Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksia!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Karhurouva

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Tätä samaahan olen ihmetellyt vieraiden munien hautomisesta ja kysynytkin naamakirjan puolella, saamatta vastausta. Pidän erittäin huonona sitä, että käsittely ja sääntöjen avaaminen jätetään koulutustilaisuuteen, itselleni ainakin 1350 km päivän koulutuksen vuoksi on turhan paljon. Kiva siis, että myönnytyksiä tiedottamisen suhteen tulee. Itse tulkitsin asian kuten mik, eihän kasvattaminen tällöin _perustu_ ostomuniin. Kovin tarkkaanhan ei munien ostomäärää voi säätää, omakohtaista kokemusta on mm. siitä, että kukkoa hautoessa pukkaa pelkkää kanaa ja ne ainokaisetkin heittäytyy jalostuskelvottomiksi... :smt005 Oli muuten hätä kädessä kun kevätpuolella olikin kukoton parvi, kun ei täällä pohjoisessa ihan naapurikunnista tahdo kukkoa löytyä, josko ei ehkä etelässäkään siihen aikaan vuodesta.
Bean

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Bean »

mik kirjoitti:Kyllähän tuo kohta kannattais miettii. Koska se, että itselle hautoo uutta verta ja joutuu sit laittaan esim ylimääräiset vierassukuiset kukkopojat pois, eikä niitä saa myydä omista munista haudottujen kananuorikoiden mukana, joka olisi järkevää, koska silloin kanojen ostajakin saisi erisukuisen kukon kanojensa seuraksi. Tai jos jää ylimääräisiä kanoja, niin omista kukkopojista niille sulho mukaan.

Tai ehkäpä tuohon voisi kehitellä poikkeusluvan? Tuskinpa kovin moni koko aikaa siitosmunia osta ja haudo itselle, joten ehkäpä siitä ei tulisi iso työmäärä, jos voisi anoa poikkeuslupaa myydä ylimääräiset?
Juu tätä on syytä vielä ehkä pohtia tarkemmin, jos monella on ollut tällainen käytäntö (=myös itse tähän aiemmin syyllistyneenä). Katsotaan mihin näissä säännöissä päädytään, eli tuleeko aiheelliseksi sitten tarvittaessa saada poikkeuslupa myymiseen. Voi tietenkin olla, että hän jolta siitosmunat on ostettu, ei itse halua tai viitsi myydä mitään, niin tällöinhän toisen jälkeläisten myyminen olisi perusteltua ja samalla siis voisi itse myydä eri sukuisen kukon/kanoja myyntierässä.
lilin

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja lilin »

Olenko ymmärtänyt oikein?

Kyselin aikaisemmin miten pääsee säilytysohjelmaan johon minua kehoitettiin odottelemaan uusia sääntöjä.

Nyt säännöt sanoo ettei siihen voi liittyä jossei kanat ole hankittu poikastuottajilta. Joudunko siis lahtaamaan koko parven (joilla kaikilla on alkuperäistodistus) ja aloittamaan alusta? Kanoja minulla on iso parvi joista suurin osa on vuotiaita ja muutama tipu heidän omia. Kukkoja on 5 yhteensä. Yhteensä ainakin 7:ltä eri säilyttäjältä koottu parvi. Tämä on siis täysin hyödytön säilytysohjelman kannalta?
Bean

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Bean »

lilin kirjoitti:Olenko ymmärtänyt oikein?

Kyselin aikaisemmin miten pääsee säilytysohjelmaan johon minua kehoitettiin odottelemaan uusia sääntöjä.

Nyt säännöt sanoo ettei siihen voi liittyä jossei kanat ole hankittu poikastuottajilta. Joudunko siis lahtaamaan koko parven (joilla kaikilla on alkuperäistodistus) ja aloittamaan alusta? Kanoja minulla on iso parvi joista suurin osa on vuotiaita ja muutama tipu heidän omia. Kukkoja on 5 yhteensä. Yhteensä ainakin 7:ltä eri säilyttäjältä koottu parvi. Tämä on siis täysin hyödytön säilytysohjelman kannalta?
Voit liittyä säilytysohjelmaan lähettämällä Tiina Tuoviselle sähköpostia ja kertomalla hänelle mistä kanasi ovat peräisin. Säännöissä on mainittu, että maatiaiskanat pitää olla ostettu säilyttäjältä/poikastuottajalta tai säilyttäjältä, joka hankkinut poikastuottajalta.. (=....tai säilyttäjältä, joka hankkinut säilyttäjältä, joka hankkinut taas toiselta säilyttäjältä, joka hankkinut poikastuottajalta...jnejne). Pääpointti mielestäni on siis se, että koko ostoketju on jäljitettävissä alusta loppuun saakka. Mikäli voi olla varma, että ovat puhtaita, niin uskoisin, että ohjelmaan pääsee mukaan vaikka ei siis olisikaan poikastuottajalta suoraan ostettu. :smt001
Muusa

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Bean kirjoitti:Muusa, nyt olet lyhentänyt kirjoitustani niin, että siinä menee helposti sekaisin.
Lyhensin että itse asia tulisi helpommin esille ilman että tarvitsee lukea pitkää liibalaabaa; sekaisin kieltämättä menee kun ei saa selkoa eipäs-juupas-eipäs?
Bean kirjoitti: Tämä ei siis ole MTT:n virallinen kanava, vaan olen ihan yhtenä teistä täällä kirjoittamassa ja en edelleenkään ota kantaa MTT:n tekemisiin tai tekemättömyyksiin.
Se on vähän harmi ettei MTT:llä ole toimivaa online-tiedotuskanavaa (facebookissa en pääse keskustelemaan eikä Kantanen vastaa sähköpostiin). Tiedämme että olet vain yksi säilyttäjien ja poikastuottajien ketjussa kuten me muutkin, mutta neuvottelutoimikunnan jäsenenä osavastuussa uusista säännöistä :smt002
Kalle kirjoitti:säännöstö on sellainen kieltojen osalta, ettei sitä parhaalla tahdollakaan kukaan pysty valvomaan. Maistuisi muuten paljon mukavammalta kun kieltojen osalta tekstissä lukisi; suositus on....
Tätä minäkin ihmettelen :confused5:
Bean kirjoitti:Mikäli ei halua jatkossakaan liittyä mihinkään ohjelmaan, niin ei kannata todistuksia hänelle tuhlata, vaan säästää ne seuraavalle ostajalle, jonka ehkä kenties saat houkuteltua säilytysohjelmaan mukaan.
Eihän ole sanottua, että ohjelman ulkopuolelle myytävät olisivat hukkaan heitettyä geenivarastoa. Voihan tulla hetki, jolloin esim testaus on helpompaa ja nopeampaa,
Entä jos ostaja muuttaakin mielensä?
Eikö olisi helpompi ottaa "ohjelman ulkopuolelle" myytyjä takaisin kantaan jos niillä olisi mukanaan dokumentit alkuperästä?
Bean

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Bean »

En nyt halua ymmärtää väärin, että Muusa yrität koko ajan vääntää asiasta kuin asiasta ja ottaa tähänkin ketjuun mukaan MTT:n ja Kantasen mollaamisen. Jos tämä menee nyt Sinun ansiostasi tällaiseksi parjaamis- ja arvosteluketjuksi, voin toki lopettaa vastailemisen. Kiitos ja anteeksi! Tämä oli arvattavissakin, eli aina löytyy se yksi tai muutama, jotka yrittävät saada pahennusta aikaiseksi. Toki voi olla, että ymmärsin viestisi ja minun viestien lyhennyksen tarkoituksen väärin, pahoittelen siitä. Totta kai arvostella saa ja pitääkin, mutta tämän ketjun tarkoitus ei ollut se.

Olenko oikeassa, että olit mukana säilyttäjäpäivillä, jossa valittiin neuvotteluryhmän jäsenet? Ehkä olisi kannattanut ryhtyä jäseneksi, jotta Sinun tietotaitoasi olisi voitu paremmin hyödyntää. Neuvotteluryhmä koostuu siis eri tahojen edustajista ja joudutaan tekemään välillä kompromissejä ja yrittää rakentavassa hengessä löytää paras mahdollinen ratkaisu...aina ei siinä tietenkään onnistuta, että päätös miellyttäisi kaikkia..

Pahoittelen viestieni pitkiä jaarituksia, mutta sääntöjä on mielestäni vaikea kertoa auki yhdellä tai kahdella lauseella. Toivottavasti joku edes tajusi vastauksistani jotain. Palataan asiaan sitten tarkemmin koulutuspäivillä. :smt006
Karhurouva

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Ok, ilmoitelkaapa sitten edes jotakin reittiä myöten meille turhanpäiväisille säilyttelijöille mitä siellä koulutuspäivillänne päätätte. Jos siis joku tiedotuskanava keksitään, naamakirjassakin kun suurin osa kysymyksistä jää vastauksetta.

edit. Poistettu toistunut sana.
Bean

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Bean »

Tässä linkki, josta löytyy tietoa niin säännöistä kuin muista säilytysohjelmaankin liittyvistä asioista jatkossa:

https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... geenivarat
Talbot

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Olis ny vaan pidetty tää kysy- ja vastaa-palstana ja postattu ne kommentit tuolla "Moniko aikoo erota"-topikissa. Kalle ja Muusa, jooko? Ja vastaathan Bean vielä jos minä tai joku muu kysyy? Juuri nuo perustelut vastauksiin ovat arvokkaita, koska silloin tulee esiin asian toisaalta-toisaalta-luonne. Säilytysohjelman sääntöjä oli korkea aika tiukentaa, tiukennettinko liikaakin, siitä voinee kekustelua siinä toisessa topikissa jatkaa.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Voi hyvän tähden, kannattiko tuosta nyt vetää herne nenään? Minusta Muusa kyseli ihan asiaa :smt045 eikä riidellyt. Kumma juttu että näistä asioista ei voida keskustella täälläkään ja vaikka Bean kuinka olet täällä nyt säilyttäjänä muiden joukossa olet kuitenkin ollut sääntöjä laatimassa joten käytöksesi vahvistaa negatiivista kuvaa säilytysohjelman ilmapiiristä. Sori mutta nyt mä suutuin
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
annemari

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minua askarruttaa uusissa säännöissä se, miksi ne päätettiin hiljaisuudessa kenttää kuulematta? Miten säännöt voivat tulla voimaan ennen, kun esim. minä olen ne saanut käsiini? Miten vanhoihin sääntöihin sitoutuneet säilyttäjät ja poikastuottajat voidaan pakottaa noudattamaan uusia sääntöjä automaattisesti, tämä ei ole demokratiaa ?

En ota Kantaseen tai hänen hölöpölö fb-ryhmäänsä muuta kantaa kuin sen, että jos siellä oli kerta tarkoitus, MTT:n ja Kantasen itsensä aloitteesta keskustella uusista säännöistä sekä ohjelmasta yleensä, niin minkä h---tin takia siellä ei saa sanoa mielipidettään vaikka sitä alussa kysyttiin!! Eikä näköjään saa täälläkään. Et sinä Bean, eikä muutkaan MTT:n ihmiset VOI OLLA niin naiivi että kuvittelette koko säilyttäjäkentän olevan kanssanne samaa mieltä joka asiasta ! En ihmettele YHTÄÄN teitä vastaan noussutta rintamaa! Koko sääntöuudistus henkilöityy teihin, jotka olette meitä kuulematta tehneet näin radikaaleja päätöksiä!

kiitos jo etukäteen vastauksista.
Tuulia

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Minunkin kielestä muusa vain kyseli mieltään askarruttavissa kysymyksissä, minäkin haluaisin vastauksen tähän.
Bean kirjoitti:Mikäli ei halua jatkossakaan liittyä mihinkään ohjelmaan, niin ei kannata todistuksia hänelle tuhlata, vaan säästää ne seuraavalle ostajalle, jonka ehkä kenties saat houkuteltua säilytysohjelmaan mukaan.
Eihän ole sanottua, että ohjelman ulkopuolelle myytävät olisivat hukkaan heitettyä geenivarastoa. Voihan tulla hetki, jolloin esim testaus on helpompaa ja nopeampaa,
Entä jos ostaja muuttaakin mielensä?
Eikö olisi helpompi ottaa "ohjelman ulkopuolelle" myytyjä takaisin kantaan jos niillä olisi mukanaan dokumentit alkuperästä?
Tässä aisassa olen samaa mieltä, eli kaikki tulee "rekisteröidä"
Se hetki kun joku kanoja haluaa, ei ole koko elämä, ostaja ei voi itsekkään tietää mitä tekee tulevaisuudessa, jos esimerkkinä otetaan vaikkapa koirat, niin paras pentu myydään sille joka haluaa harrastaa esim koiranäyttelyitä, mutta ei siitä koirasta välttämättä enään mitään kuule sen jälkeen kun auton takavalot vilahtaa kulman taakse, vaan sen sisaresta joka myytiin kotikoiraksi joka halusi vain ystävän itselleen, mutta innostuukin kiertämään näyttelyitä, ja muutenkin harrastamaan koiransa kanssa. Näitä tapauksia mahtuu useampia tähän 22vuoteen mitä olen koiria kasvattanut. Joten minunkin kantani on juurikin se että kaikki kirjoihin ja kansiin.

Jos tulevatkin maatiaiskanakantojen säilyttäjät ovat arvokkaita ja tervetulleita säilytysohjelmaan, niin se mahdollisuus olemassaolevilla kanoilla tulla säilyttäjäksi tulisi olla mahdollista, ilman että joutuu ohjelman ulkopuolella olevat puhdasrotuiset kanat vaihtamaan toisiin, koska tällöin kynnys tulla säilyttäjäksi olisi jo liian korkea.

Mulla säilyttäjäpaperit edelleen lojuu pöytälaatikossa, nyt täytyy haistella ja maistella mihin nämä säännöt sitten loppujen lopuksi menee.
Muusa

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Älä Bean ammu kovilla, mulla on lääkärin määräys :smt003
Kuva
Bean kirjoitti:
Maattari kirjoitti:Kiitos Bean :smt006
Minua askarruttaa se että kanan alla saa vain hautoa sen omaan kantaan kuuluvia munia ja toisen rodun alla ei saa hautoa sitä omaa kantaa mutta konehaudonta on ok? Jos mulla on orpin alla 10 maatiasmunaa, ne haudotaan luonnollisesti, niillä on emo joka opettaa kanojen tavoille ja ne ovat silti puhtaita maatiaisia.
Itsekin olen vastaavaa harrastanut, ja sekarotuisia ei ole syntynyt, joten voisi kuvitella, että maalaisjärki riittäisi. Tämä ei kuitenkaan voi olla säännöissä kirjattuna tällaisena, eli jos tunnistat varmasti ja estät sekoittumiset, niin siinä tapauksessa on ok. Poikastuottajalla on suurempi vastuu kannan lisäämisestä ja siinä mielessä poikastuottajan kohdalla säännöt tiukemmat. Onneksi ei sentään sääntöihin kirjattu, että eri rotuisia EI saa olla lainkaan tilalla. Nyt vain pitää pitää rodut eri laitumilla ja eri tiloissa pysyvästi.
Yritän nyt uudestaan tuota lainausta ja edellen jouduin lyhentelemään kun mulle jää epäselväksi mikä on ok (vai onko mikään). Kun ymmärrän että on ok antaa erirotuisen hautoa, ymmärränkö väärin? Mutta ymmärtääkseni se on kielletty, ja mahdotontakin kun erirotuiset pitää pitää eri tiloissa pysyvästi. Vai onko säännöt tässä kohtaa poikastuottajille tiukempia, säilyttäjät saavat lisätä erirotuisen alla? Vai oliko tämä Bean sinun henkilökohtainen mielipiteesi vastoin uusia sääntöjä (jonka tietysti olet vapaa esittämään siinä kuin muutkin, vaikka oletkin ollut mukana uusia sääntöjä laatimassa)? Eli olisi ok mutta kun on kielletty... nyt olen jo itsekin sekaisin :confused2:
Bean kirjoitti: Olenko oikeassa, että olit mukana säilyttäjäpäivillä, jossa valittiin neuvotteluryhmän jäsenet? Ehkä olisi kannattanut ryhtyä jäseneksi, jotta Sinun tietotaitoasi olisi voitu paremmin hyödyntää. Neuvotteluryhmä koostuu siis eri tahojen edustajista ja joudutaan tekemään välillä kompromissejä ja yrittää rakentavassa hengessä löytää paras mahdollinen ratkaisu...aina ei siinä tietenkään onnistuta, että päätös miellyttäisi kaikkia..
Kyllä, tapasimme Vekkilässä ihan kättäpäivää :smt001 Kiva että arvostat tietotaitoani siinä määrin että jopa koet että se olisi oleellisesti ollut tarpeen sääntöjä laatiessa, mutta omalta osaltani täytyy rehellisesti tunnustaa että onneksi minun ei tarvitse seistä uusien sääntöjen laatimisen takana (sitähän on turha jossitella kuinka paljon olisin ehkä mukana ollessani pystynyt niihin vaikuttamaan).

Kalle kuten minäkin onnistuu näköjään piilottamaan kysymyksiä hienosti liirumlaarumin sekaan ja aikaansaamaan yksinkertasien kysymyksen sijaan pitkällisen pohdinnan... tarkoituksenahan oli kysyä miksi pitää luoda sääntöjä joista voi olla varma (kuten Kalle tyttärensä tupakoinnin suhteen) ettei niitä noudateta jos niiden noudattamiseen ei ole halua, varsinkin kun kiinnijäämisen riski on pieni? Mutta tämä ei ole kysymys johon sinun Bean tarvitsee vastata, vaikka arvostankin haluasi vastailla kysymyksiin suuresti :smt023
Voin paljastaa että tiedän useita säilytysohjelmassa mukana olevia jotka aikovat jatkaa maatiaiskanaharrastusta samaan tapaan kuin ennen vaikka rikkovat siten uusia sääntöjä. Kuten myös tiedän useita jotka aikovat erota mutta silti jatkaa maatiaiskananpitoa puhtaana kanakantana ja levittää niitä ja maatiaiskanan ilosanomaa, vain ilman MTT:n sertifikaatteja.
Avatar
pippuri_82
tipu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Touko 2010, 12:22
Paikkakunta: Kuusjoki
Viesti:

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja pippuri_82 »

Muusa kirjoitti: Se on vähän harmi ettei MTT:llä ole toimivaa online-tiedotuskanavaa (facebookissa en pääse keskustelemaan eikä Kantanen vastaa sähköpostiin). Tiedämme että olet vain yksi säilyttäjien ja poikastuottajien ketjussa kuten me muutkin, mutta neuvottelutoimikunnan jäsenenä osavastuussa uusista säännöistä :smt002
Kalle kirjoitti:säännöstö on sellainen kieltojen osalta, ettei sitä parhaalla tahdollakaan kukaan pysty valvomaan. Maistuisi muuten paljon mukavammalta kun kieltojen osalta tekstissä lukisi; suositus on....
Tätä minäkin ihmettelen :confused5:
Bean kirjoitti:Mikäli ei halua jatkossakaan liittyä mihinkään ohjelmaan, niin ei kannata todistuksia hänelle tuhlata, vaan säästää ne seuraavalle ostajalle, jonka ehkä kenties saat houkuteltua säilytysohjelmaan mukaan.
Eihän ole sanottua, että ohjelman ulkopuolelle myytävät olisivat hukkaan heitettyä geenivarastoa. Voihan tulla hetki, jolloin esim testaus on helpompaa ja nopeampaa,
Entä jos ostaja muuttaakin mielensä?
Eikö olisi helpompi ottaa "ohjelman ulkopuolelle" myytyjä takaisin kantaan jos niillä olisi mukanaan dokumentit alkuperästä?
:smt006 Tunnustan, minuakin voi "syyttää" uusista säännöistä, joita olin poikastuottajan ominaisuudessa mukana viilaamassa. Kanaseminaarissa kesällä oli kaikilla ohjelman jäsenillä mahdollisuus ilmoittautua vapaaehtoiseksi neuvotteluryhmään tai ehdottaa jotakuta toista tehtävään sopivaksi katsomaansa henkilöä. Neuvottelu ryhmään olis siis avoin pääsy kaikilla. Säilytysohjelman jäseniä ja siis oikeita kanojen omistajia oli mukana sorvaamassa uusia parempia sääntöjä alati kasvavalle säilytysohjelmalle. Demokratia on tapahtunut ja ohjelman jäseniä on kuultu, en hyväksy väitteitä, että olisi jotenkin toimittu säilyttäjiä kuulematta. Uudet säännöt ovat ehdottomampia kuin vanhat, koska on monia tarinoita siitä kuinka jotain ei ole suoraan kielletty niin se on silloin sallittu. Erityisesti maatiaskanan rotupuhtautta pyritään ylläpitämään näillä säännöillä.

Ja säännöt ovat selkeät siitä, ettei missään vaiheessa saa pitää samoissa tiloissa eri rotuisia kanoja. Laitumella, sisätiloissa tai siitosmunia haudottaessa ei saa tapahtua sekaannusta. Tämä on kiellettyä, koska joidenkin mielestä voi olla "ei se nyt niin tarkkaa ole jos yksi väärä muna johonkin sekoaa". Jos vähitellen ja jatkuvasti leghornit sun muut sekoittuvat maattareihin, niin ei kohta ole enää jäljellä maatiaisten hyviä ominaisuuksia.

Itse suosittelenkin myymään vain sen määrän poikasia, joihin kunkin omat myyntierä- todistukset riittävät. Siten varmistetaan, että kaikille ostajille annetaan mukaan todistus alkuperästä, jos vaikka myöhemmin mieli muuttuu ja haluaakin liittyä ohjelmaan. Ja silloin oma geenipooli leviää juuri sopivan määrän maailmalle.

PS. Vastailen tänne kunhan muulta elämältäni kerkeän :smt002
Ellun kanat ja munat. Piikkiönkantaa suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmassa. Myydään munia suoraan tilalta, siitosmunia, kanoja ja tipuja.
www.ellunkanatjamunat.fi/ www.facebook.com/ellunkanatjamunat/ ellunkanatjamunat@gmail.com 044-5372335
Iloisten Munatalo

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Eikö nyt missään ja millään foorumilla onnistu niin etteikö joku aina saa itelleen soppatarpeet :smt010 HUOKS! :smt011
Vastaa Viestiin