Kanat vapaana

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Jopsukka

Re: Kanat vapaana

Viesti Kirjoittaja Jopsukka »

Itse pidan kanoja vapaana, silloin kun olen kotona. Meilla on haukkoja, polloja,kotkia ja kojootteja, joten yot ovat tarhassa ja silloin kun ei olla kotona. Omaa pihaa on pari hehtaaria ja ymparilla luonnon tilassa olevaa laidunmaata noin kymmenen hehtaaria. Koskaan eivat ole omalta etupihalta poistuneet.

Tanaan livahtivat ulos,kun olin lapivalaisemassa munia ja koira oli pihalla. Tuo on vasta vuosikas sekarotuinen pentu enka oikein uskalla pitaa sita kanojen kanssa yhdessa.Kukko puolusti uutterasti rouviaan ja koira haastoi kukkoa leikkiin. Annoin hetken leikkia ennen kuin kutsuin koiran pois. Toivottavsti kukko ei ressaantunut liikaa. Ois vaan niin paljon helpompaa kun pystyisi pitamaan kaikki irti yhtaikaa ja pysyis ne pedotkin pois, kun tuo arrieri sais paimentaa pihalla.
kanapaavo

Re: Kanat vapaana

Viesti Kirjoittaja kanapaavo »

minä päästän kanat pihalle kesäisin hyvällä kelillä laiduntamaan vapaasti miltein joka päivä . :smt002 :smt002
Xanthippa

Re: Kanat vapaana

Viesti Kirjoittaja Xanthippa »

Tämän ketjun luettuani uskaltauduin päästämään kanat ulos, ensin yhden kerrallaan, sitten kaksi ja kohta olikin jo koko kööri pihalla tepastelemassa :smt001 Eivät mene kovin kauas, ja osaavat näköjään hakeutua itsekin takaisin häkkiin kun mieli tekee. Olin ihan haltioissani kanojen sosiaalisuudesta ja rohkeudesta :smt050 Entiset tuotantokanat nokkivat jalkojeni juuressa matoja kun käänsin lapiolla maata. Piti oikein varoa etten kenenkään jalalle iske lapiota. Maatiaiset on arempia ja tepastelivat enimmäkseen kukkonsa kanssa, mutta tuotantokanat jahtasivat innoissaan matoja ja pysyivät tiukasti kannoilla :)

Meillä saavat kyllä ulkoilla tästä lähtien joka päivä kun olen kotona. :smt007
ropponen

Re: Kanat vapaana

Viesti Kirjoittaja ropponen »

Meillä on 10 kanaa ja 3 kukkoa, niillä on iso ulkotarha jossa myös kattona verkkoa ja siellä käyskentelevät kun emme ole paikalla, mutta aika kun olemme aukaisemme senkin portin koko päiväksi, kanat ovat oppineet munimaan sisälle oikeisiin paikkoihin, toki joskus kukko tekee niille pesän aitaukseenkin, mutta onpahan munat kuitenkin aina joko aitauksessa tai munintakopeissa. Eli joka ilta laitetaan portti kiinni, ettei metsän eläimet käy vierailulla kun perhe nukkuu, mutta aamulla se aukaistaan. Kanat ja kukot viihtyvät yleensä siellä missä on ihmisiäkin, eli kulkevat ja seurailevat. Eivät tee tuhoja ja ovat tosi seurallisia, tosin salaattipenkit pitää tietenkin aidata eteivät sinne mene, eivät ehdoin tahdoin etsi juuri meidän viljelyksiä, mutta kun siellä olisi tietty ihanan pehmeää maata kuopsutella ja kasviksia syötäväksi niin menisivät jos paikalle sattuisivat ja olisi vapaa pääsy. Matalakin aita kelpaa, eivät hypi tai lennä yli kun tilaa on ympärillä niin paljon. Jos vaara uhkaa, eli kanahaukka lentee yläpuolella niin pensaiden alle juoksevat, jos kissa tulee liian lähelle niin kukot hätistävät pois. Toistaiseksi ei ole mitään ongelmia ollut. Munat tosiaan pysyy oikeissa paikoissa, siihen voi auttaa se että pitävät aitaustakin niin kotinaan että juoksevat sinnekin turvaan kun kuvittelevat näkevänsä tai kuulevansa jonkun vaaranaiheen josain. Kanat siis kävelevät keskellä päivääkin munintakoppiin asti munimaan, vaikka olisivat kaukanakin siitä. Parisen hehtaaria niillä on liikkumatilaa, mutta pysyvät hyvin ihmisten lähettyvillä ja aina yhdessä laumassa, tai välillä parissa kun nuoremmat kukot saavat houkuteltua jonkun nuoren kanasen mukaansa tutkimusretkelle.
Kanat siis menevät itse omalle alueelleen juomaan, syömään, levolle tai muuten vain kun siltä tuntuu ja joka ilta kukot hoitavat sen yöpuulle kutsun sisälle kanalaan orsille, eli ihmisten ei tarvitse niitä hätyytellä tai ajaa takaisin kanalaan. :smt001
kesaheina

Re: Kanat vapaana

Viesti Kirjoittaja kesaheina »

meillä ankat, kanat, puput juoksee kesät irti, ympärillä mettää, mettää, mettäää... asutaan keskellä ei mtn. yhtäkään ei *kopkop* ole päätynyt petojen suuhun. :smt001

pihassa pysyvät hyvin, joskin ankat tuppaa lähtemään peltohommiin mukaan tien toiselle puolelle. naapurit kuitenki tottuneita ja hiljentävät meiän kohalla aina xD
Yeast73

Re: Kanat vapaana

Viesti Kirjoittaja Yeast73 »

Meillä on torppa rintamamiestalo alueella, ja ensimmäistä kesää kanoja pidetään. Lähinaapurusto on ollut positiivisen hämmentyneitä, että onko teillä oikeasti kanoja, kun ei vielä katetun ulkotarhan puutteesta ole vielä laskettu ulos.. Itse tehtiin nyt ulkoaitaus 4 kanalle, n.25m2. Tein pelkät sivu aitaukseen n. 110cm korkeat, joista lähtee viistosti aitaan päin n. 40 cm korkeammalla ns. lentolanka..Jos sattuu että lentävät ulos niin ensi kesän lisään lankoja sisäänpäin, siten että, alkavat jossain vaiheessa toimia..
Stressiä ei oteta, että tulisivat pihalle vaan jossain vaiheessa olisi tarkoitus muutenkin, kun itse on paikalla, niin laskea kannat "laiduntamaan" eikä aitaukseenkaan lasketa, ellei olla kotosalla itse..
Itse koen niin, että eniten nautin minä ja kanat, kun kesälämpöisellä lyö keskelle nurtsia tuolin ja purkki huurteista kouraan ja katselee kanojen touhuiluja vapaana..Luulisin, että unohtuu hetkeksi arjen pienet murheet..
Mukavat kanakesät kaikille.. :smt038
miukun0

Re: Kanat vapaana

Viesti Kirjoittaja miukun0 »

Meillä on iso ulkotarha, mutta kolme tiettyä kanaa pääsevät toisinaan myös vapaasti pihaan koska ovat kesyjä ja pysyvät pihassa (jotenkuten :D). Muille kerätään apilaa ym vihreää tarhaan syötäväksi. Vahtia niitä kolmea kyllä silti aina pitää, kun on tie talon vieressä ja toisinaan naapurien koiria ym vapaana.
Noin kilometrin päässä naapurilla on kanat koko ajan pihassa vapaana, eivät kuulemma lähde mihinkään mutta pari vuotta sitten minkki vei kaikki silloiset kanat, eli riskinsä siinä kyllä on (täällä pyörii villiminkkien lisäksi myös villiintyneitä kissoja ja päälle vielä ne haukat, ketut ym).
Mikka

Re: Kanat vapaana

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Meillä kanat juoksentelee irti pihalla. Yöksi menevät aina kanalaan nukkumaan. Ollaan sovittu että kymmeneltä on nukkumaanmenoaika - jos sillon ei olla kanalassa niin eukko tulee ja patistaa :smt025 Vähän on petojen suhteen pelko ahterissa mutta iso koira on ainaki toistaiseksi pitänyt ne poissa *koputtaa puuta* Nuo ei kyllä kauas mee, hädin tuskin mettänlaitaan.
Tiltu

Re: Kanat vapaana

Viesti Kirjoittaja Tiltu »

Meilä ovat vapaana ja kasvimaalle eivät mene, tehtiin aita ryytimaan ympäri kepeistä ja vanhasta vhs nauhasta. Siellä kun kasvaa porkkanat ja herneet ja härkäpavut niin villiveikkaus ettei itse saisi mitään.. Peruna ja kaurapelloissa saavat mekastaa mielinmäärin.
Näillä helteillä tosin ei okkein ulkoilu nappaa rouvia
tosimummo

Re: Kanat vapaana

Viesti Kirjoittaja tosimummo »

Meillä oli mun lapsuudessa kans kanat kukkonsa kanssa päivät vapaana (maatilan isossa pihassa), iltaisin ohjattiin ne vanhaan saunaan nukkumaan omalle orrelleen, ja sinne ne loppukesästä osasivat mennä jo sillä, että avasi oven. 2003 pidin kesäkanoja vanhassa navetassa, mutta sen verran vieraaksi jäivät ne kanat minulle työkiireiden takia, etten uskaltanut ulos niitä laskea. Nyt olen pitkän tauon jälkeen kanoja ottamassa, ja mietin, kauanko niiden kannattaisi antaa kotiutua koppiinsa/häkkiinsä ennen kuin tarjoaa pääsyä ulos. Pitäisiköhän niiden ensiksi vaikka vähän tutustua emäntäänsä jotta oppivat luottamaan? Leviääkö ne "kuin ellun kanat" ympäri maakuntia, jos heti ekana päivänä avaan oven ja käsken pihalle.. :smt035
ropponen

Re: Kanat vapaana

Viesti Kirjoittaja ropponen »

Kannattaa pitää vähintään muutama päivä kanalassa ennen kuin päästää ihan vapaaksi laiduntamaan. Jos parvessa on kukko, niin ainakin silloin pysyvät aika tiiviissä ryhmässä ja kun piha tulee tutuksi, niin sitten jo leviävät hiukan ja seikkailevat pitemmälle. Mutta kyllä ne pihassa pysyy. Ja seurailevat ihmisiä, ovat hyvin seurallisia. ☺
tosimummo

Re: Kanat vapaana

Viesti Kirjoittaja tosimummo »

Reilun viikon ajan kanat asustivat häkissään, sen jälkeen alkoi tuntua siltä että luottavat minuun ja kokevat häkin kodikseen, joten uskalsin laskea vapaaksi. Nykyään ulkoilevat päivittäin melkeinpä aamusta iltaan jos olemme itse pihalla ja kotona, käyvät välillä häkissä ja palaavat taas vapauteen omia aikojaan. Hyvin ovat pysyneet n. 4000 neliön pihamaalla. Perässä tulevat kyllä joka paikkaan, oikein juoksun kanssa.. :smt003 Kukkamaita ovat jonkinverran kuoputelleet, mutta isoa vahinkoa eivät ole saaneet aikaan. Kakkakikkareetkin kuivuvat nopeasti nurmikkoon niin, ettei niitä jalan alle huomaa jäävän oikeastaan koskaan.
Vastaa Viestiin