Apuja munansyönnin lopettamiseksi?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Viivi81

Apuja munansyönnin lopettamiseksi?

Viesti Kirjoittaja Viivi81 »

Oliskiko vinkkejä, miten munien syönnin saisi lopetettua kanoilta, vai saako mitenkään? Suututtaa vietävästi, meidän kaksi valkoista hy-lineä oppi viime talvena ilmeisesti tekemisenpuutteessaan nokkimaan ja syömään munia pesästä.Ei ole helpottanut, vaikka kesällä saivat kulkea vapaana ulkona ja takuulla parempaankin tekemistä olisi ollut, ruokavalio kunnossa (syötetty munitusrehuilla, kalkkia, viljaa, ruoantähteitä, + itse kaivetut madot, siemenet, etanat sun muut). Kesälläkin nokkivat munat illalla heti kanalaan mennessään ellei niitä oltu ehditty poistaa. Nyt ovat sisällä ympäri vuorokauden, eikä meillä näköjään munia enää syödä, kun kanat ehtii ensin :smt017 .
Kanat munii yleensä aamupäivällä jolloin olen töissä, eikä kukaan ehdi munia silloin ottamaan pois. Illalla löytyy hyvällä tuurilla muutama muna, huonolla tuurilla pesästä vain märkä läntti merkkinä siitä että siellä on edes ollut munia.
Auttaako noihin pirulaisiin muu kuin kirves, ruskeiden tehojen en ole koskaan nähnyt pesistä munia syövän, ellei satu nokan eteen putoamaan, nämä valkoiset on yllätetty xx-kertaa pahanteosta.
Tavast

Re: Apuja munansyönnin lopettamiseksi?

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Jostain muistan lukeneeni semmoisen vinkin, että tyhjä munankuori täytetään sinapilla, maistuu pahalle kanan suussa. Tämmöisiä kun muutaman hakkaa rikki niin luulisi miettivän pari kertaa, ennen kuin yrittää uudestaan.
Viivi81

Re: Apuja munansyönnin lopettamiseksi?

Viesti Kirjoittaja Viivi81 »

Tuota voiskin kokeilla, melkein tekis mieli jäädä kyttäämään kun kana hyökkää "aarteen" kimppuun, jossa onkin sinappia. :smt044
miisu

Re: Apuja munansyönnin lopettamiseksi?

Viesti Kirjoittaja miisu »

Meillä auttoi kun laittelin pesät mahdollisimman pimeään, kääntelin joitakin ettei kattovalokaan pääse loistamaan jne... Pimeässä vaikeampi kai syödä, ja jostain toisesta ketjusta sain idean maalailla pyöreitä kiviä valkoiseksi, siihen kun nokka kalahtaa niin ei taida myöskään olla kauhean kiva kokemus :smt001 Ja tekomuniahan saa myös ostettua, jos ei halua askarrella :smt005
Johku

Re: Apuja munansyönnin lopettamiseksi?

Viesti Kirjoittaja Johku »

Meillä on toiminut tuo sinapilla täyttäminen...kana muistaa sen noin puoli vuotta :smt002
Hellan lettas

Re: Apuja munansyönnin lopettamiseksi?

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Tämä ketju tuli tähän,kuin tilauksesta. Meillä luonnollisesti on ulkoilu loppunu,kiitos pakkasien,ja sen seurauksena oli eilen ensimmäistä kertaa muna hakattu rikki ja pistelty parempiin suihin. Illalla laitoin 4 sinappimunaa eri pesiin.Yksi oli hakattu aika pahoin.Toista hakattu kalvoon saakka eri pesässä,,oli nokkaan varmaan ensimmäisellä kerralla tullu turun makoisia sinappeja,kun oli oikeat muna nyt ehjiä.JES!
Kupila

Re: Apuja munansyönnin lopettamiseksi?

Viesti Kirjoittaja Kupila »

Ei auta sinappi,ei.
Kokeilin pari kertaa ja molemmilla kerroilla oli muna sinappineen syöty niin,että vain märkä sinappiläillä oli jäljellä. Mitähän seuraavaksi kokeilisin, jotain chilikastikettako..? No ei sentään,mutta ottaa pannun. Ja joka aamu on pesät tongittu niin, että heinät tiputettu pitkin lattioita.
Hellan lettas

Re: Apuja munansyönnin lopettamiseksi?

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Mä keräsin vielä munan näköisiä kiviä ja laitan poitsun maalaamaan ne valkoiseksi,,varotoimena laitan niitä sitten vielä.

Mulla tuuma,että munarikkurit on joku 8 viikkoisesta tipusta,,sinappi kyllä tehosi ainakin toistaiseksi,,ja oli punakorkkista turunsinappia.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Apuja munansyönnin lopettamiseksi?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kokeilun arvoinen on myös ns. vierintäpesä, jossa munat vierivät pois kanojen ulottuvilta. Näppärä rakentaa itse, mutta löytyy valmiinakin: http://www.maatalousykkonen.fi/tuotteet ... anaverkot/
hen-na

Re: Apuja munansyönnin lopettamiseksi?

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Kirpparilta lähti matkaani hetkisitten pienviljeliän käsikirja vuodelta 1928 (aivan ihana ja laaja kirja!!) ja siinä mainittiin juuri, että valkoiset tehokanat ovat ilkeitä munansyöjiä ja rohdoksi tuohon munan syöntiin oli, että munat kerätään aamua iltaa. Mutta harmi jos ei onnistu :smt009
Itse kerran tein houkutus pesän ja laitoin sinne neljä orpingtonin munaa. Ensin meidän valkoiset tehot tökki munat pois sieltä pesästä ja minä ahkerasti nostelin munat takaisin. Sitten ne rikkoivat ne lopuksi ja pisteli poskeensa. Mikähän noita valkoisia ylipäätänsä oikein vaivaa munissa?! Muuten meillä ei onneksi vielä munintapesissä hakata samanpäiväisiä munia vaikkakin kerätään vain illalla myöhään..
miisu

Re: Apuja munansyönnin lopettamiseksi?

Viesti Kirjoittaja miisu »

Siis nyt täytyy (taas kerran) itsekkin olla samaa mieltä, meillä ainoat munansyöjät on ollut juuri niitä valkoisia hybridejä! Ruskeilla ei mitään ongelmaa, eikä myöskään muilla "rotukanoilla".
On se kyllä kumma :smt019
Mahtaisko johtua että ensin kiinnittävät huomioita omiin muniinsa, kun ovat niin hohtavan valkoisia, ja siitä se sitten lähtee? :smt021 Vai ovatko vaan niin ruuan perään ja muutenkin uteliaita ja adhd tyyppisiä..

Ja eihän se aamulla ja illalla kerääminenkään välttämättä auta, jos syövät munan heti kun sen pyöräyttävät? :smt017
Kupila

Re: Apuja munansyönnin lopettamiseksi?

Viesti Kirjoittaja Kupila »

No meidän munansyöjät ovat kylläkin joko ruskeita Hy-Line Browneja tai sekakanoja. Ja kaiken huipuksi: tein aamulla kanasille "yllätysmunan", jossa oli sinappia ja vahvaa chilikastiketta sisällä. Iltapäivästä jäljellä märkä läntti, eika kanat moksiskaan! Jos edes saisin selville kuka kanoista niitä syö, ottaisin sen pois joukosta, mutta kun ei ole mahdollista koko päivää päivystää kanalassakaa.
Täytynee siis siirtyä suunnitelma B:hen eli käskeä miestäni värkkäämään sen "vierintä-pesän". Hitsi.
miisu

Re: Apuja munansyönnin lopettamiseksi?

Viesti Kirjoittaja miisu »

Nii, ja fiksuina otuksina ne muutkin kanat saattaa oppia nopeasti perässä jos huomaavat että joku muu syö niitä munia...
Suvianne

Re: Apuja munansyönnin lopettamiseksi?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mulla oli vissiin kaks vuotta sitten munansyöjä ja koska mulla oli paljon kanoja, niin laitoin sen vaan pois. Ongelma ei ole toistunu.
Kana oli sekarotuinen.
Alhoissa ei ole vielä ollut tuota ongelmaa. Päinvastoin, heitän kuoret kanoille ja laiskuuttani vaion puolikkaina, ne jää syömättä!!? Munat on pakko murskata
Johku

Re: Apuja munansyönnin lopettamiseksi?

Viesti Kirjoittaja Johku »

Meillä tyrnis nimeltään Pieni Punainen Kana syö munia satunnaisesti. Kunnes välillä syö sinappimunan, niin muista sitten taas hetken olla niitä syömättä :smt002
Vastaa Viestiin