Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Lukittu
hernande9

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Tuota noin, ihmettelen koko hommaa melkoisesti. Olen itse nyt touhunnut 4,5 vuotta kanojen kanssa, joista 3,5 viimeistä vuotta ilmajokisten kanssa ja muita rotuja ei ole ollut viimeiset 3,5 vuotta kuin ilmiksiä. Olen esim. viime talvena myynyt ihmisille (suurin osa lupautui säilyttäjäksi) 6-7 poikuetta (koneessa haudottua) ja jokaisen mukana olen antanut todistuksen jopa 3-4 polvea taaksepäin ja tiedän jokaisen kanaseni alkuperän ja jopa kenen munasta mikäkin tipu on tullut ja kuka on astujana ollut (lyijykynä ja jalkamerkit ja verkot parvien välillä ja päivämäärät munissa ja mistä parvesta kotoisin jne...) ja en nyt käsitä oikein koko tätä touhua ja MTT:n hommaa.

Minä olen näköjään aivän väärillä raiteilla ja minun pitäisi kustantaa MTT:n puolesta kaikenmaailman DDT:t :smt003 yms. ja useamman kerran vuodessa salmonellat sun muut lomakkeiden täyttämiset. Ei ne mun ilmikset siitä muuksi muutu mitä olivat Kanamummolta ne hankkiessani ja kukkoja Rusinalta vaihtaessani ja tiedän edelleen kuka on kustakin kotoisin ja ei siinä MTT:t eikä DDR:ä ja STASIA tarvita ja kun en ole lähes puoleen vuoteen lukenut näitä MUNIKSEN sivuja ja puhumattakaan jonkun STASIN facepuukkeja (koskaan) niin en tiedä edes missä mennään ja ei sieltä STASI/MTT ole mitään infoa tullut kuin jotain, että kokous on siellä ja täällä ja sissä milloinkin ja sitten tulee postuumaisia päätöksiä jostain kokouksesta ja että säännöt tulivat voimaan 27.09.2012 (oliko pvm. oikein). Homma on kuin ent. NL. syyllinen tiedetään ja syyte kyllä keksitään ajan myötä !!!
Tuota ei tällä MTT:n uudella touhulla ainakaan maatiaisten perimä mene muuta kuin huonompaan suuntaan ja geenikanta pienenee ja perimä heikkenee ja diversiteetti (oliko oikein ?? :smt002 ) menee huonompaan suuntaan.

Olen siis ollut säilyttäjä 3,5 vuotta ja vielä kesällä oli haaveenani ryhtyä poikastuottajaksi, mutta luettuani nuo ns. säännöt niin en ole enää varma edes säilyttäjänä olemisestani en edes ole varma siitä, että kasvatanko edes tulevaisuudessa maatiaisia !!!, homma on työlästä ja erittäin paljon aikaaviepää ja MTT tekee parhaansa vaikeuttaaksensa hommaa entisestään. Itsellä on kanalassa 3 eri osastoa, 1 osasto kukkona Edustaja Hakkarainen (musta) ja hänellä 6 kanaa, osasto 2, jossa Valkosulka ja hänellä 4 kanaa ja osasto3 jossa Pikkukukko ja hänellä 2 kanaa ja missään osastolla ei yksikään kukko ja kana ole pikkuserkkua lähempää sukua toisilleen, mutta en pidä, enkä halua sitä, että MTT määräilee minun kukkojeni ja kanojeni asioista liian paljon ja en varsinkaan kysymättä mielipidettäni asioista !!!!.

MINNE ON HÄVINNYT ENTINEN LUOTTAMUS JA HYVÄ HENKI MTT:n kanssa ??? :smt009
lpn
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Kaikenlaista tietoa säilytysohjelmasta, DNA-testeistä, tarkastuskäynneistä, ...jne, on esiintynyt. Eilen nyt sitten sain MTT:ltä tiedon esim mm siitä, että säännöstö ei olekkaan lukkoonlyöty ja, että lopulliset säännöt postitetaan kaikille säilyttäjille. Kaikki tarkastukset säilyttäjien tiloihin ja esim DNA-testit, ovat vapaaehtoisia, samoin esim salmonellatestaus on vain suositus. Tämä sähköpostitse saatua tietoa ja johtui siitä, että irtisanoin sopimukseni. Kehoittivat vielä harkitsemaan, no harkitaan...ehkä.
Muusa

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

(Surku)hupaisaa miten säilytysohjelmasta erotessaan saa enemmän tietoa säilytysohjelman toiminnasta ja tulevista muutoksista kuin ohjelmaan kuuluessaan :confused5:
Ihan rehellisesti olen sitä mieltä että säilytysohjelma on se osapuoli joka koki menetyksen Kallen erotessa, eikä ole ainoa menetys.
monnilainen kirjoitti:Sehän on ihan maalaisjärjellä selvää, että jos väki vähenee, niin ympyrät pienenee, saapa nähdä millaiseen porukkaan lopulta päädytään.
Kuten sanottu... tätä menoa se mihin päädytään, onko se itse maatiaiskanan etu, se huolestuttaa :confused1:

Takaisin aiheeseen, en ole eronnut vaan olen ilmoittanut että minut voi siirtää säilytyttäjärekisteristä poikastuottajarekisteriin, koska vain vaihtamalla statuksen poikastuottajaksi voin päästä tulossa olevaan poikastuottajakoulutukseen jossa käydään läpi poikastuottamisen uusia sääntöjä, teoriaa ja käytäntöä ja DNA-tutkimuksen tulosten soveltamista. Tosin kun uudet säännöt ovat vasta työn alla, sitoudun poikastuottajaksi ryhtyessäni sääntöihin joita en tiedä... 8-[
Wildboar

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Wildboar »

Miten MTT on suhtaunut ohjelmasta eroajiin? Ja varsinkin näihin eroajiin, jotka ovat vielä sen aikarajoituksen sisällä mitä kanoja on lupautunut säilyttämään.
Riittääkö eroamiseen vain esim maililla lähetetty eroamisilmoitus?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tänne Munikseen voidaan perustaa semmoinen lista/luettelo, jossa voivat ilmoittautua "ex-mtt-säilyttäjät", jos sille on tarvetta ja jos joku keksii järkevämmän nimityksen. Säilytys-maininta on niin vahvasti MTT:lle kuuluva, että joku muu ilmaus olisi nyt paikallaan.

'Luettelo maatiaiskanoja säilyttävistä munanettiläisistä'-ketju palvellee jatkossakin niitä, jotka tekevät kauppoja MTT:n suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmaan kuuluvien kanssa.
Muusa

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

MTT ylläpitää listaa säilytysohjelmaan kuuluvista ja sen listanhan saa sieltä pyytämällä vaikkei ohjelmaan kuuluisikaan mutta on kiinnostunut säilytysohjelmasta ja hankkimaan maatiaiskanoja - tai ainakin joskus ennen on saanut. En mä ymmärrä miksi muniksen pitäisi pitää samanlaista listaa ja lisäksi rinnakkaista listaa niistä jotka säilyttävät (tai jos säilytys-sana on varattu vain MTT:n käyttöön, pitävät tai kasvattavat tai vaalivat tai miten vaan) maatiaiskanaa puhtaina kantoina (vai kuinka monta listaa, jos on lista ex-MTT-säilytysohjelmalaisille niin entäs sitten ne maatiaiskanan vaalijat jotka eivät ole MTT:n säilytysohjelmaan koskaan kuuluneetkaan?). Eikö kahden rinnakkaisen munislistan pitäminen ole vähän hankalaa? Kätevämpihän olisi yksi lista jossa voi selvästi ilmoittaa kannan ja saatavuuden lisäksi sen kuuluuko säilytysohjelmaan (ja millä statuksella) vai ei. Tai enhän minä tiedä jos muniksen ylläpito haluaa "hännystellä" MTT:tä siinä että maatiaiskana on maatiaiskana vain jos se säilytysohjelmaan kuuluu. Sen vaan tiedän jokusen maatiaiskanan myyneenä että pääsääntöisesti ostajia kiinnostaa se että kanat ovat aitoja oikeita maatiaiskanoja, ei se kuuluvatko ne säilytysohjelmaan tai voiko kanat hankittuaan liittyä säilytysohjelmaan.
ellikki

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Täällähän on jo "kasvattajien yhteystiedot" osio, jossa on kasvattajia listattu, minusta se riittää.
Siellä voi jokainen halukas ilmoittaa tietonsa, ja voi samalla muutamalla sanalla kertoa onko virallinen säilyttäjä vai jotain muuta.
max3

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja max3 »

annemari kirjoitti:https://www.facebook.com/groups/4327118 ... =group_r2j

Linkki fb:n käyttäjille ryhmään, jossa keskustelemme vaihtoehdosta säilyttäjäohjelmalle. Nyt meidän on aika järjestäytyä ja pitää meteliä maatiaiskanasta, yhteisin, neuvotelluin säännöin, maatiaiskanaa kunnioittaen.
Onko koko ryhmä kadonnut, kun ei linkki johda ainakaan mulla minnekään?
annemari

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Hei,

ei ole kadonnut, varmaankin johtuu tuo siitä, kun sinä ja minä olemme estäneet toisemme fb:ssä.
max3

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja max3 »

Niin, että hyvin avoin ryhmä, kunhan on sun kanssa samaa mieltä kaikesta ja hyväksyy haukkumiset ja seläntakana puhumiset. :smt023
annemari

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja annemari »

siis: sinä et näe kirjoituksiani, jonka vuoksi valitit ryhmässä olemattomista ilmoituksista. Ei ole järkeä, jos et näe ylläpitäjän kirjoituksia eikä hän sinun. Syy on tämä, ei muu.
Ushva

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Itse en kuulu enää säilytysohjelmaan. En halua toimia niiden muutamien ihmisten kanssa joiden tarkoitusperät ja käytöstavat ei kohtaa omieni kanssa. Mutta olen tosi iloinen että siellä on kuitenkin vielä paljon ihmisiä mukana joiden arvostelukykyyn ja toimiin luotan ja uskon että maatiaiskana säilyy elinvoimaisena tulevillekin sukupolville. Mun alhot säilyy toki edelleen puhtaina, mutta ilman byrokratiaa. :smt001
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Minä erosin muutama viikko sitten säilytysohjelmasta; helppo muodollisuus, sähköposti-ilmoitus ja sillä selvä.
Toki alhojani edelleenkin kasvatan, minulle maailman parhaat kanat, siis kanakanta. Täydennystä saan virallisilta säilyttäjiltä enkä kuitenkaan koe olevani vapaamatkustaja.
Minulle ei yksinkertaisesti sovi asiaan liittyvä byrokratia, no, eipä sitä nyt sitten enää ole.
Ilona

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Rupesin just poikastuottajaksi. Minusta säännöt on ihan helpot toteuttaa ja sain ne paperipostina heti poikastuottajaseminaarin jälkeen. Mielestäni ne myös perusteltiin poikastuottajien seminaarissa ihan ymmärrettävästi. FB:ssa en ole enkä ehtiskään, joten en tiedä, mitä siellä on kukakin sanonut. Ymmärrän toki, että harmittaa, jos ei saa vastausta kysymyksiin tai kokee sävyn ikävänä. Toki ymmärrän senkin, että säilyttäjän rooli on noudattaa ohjeita ja luottaa/hyväksyä se, että ne pohjautuvat eläingenetiikan asiantuntijoiden näkemyksiin, eivät huutoäänestykseen. Itse olen saanut MTT:lta mainiota palvelua. Tarja Ojanne kävi syksyllä katsomassa kanojamme, sain häneltä jalkarenkaita ja yksityiskohtaisen kirjallisen palautteen säilytystoiminnan tavoitteiden toteutumisesta kanalassamme. Myöhemmin Miikka Tapio kollegansa (nimeään en nyt muista) kanssa kävi tekemässä morfologisia tutkimuksia ja ottamassa dna-näytteitä. Kaikki MTT:n ihmiset, joita olen tavannut ja joiden kanssa asioinut, ovat olleet ystävällisiä ja saamani neuvot ja ohjeet ovat olleet helppoja ymmärtää. Omien kokemusten pohjalta tuntuu yllättävältä, että moni on kokenut MTT:n säilytysohjelmassa toimimisen noin vaikeana. Jos jotain negatiivista pitää väkisin etsiä, niin kerran sähköpostissa toimittamani vuosiraportti ei mennyt perille ja minulta "karhuttiin" raporttia pitkälti jälkeen, toimitin sen sitten toistamiseen paperipostissa. En siis ole ainoa ihminen maailmassa, joka joskus kämmäilee työasioissa, esim. hukkaa saamiaan sähköposteja. :smt002

Jokainen toimii, kuten haluaa. Ihan ilman sarvia ja hampaita kehottaisin kuitenkin pitämään jäät hatussa. Säilytysohjelma sääntöinen, vaikka epätäydellinenkin, on parempi kuin se, että jokainen toimii omissa puskissa, kuten itse näkee parhaaksi eikä kellään ole kokonaiskuvaa maattarikantojen tilanteesta. Sitähän ei voi olla ilman, että toimitaan jollain tavalla koordinoidussa ohjelmassa. Ihmisiä ollaan kaikki ja kukaan ei varmasti erehtymätön (MTT:ssakaan). Vrt: ei minustakaan ole järkevää seisoa pikkukaupungin laitimmaisissa liikennevaloissa yöllä klo 2, mutta silti en aja punaisia päin, koska liikennesääntöjen soveltaminen yksilö- ja tilannekohtaisesti on minusta vielä paljon huonompi vaihtoehto.
kruttu

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Minäkään en näe ohjelman säännöissä mitään niin ihmeellistä, etteikö siihen voisi haluta mukaan. Oon ilmaissut meilillä, että haluaisin, mutta vastausta ei ole vielä tullut.
Lukittu