Yleiskeskustelua mm. kananmunien väreistä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

AaHoo

Re: Yleiskeskustele

Viesti Kirjoittaja AaHoo »

Muusa kirjoitti:
Moilanen kirjoitti: Kyllä maatiaiskäsite meilläkin vielä on aika hakusessa.
Joo, mä lähdin joskus hakemaan muutamia myytäviä "maatiaiskanoja" ja siellä olikin sit hybridejä, mä kommentoin myyjälle joka loukkaantuneena vakuutti että kyllä nämä tällaiset ruskeat on just niitä oikeita maatiaiskanoja... :smt104
Meille kun tuli nuo kanat, niin naapuri sanoi että on kiva kun tuli maatiaiskanoja tähän naapurustoon, sanoin että ne on Isa browneja johon naapuri sanoi että "mutta eihän ne ole valkoisia" minä siihen että "ei niin..." johon naapuri tokaisi että "ovat siis maatiaiskanoja, niiltä tulee sitten ruskeita muniakin!" -lisäsi tietäväisenä... :smt017

Meillä on muuten tullut välillä tumman ruskeita munia, välillä hyvin vaaleita. Onkohan tämä kanakohtaista vai johtuuko esim ravinnosta? En tiedä mikä kana munii minkäkin munan, meillä tulee tällähetkellä tasaisesti kolmelta kanalta yksi muna yhteensä päivässä..
Lapikas

Viesti Kirjoittaja Lapikas »

En nyt nopealla silmäyksellä löytänyt tästä aiheesta tätä mutta...

Mistä johtuu munan pilkullisuus? Normaalisti täällä tulee tasaisen ruskeita munia, Hiileltä vaaleamman sävyinen Noelta tummemman sävyinen muna. Mutta tänään olikin Noen muna kauttaaltaan 1-2 millin tummanruskeaa pilkkua täynnä. Ihan mielenkiinnosta tahtoisin tietää mistä siis johtunee? :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ihan vain arvailen, kun meilläkin on silloin tällöin noita pilkullisia tuotoksia yhdellä kanalla ollut (tosin vain aavistuksen munan normaalista väristä poikkeavia), että kai siinä on vaan sattunut jokin häiriö pigmentin erittymisessä? Eiväthän ne kuitenkaan mitään veripilkkuja olleet?
Lapikas

Viesti Kirjoittaja Lapikas »

Ei olleet veripilkkuja, kun se itsellenikin tuli mieleen ja tarkistin hinkkaamalla puhtaaksi, niin ei miksikään muuttunut. Tänään oli taas vähän samanlainen tuotos Noelta, mutta lievemmin pilkuin. :smt001
Vastaa Viestiin