Sukusiitos

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kochin-fani

Sukusiitos

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

En nyt tiedä, meneekö tämä oikeaan osioon (ylläpito siirtäköön tarvittaessa) mutta mitä eri ongelmia tai oireita sukusiitoksesta voi seurata?
Alkoi hieman mietityttää, kun Maximus ja Fiia ovat saamassa tipusia mutta ovat sisaruksia keskenään :oops:
Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sukusiitos

Viesti Kirjoittaja Chick »

Mun vastaavissa tipuissa oli yksi vammainen ja ei muutkaan kovin kummosesti muni.
Wyandotteja, Plymouth rockeja
sannikki

Re: Sukusiitos

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Sisaruksia ei pitäisi koskaan käyttää siitokseen! Isä-tytär yhdistelmä menee vielä kertaalleen ainakin lintuihmiset joiden kanssa olen keskustellut aiheesta sanovat, mutta sisarsiitosta ei koskaan :smt009

Itselläni on esimerkkinä tilanne, että kaninpoikasen purenta on hieman huolestuttava, mutta jos korjaantuu oikeaksi, ja haluan varmasti saada tietää ettei linjoissa hammasongelmia kulje niin astutan tytön sitten isällään, silloin huonot geenit tulevat esiin (kuten myös hyvät) , ja jos hammasongelmia ei isä-tytär yhdistelmässä synny, tiedän linjan puhtaaksi hammasongelmista...
kochin-fani

Re: Sukusiitos

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Tarkoituksena ei ollutkaan käyttää siitokseen juuri näitä, mutta kana kun alkoi hautomaan niin en silloin ajatellut sukusiitoksen huonoja puolia... Silloin olin vain lukenut, että luonnossakaan parveen ei yleensä tule uusia jäseniä ja sukusiitos on muillakin linnuilla sinänsä melko yleistä :-k
sannikki

Re: Sukusiitos

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Luonnossa parvet on 20-30 eöäimen parvia, siellä on puolisisaruksia isiä, enoja setiä jne... ei ihan kahta kanaa voi verrata luonnonparveen :smt002 Ja ainakin meillä silloin kun oli kaksi kukkoa laumassa, johtokukko on se joka eniten parittelee, eikä se anna toisen polkea...
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sukusiitos

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Luonnossa eläimillä yleensä jompaa kumpaa sukupuolta olevat yksilöt häippäsevät toiselle alueelle (tai toiseen parveen) ennen kuin tulevat sukukypsiksi. SOpeuma siis sukusiitoksen välttämiseksi. En tiedä miten se menee viidakkokanalla.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Zulia

Re: Sukusiitos

Viesti Kirjoittaja Zulia »

mmm... minulle tuli mieleen tuosta, että entä jos kyseessä on kana ja kanan isä? :shock:
kochin-fani

Re: Sukusiitos

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

sannikki kirjoitti:Sisaruksia ei pitäisi koskaan käyttää siitokseen! Isä-tytär yhdistelmä menee vielä kertaalleen ainakin lintuihmiset joiden kanssa olen keskustellut aiheesta sanovat, mutta sisarsiitosta ei koskaan :smt009
Zulia: Jos ymmärsin kysymyksen oikein, niin tuossa lainaus Sannikilta, boldasin "tärkeimmän" kohdan.
sannikki

Re: Sukusiitos

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Juuri näin, ainahan on parempi jos saa uuden kukon, mutta isä-tytär yhdistelmässä on vielä 50% emokanan geenejä. Käsittääkseni linnuilla kyllä myös aika pian tulee se sukusiitoksen häviäminen eli jos olen ymmärtänyt oikein, niin vaikka muutaman polven jälkeen voi jo alkuperäisten sisarusten jälkeläiset yhdistää ja ovat tavallaan aivan uutta "geenistöä" toisilleen.

Kanit ainakin ovat erittäin vahvoja sukusiitokselle, voi teoreettisesti astuttaa naarakanin isän isän isällä, eikä ongelmia pitäisi tulla. Sukusiitosta käytetään myös jalostuksessa kun halutaan nopeasti periyttää hyviä ominaisuuksia, tai etsiä resessiivisten geenien tuomia virheitä. Itse kuitenkin lähtisin ajattelemaan asiaa näin. Pidän kahta orpington parvea, joiden jälkeläisiä voin vaihtaa parvesta toiseen, sukusiitoprosentti pysyy alhaisena. Vaihdan parvien kukot parin kolmen vuoden välein.

Hyvä mittari lienee se että ihminen saa serkun kanssa lisääntyä ;) yök...
kochin-fani

Re: Sukusiitos

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

sannikki kirjoitti: Pidän kahta orpington parvea, joiden jälkeläisiä voin vaihtaa parvesta toiseen, sukusiitoprosentti pysyy alhaisena. Vaihdan parvien kukot parin kolmen vuoden välein.
Onpas sinulla hieno systeemi :smt038
sannikki

Re: Sukusiitos

Viesti Kirjoittaja sannikki »

kochin-fani ei ole vielä mutta tulee olemaan :) pakko jos noita meinaa lisätä, en viitsi nyt on tyttäriä kasvamassa enkä tahdo niitä isälleen laittaa :/ loppuu muuten parven kasvu jos en tee uutta parvea tai osta lisää kanoja :smt042 enkä haluaisi ostaa kun niitä kotonakin kuoriutuu!
pipsukka

Re: Sukusiitos

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Meillä on vain 7 kanaa, ja tunnen kaikkien munat. 5 kanoista ja kukko eivät ole toisilleen sukua. Sitten on 2 viime syksyn nuorikkoa ja niiden veli. joka ei pääse polkemaan, kun isäkukko vahtii. Eli jos annan hautoa, niin otan pikku kanojen munat pois,´kun tunnen ne. Silloin ei sukurutsausta tule. Seuraavaksi vaihdan kukon uuteen. Kukkoa vaihtamalla homma toimii. Hyvää Pääsiäistä kaikille munanettiläisille!
kuukunanmuna

Re: Sukusiitos

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Jos on vain yksi parvi, pitäisikö uusi kukko hankkia vuosittain?
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sukusiitos

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mie ja muutama muu kirjoitellaan sisäsiitoksesta (eli sukusiitoksesta) sekä sen vaikutuksista juttua rotukanayhdistyksen Munaus-lehteen, mutta lähestytään aihetta vähän yleisemmältä kannalta. Juttu tulee ilmeisesti myös nettiin. Mutta on tuskin valmis ennen syksyä.

Kuukunanmuna, kukon vaihto riippuu siitä missä vaiheessa kukon jälkeläiset alkavat itse lisääntymään (ts. niiltä otetaan siitosmunia tai annetaan hautoa omia munia). Kukkoa ei tietty tartte vaihtaa jos se ei pääse tuottamaan jälkeläisiä omien tyttäriensä kanssa. No tää nyt taitaa olla itsestäänselvää.

Sannikki: Isä-tytär-yhdistelmässähän emokanan (=tyttären äidin) geenejähän jää jälkeläiseen jäljelle vain 25%. Eli aika huikeaa sisäsiitosta.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
sannikki

Re: Sukusiitos

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Tipsi en kyllä itse käyttäisi mutta näin toimitaan hyvin usein mm. kanin kasvatuksessa jos linjoja tutkitaan sairauksien varalta, tai halutaan joku hyvä ominaisuus tuoda esiin kunnolla. Eipä ole koirien kanssakaan ennenkuulumatonta, ja sukusiitos prosentteja voi jokainen laskea löytyvät netistä, sukusiitos ei mene ihan noin että 25% jää eri geenejä. Kuten sanottu, minulle on erittäin kokenut ihminen kertonut, että kerran voi isätytär yhdistelmän kanoissakin huoletta käyttää.

se että laitoin isä-tytär yhdistelmässä on 50% emokanan geenejä niin tarkoitin että jos katsotaan isän ja tyttären sukulaisuutta. sitten niissä jälkeläisissä on 25% tietenkin...

Tälläisessä aiheessa on varmaan aika tärkeää miettiä myös niitä luonnonvaraisia parvia, eiköhän siellä ole toistuvasti isä-tytär yhdistelmistä poikasia. Ja myyrien tutkimus paljasti että saarella asuva "sisäsiitoisempi" myyräkanta oli selvästi vahvempi kuin mantereella asuva ulkosiittoinen kanta. Tämä tutkimus mullisti aika paljon käsityksiä sukusiitoksen haitoista ja hyödyistä.

Jos minulle ei olisi muuta mahdollisuutta niin ehdottomasti uskaltaisin käyttää isä-tytär yhdistelmää, onneksi kuitenkin meidän roduissa on aivan mahdollista etsiä uusia kukkoja.
Vastaa Viestiin