2 munaa päivässä?!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maaria

2 munaa päivässä?!

Viesti Kirjoittaja maaria »

Moi!
Onko mahdollista ja miten yleistä, että kana munii 2 munaa päivässä? Minulla on 3 maatiaiskanaa, jotka ruoan (paljon kotiloita :-) ) ja ulkoilutuksen suhteen hemmoteltuja, ja eilen oli ylituotantoa! Onko kellään vastaavia kokemuksia??
Suvianne

Re: 2 munaa päivässä?!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Todennäkösin syy on siinä, että yks muna kuopittu jostain piilosta esiin.

Tai kana on häiriintyny ja muna on tullut ennenaikojaan. Oli miten oli tuo on häiriö ja tuskin toistuu uudelleen. Vaikka mitä syöttäs niin kana munii kerran päivässä.
annemari

Re: 2 munaa päivässä?!

Viesti Kirjoittaja annemari »

Meillä on tullut monesti 2 munaa/päivä per kana näiden vuosien aikana, harvinaista mutta mahdollista.
Suvianne

Re: 2 munaa päivässä?!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mitä enemmän kanoja sen todennäkösemmin sitä sattuu. Mutta esim. viiriäiset tekevät sitä useemmin kuin kanat ja silti se on niilläkin harvinaista.

Ite en edes yrittäs moiseen tehoruokintaan, että kanaparka munii kahta munaa päivässä...
annemari

Re: 2 munaa päivässä?!

Viesti Kirjoittaja annemari »

Ruokinta nyt ei tähän mitenkään liity, turhaan koetat ärsyttää :) Normaalisti on aina ruokittu ja rehut vapaasti saatavilla, että ei niitä mitenkään tehoruokita.
Suvianne

Re: 2 munaa päivässä?!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kovin yleistä se ei ole, tässä tutkimuksessa puhuttiin että munivat 107%

Mitä surffailin, niin kyllä ruokavaliolla on munintaan suuri vaikutus. Jos kovin yleistä on tämä härö niin itse olisin niin nöyrä, että katselisin ruokintani uudemman kerran. Minusta tämä ei ainakaan ole mikään leuhkittava ominaisuus. Ei ainakaan osoitus jostain superkananhoidosta.


Can a hen lay two eggs per day?
Yes, a hen can lay more than one
egg per day. In one University of
Alberta trial, one group of ad libitumfed hens peaked at 107% egg
production. However, many of the
eggs did not have shells. A hen can
normally only put shell on a single
egg per day properly, as the shell
gland only holds one egg at a time,
and it takes about 20 hours to apply
the shell. When two eggs are laid on
a single day, one usually will have
ovulated a few hours before the
other and is already becoming
calcified when the second egg arrives
in the shell gland. The point where
the two eggs contact is usually poorly
calcified, and both eggs show a flat
side. Both eggs would be unsettable
due to poor shell quality, as they
would dehydrate too much during
incubation.
SimplySix

Re: 2 munaa päivässä?!

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Minullakin aiemmista kanoista yksi maattari muni silloin tällöin kaksi munaa päivässä. Kummatkin munat oli ihan normaaleja.
Ruokinnassa ei ollut mitään ihmeellistä. Niin ne vaan hämmästyttää aina välillä. :smt001
maaria

Re: 2 munaa päivässä?!

Viesti Kirjoittaja maaria »

Kiitos hyvistä kommenteista! :-) Entinen kanafarmari vahvisti myös, että tätä tosiaan voi tapahtua. Kyllä nämä ihanat kanaset osaavat yllättää!
Suvianne

Re: 2 munaa päivässä?!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olen ilmeisesti outo, kun ainoana pidän tätä epänormaalina ilmiönä enkä mukavana yllätyksenä.

Jos tämä olis joku yksilöllinen ominaisuus, että joku kana oikeesti voi tuottaa kaksi munaa päivässä niin jotenkin ymmärtäisin. Mutta mun käsitykseni mukaan näin ei ole vaan tämä on oikeesti häiriö munantuotannossa.
Itse en tykkää minkäänlaisista häiriöitä kun pelkään että seuraavaksi voi olla tulehdus tai muuta epäkivaa.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2 munaa päivässä?!

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mulla muni kerran yksi ankka 3 munaa päivässä, tosin vika niistä oli nahkamuna ja muistaakseni normia pienempi. Ankka alkoi sulkasadon heti tuon jälkeen, joten sillä oli joku häiriö meneillään.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
SimplySix

Re: 2 munaa päivässä?!

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Suvianne: Ei se nyt mikään erityisen mahtava juttu ollutkaan, mutta kun se muni kaksi munaa päivässä aina välillä ja terveeltä vaikutti, niin siinäpähän muni.
Yritin minä sille sanoa, että yksikin riittää, vaan ei uskonu. :smt003
En tiedä mitä kanaselle nykyään kuuluu vai kuuluuko enää mitään. Kerroin kyllä uudelle kodille kanan taipumuksesta eikä tuo heitä haitannut.
fasunen

Re: 2 munaa päivässä?!

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Suvianne kirjoitti:Olen ilmeisesti outo, kun ainoana pidän tätä epänormaalina ilmiönä enkä mukavana yllätyksenä.
No mutta liekö tuo nyt niin vakavaa, jos tapahtuu harvinaisena ilmiönä? Toki sitten voisi alkaa miettiä onko ruokinnassa tai päivärytmityksessä vikaa jos usein toistuu. Yksittäis tapausten takia ei kuitenkaan liene tarpeen kanojen ruokia ruveta vaihtamaan?
Suvianne

Re: 2 munaa päivässä?!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Juu ei yksittäisenä, sanoinkin muistaakseni, että jos on kovin yleistä.

Mutta härö taa tpsiaan on. Ehkä joku yksittäinen kana on sille alttiimpi? Että mikä lie sitten vikana sillä kanalla?? En sanut selville vaikka yritin googlailla. Olis kiinnostanu ihan siksi kun viiruilla tuota oli ja nehän on nimenomaan tehomunijoita.

Kiinostais vielä se, että onko tää nimenomaan tehotyttöjen tai niitten sukuisten vai ihan kaikkien kanojen juttu.
fasunen

Re: 2 munaa päivässä?!

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Hmmm olisi myös mielenkiintoista tietää että periytyykö esim. äidiltä tyttärelle tälläinen taipumus?
EKO

2 munaa/pv/kana?

Viesti Kirjoittaja EKO »

Vasta-alkanut kesäkanojen pitäjä ihmettelee; onko tavallista, että kana munii 2 munaa päivässä?
Vastaa Viestiin