössöä kuulemma ihan myydään peltojen lannoitteeksi. Haisee kuulema levitettäessä hirviömäiselle, mutta on hyvää pellossa.
Vastaa Viestiin