Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksia!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tuulia

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Niin että ensi vuonnako uudet säännöt tulevat voimaan, eli minulla on siis tämä vuosi aikaa ryhtyä säilyttääjäksi tai poikastuottajaksi, koska olen ostanut jo ajat sitten neljältä eri säilyttäjiltä kaikki kanat, aikomuksenani ryhtyä säilyttäjäksi, ja mun tietääkseni he eivät ole poikastuottajia. Uusia lintuja en tämän takia hanki, niinkuin ei varmaan moni muukaan.
Eikö siirtymäaika pitäisi olla hieman pidempi, mehän joudutaan hyvässä lykyssä marraskuulle asti odottamaan lopullisia uusia sääntöjä,ja sitten ei jää kuin kuukauden päivät aikaa päättää liittyäkkö vaiko ei.
Muusa

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mulla riittäis kyllä ihmettelynaiheita mut jaksan kysyy nyt vaan yhden kysymyksen:
Bean kirjoitti:Säännöt ovat tällä hetkellä lausuntokierroksella ja pieniä tarkennuksia sanavalintoihin ilmeisesti tulossa, joten odotellaan kauhun sekaisin tuntein
Mimmosenkohan kierroksen ne tekee ja pyöritelläänkö niitä vielä poikastuottajakoulutuksessa vai onko tarkotus lyödä säännöt toistamiseen lukkoon ennen kun poikastuottajat ja sellaisiksi aikovat on koolla?
p.s. ovatko nämä säännöt jotka tulivat voimaan 27.9. nyt kumottu vai ovatko ne voimassa kunnes julkaistaan uudet säännöt?
Muusa

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Kysynpä vielä kun tätä ei kai kukaan muu ollut huomannut vielä kysyä:

"MTT:n suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmaan kuuluvia eläimiä kasvatetaan lattiakanalassa; niitä ei saa kasvattaa häkeissä."
Tätä ihmettelen kun aika monilla koneella hautovilla on tapana pitää tipuja ensimmäiset päivät/viikot häkissä (yleensä vielä asuinhuoneistossa). Ja jotkut pitävät kanaemoa poikasineen myös häkissä turvassa pahalta maailmalta, kunnes poikaset ovat kaikki kuoriutuneet ja ehkä hiukan varttuneet.
Itse tosin pidän konehaudottuja tipuja lihalaatikossa ja/tai Ikean muovilaatikossa, mutta ei siinä ole minusta oleellista eroa, miksi muovilaatikko olisi sallittu ja kanihäkki kielletty pikkutipula. Tosin nekin laatikot on kylppärissä eikä lattiakanalassa eli kai sekin sitten on väärin...
Suwitsu

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

pippuri_82 kirjoitti: Miksi välillä irtisanoutuisit? Tulevaisuudessa uuden säilyttäjän tulee ottaa aloitusparvi poikastuottajalta.
Kun jokin aika sitten irtisanoin itseni säilytysohjelmasta minulle ilmoitettiin että olen koska tahansa tervetullut takaisin säilytysohjelmaa. Tämä ei siis pidäkään paikkaansa koska samat kanat ovat nyt minulla enkä ole tuottaja, en säilyttäjä, ihan vaan pidän niitä samoja kanoja jotka vielä kesällä kuuluivat säilytysohjelmaan?
kaakatin

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Minusta tämä on vain surullista. Parikymmentä vuotta säilyttäjät ovat säilyttäneet arvokkaita maatiaiskanan geenejä pienissä parvissaan ja nyt halutaan rajata pois 90% geeneistä, koska vain poikastuottajilta ostetut kanat kelpaavat jatkoon. Eikö tällä hetkellä vain pieni osa säilytysohjelmaan kuuluvista kasvattajista ole "vain säilyttäjiä"? Uskooko kukaan, että näillä uusilla säänöillä säilyttäjät siirtyisivät innoissaan poikastuottajiksi? Miksi siirtyisivät? Eikö geenit nimen omaan ole säilyneet pienissä kanaparvissa ihan tavallisilla kanaharrastajilla? Tuskin säilytysohjelma kaatuu jos minun 7 kanan parvi jää pois ohjelmasta, mutta kun minun parvieni ei taida olla ainoa jota ei kelpuuteta.

On aika omituista verrata MTT:n ja kennelliiton sääntöjä. Tosin jokaisella narttukoiralla saa teettää pennut 10 kuukauden välein, minun kanaprvessani se merkitsisi 8 "puhdasrotuista" poikuetta vuodessa. MTT:n säilytysohjelman mukaan saan poikastuottajana teettää vain kolme poikuetta vuodessa, huimat 10-15 kanaa. Ei todellakaan motivoi poikastuottajaksi ryhtyä. Eli otetaan vaan mallia kennelliitosta, kuhan ei lonkkakuvia ja silmäpeilauksia tarvitse tehdä :smt003
Peikkorinne

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Peikkorinne »

Ompahan kurjan kuuloista!
Meidän omistukseemme kun muutti kesäkauden päätteeksi Tampereen kaupungin Sorsapuiston näyttelylinnut, jotka taas kesäkaudeksi palaavat kaupunkiin Sorsapuiston lintulaan näytille (vuosittain), niin olimme jo vahvasti suunnitelleet yhteen tarhoista laittavamme maatiaisia, sekä infotauluun monien turistien ja lukuisten tavallisten puistokävijöiden luettavaksi MTT:n säilytysohjelmasta.
Nyt kuulostaakin siltä, että säilytysohjelma näin väännetään väkisin hankalaksi ja samalla "alasajetaan", joten lienee tässä kohtaa näiden suosittujen näyttelylintujen osalta viisaampaa olla mainitsematta koko säilytysohjelmasta.
Kun puiston linnut kuitenkin innostavat, ja opastavat parhaimmillaan uusia ihmisiä kanaharrastuksen pariin, niin säilystysohjelman mielivaltaiseen ohjelmaan ei ketään tee mieli infotaulun avulla opastaa.

Puiston maatiaisparvi edustakoot itse itseään, ilman sääntöjen ja pilkun ylivaltaisia viilauksia.
Mikäli maatiaisten ympärille muodostuu jonkinmoinen uusi "järjestö", niin se voisi olla mukava infossa mainita.
Avatar
pippuri_82
tipu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Touko 2010, 12:22
Paikkakunta: Kuusjoki
Viesti:

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja pippuri_82 »

smari kirjoitti:Ja on hienoa että dna-testit on tehty. Jos jonkun kasvatus on epäilyttävää, niin eikö olisi kohtuullista varmistaa puhtaus silloin dna-testeillä? Niin tapahtuu myös hevosissa ja koirissa.
Tähän tarkoitukseen ei vielä ole saatavissa kunnollisia testejä vielä ehkä pariin vuoteen. Testit olisi kasvattajan itse kustannetava ja ne tulisi silti maksamaan ainakin enemmän kuin nykyiset salmonellatestit, joihin jollain kasvattajilla ei ole varaa. Ei ole mitään järkeä tehdä esim viidenkympin testiä kolmenkympin kanalle, ja vielä kun koko lauma olisi testattava. ( nää tiedot on peräisin geenitutkijalta) Testaus ei ehkä kannattaisi, ja olisiko takeita siitä, että kasvatus jatkuisi luotettavana...
Ellun kanat ja munat. Piikkiönkantaa suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmassa. Myydään munia suoraan tilalta, siitosmunia, kanoja ja tipuja.
www.ellunkanatjamunat.fi/ www.facebook.com/ellunkanatjamunat/ ellunkanatjamunat@gmail.com 044-5372335
gallia

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja gallia »

pippuri_82 kirjoitti:...Testaus ei ehkä kannattaisi, ja olisiko takeita siitä, että kasvatus jatkuisi luotettavana...
Juu, ei yhtään mitään takeita!!!! :smt036
Voi hyvä ihme! :shock:

Eiköhän tuossa tullut se perimmäinen jupakan syy (epäluottamus säilyttäjiä kohtaan). Mä olen sanaton, mut eipä tartte enää miettiä, et alkaisko säilyttäjäksi vai ei.
annemari

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja annemari »

Testaus ei ehkä kannattaisi, ja olisiko takeita siitä, että kasvatus jatkuisi luotettavana...
Aika lähellä ollaan nyt sitä kuuluisaa VIIMEISTÄ NIITTIÄ !!! En voi uskoa miten joku voi päästää suustaan jotain tuollaista :smt037 Anteeksi vaan, mutta melkein naurattaa! Ja tämä neuvottelukunta pitäisi sitten ottaa vakavasti ?

Minun vuoroni kysyä, että oletko ihan tosissasi ? :smt013
Tuulia

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Jos ajatustapa on juuri tuollainen, että ei luoteta niin tuskin lausuntokierroksen jälken säännöt ovat tämän kummoisemmat, :smt009

Liputtaa yhdistyksen puolesta :smt023
Iloisten Munatalo

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Taitaa pian olla aika ottaa vaihtoehto B käyttöön :smt025 ... joskos minusta tulee sitten se tulevaisuuden "perämettän mummo" :smt043 jolla on ollut ainakin joskus iittejä, jota haikaillaan perään ja toivotaan löytyväksi :smt024 kun tarvitaan ns. vanhaa suomalaista maatiaiskannan verta uudelleen heräteltävään kauan sitten hiipuneeseen alkuperäis kantaan... mene ja tiedä :-" Alkaa vaan tuo ajatus houkuttamaan päivä päivältä enemmin ... tosin mun pitäis varmaan tällä oerusteella elää ainakin vielä seuraavat 100 vuotta! :smt042
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Miten se säilytysohjelmasta poissulkeminen käytännössä tapahtuu jos ei ohjeita noudata? Käykö joku mtt:stä paikanpäällä toteamassa että kanat esim laiduntaa yhdessä vai riittääkö esim nicin takaa tapahtuva nettikirjoittelu?
Ja vielä kerran kuinka iso osa parvesta dna- testattiin niissä paikoissa joissa testit tehtiin vai testattiinko koko parvi?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kiyry87

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Näiden uusien sääntöjen puitteissa minua mietityttää seuraava asia:
Minulla on papereiden kera kukko ja kaksi kanaa puhtaita maatiaisia. Ja haluan rauhassa katsella mihin tämä sääntö muutos menee eli varmasti ainakin kesään asti.
Mutta minulla on myös lihakanoja samassa talvi-kanalassa. Ei siis liharotuista kukko ole eikä tule :smt027
Ja sekarotuisista olen tässä pikku hiljaa hankkiutunut eroon niin että olisi vain puhtaita maatiaisia ja liharotua loppujen lopuksi
Ja keväällä kun ilmat lämpeää tarkoitus on siirtää maatiaiset kesä asuntoon (eri tilat&laidun) jossa saavat sitten hautoa kuten niille sopii parhaiten ja varmasti puhtaita poikasia sitten tiedossa.

Saanko näitä takuu puhtaita poikasia säilytykseen mukaan? Sitten kun liityn eihän niillä mitään papereita ole kun en saa niitä itse itselleni kirjoittaa kun en ole säilyttäjä :smt045
Ja kelpaanko edes säilyttäjäksi kun tarkoitus ainakin ensimmäiset pari vuotta pitää liha kanat samassa talvi-kanalassa ja katsoa rauhassa miten toinen talvitila
rakennetaan järkevästi jottei pihasta tule hökkeli kylä? Lisääntymisen aikaan ovat siis eri tiloissa :smt017
Vai pitääkö odottaa niin kauan että saan molemmille omat talvitilat?

Ja se omien poikasten kelpaavuus säilytykseen sen mun mietintä ajan jälkeen puhumattakaan siitä että liittyisin vasta sitten kun on erilliset talvitilat?
Surku tulisi lahdata vain paperittomuuden takia puhtaita ja reippaita elukoita.

Vai pitääkö mun alkaa Iloisten Munatalon suunnitelma B:n tapaan perämettä kanamummeliksi? :smt044 :smt005
Säilyttäminen kyllä kiinnostaa mutta vähän hämmentää tämä melko äkkinäinen sääntömuutos. Mie kun lykkäsin liittymistä
jotta saisin keväällä rakentaa hyvän ikkunan kanalaan joka on säännöissä mainittu pakolliseksi...
Mutta ei taia enään olla mun kohalla ikkuna suurin kynnys säilyttäjäksi hakiessa :smt037
Bean

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Bean »

Maattari kirjoitti:Miten se säilytysohjelmasta poissulkeminen käytännössä tapahtuu jos ei ohjeita noudata? Käykö joku mtt:stä paikanpäällä toteamassa että kanat esim laiduntaa yhdessä vai riittääkö esim nicin takaa tapahtuva nettikirjoittelu?
Ja vielä kerran kuinka iso osa parvesta dna- testattiin niissä paikoissa joissa testit tehtiin vai testattiinko koko parvi?
Mahtoikohan olla niin, että yhteensä testatiin n. 200 lintua. Tilan parvesta testattiin 5 yksilöä: yksi kukko ja 4 kanaa. Tarkemmin varmaan asiasta kertoo geenitutkija koulutuspäivillä ja tulevissa tiedotteissa. Itse en sen paremmin asiasta tiedä, muuta kuin sen, että yleensä tuollaiset tutkimukset eivät ole mitään hätäisen ihmisen hommia. Kaikki maailmalla oleva alan tutkimustieto pitää selvittää ja tutkimuksiin (DNA:n eristämisiin yms), tulosten käsittelyyn yms menee aikaa helpostikin pari vuotta. Lisäksi koska tehdään tieteellistä tutkimusta, niin tuloksia ei voi kertoa sitä mukaa kuin niitä selviää, vaan vasta siten kun asiat on kunnolla käsitelty myös tilastollisesti ja kaikki epävarmuudet on otettu huomioon ja ennenkaikkea saatu uusi tieto julkaistua kansainvälisissä arvostetuissa julkaisuissa, niin vasta sitten niiden merkityksestä voidaan kertoa myös seminaareissa ja muissa tilaisuuksissa. Tietenkin jotain pieni tiedonmurusia voi kertoa, mutta mikäli tuloksia ja johtopäätöksiä menee etukäteen kertomaan, niin tutkimuksen uutuus-arvo häviää ja on vaara, että joku muu julkaisee kyseisiä samoja tuloksia.
Ushva

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Miksi tehdä koko tutkimuksia kun perusoletus säilytysohjelmassa on kuitenkin se että säilyttäjät huijaa kuitenkin heti kun vaan tilaisuus tulee? Jos lopullisten tulosten saamiseen menee parikin vuotta, niin ajatelkaa kuinka monta kertaa siinä ajassa näiden parvien omistajat ehtivät jo sekoittaa kanoihinsa muita rotuja ja kantoja. :smt003
pippuri_82 kirjoitti:Testit olisi kasvattajan itse kustannetava ja ne tulisi silti maksamaan ainakin enemmän kuin nykyiset salmonellatestit, joihin jollain kasvattajilla ei ole varaa.
Ihanaa miten tämä salmonellatestiasia vedetään tähän mukaan. :smt049
Kysehän koko jupakassa oli siitä että ihmiset kyseenalaistivat salmonellatestit sen takia että niiden tarpeellisuudesta ei ole mitään näyttöä. Ei siksi että me nyt vaan ollaan yksinkertaisesti niin köyhää porukkaa ja piittaamattomia kanojemme terveydestä. Myös se hieman aiheutti närää että ihmisiä syytettiin lainrikkojiksi kun eivät testejä ota, vaikkei sellaista lakipykälää löytynyt kuusta eikä maasta joka tätä olisi vaatinut.

Minusta nuo kaikki DNA-testit ym. kuuluisi säilytysohjelman maksaakin, eihän se nyt hyvänen aika ole meidän säilyttäjien tehtävä maksaa ohjelmassa tehtäviä tutkimuksia! Mutta yritettiinhän meitä saada kustantamaan IB-testitkin itse, kun "olishan se niin mukava tietää maatiaiskanojen IB-tilannetta."
Vastaa Viestiin