Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Lukittu
Suvianne

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Juu ei, se vesi valuu aina kun lämpötila vaihtuu.
Ja aamulla meen kanalaan ja onkin nolla keli.

Sitten tuuletellaan.

Ensin on -25. Nurkat kuuraantuu, sitten on +1 kaikki sulaa ja vesi valuu.

Minä istuin eilenkin kanalassa noin 20-30 ihan vaan huvikseni kun en jaksanut lapsia. Ei siellä viiti istua jos on huono ilma?

MUTTA kokoajan se ilma ei ole täysellinen, koska mulla on kestopehku ja ei ole koneellista ilmastointia.
Hetkellisesti käy liian lämpimänä tai kosteena, mutta maatiaiset sen kestää.

Minä käyn joka päivä vähintään 2 kertaa kanalassa. Yleensä paljon useemmin. Silti aina välillä sinne kelien vaihtuessa tai pehkun yhtäkkiä roihahtaessa pääsee joksikin aikaa huono olosuhde.

Esim. toissa päivänä siellä oli +14 ja yks seinä valu vettä.
Kanat näytti ihan ok. Mutta ovat tottuneet noin +6 asteeseen, joten pitempiaikanen olis ollu inhottava. Onneksi menen aamusta aina kanalaan, joten kauaa ei tarvinnu kärvistellä vaan pääsivät köökkiin tuulettuun ja kanala saatiin taas viileeksi.

Jos joku oikeesti onnistuu kestopehkulla täydellisen tasaiseen ympäristöön, niin nostan hattua. Minä en siihen pysty, mutta en siitä kanna huonoa omaatuntoa, koska ne "ääri" olosuhteet on hetkellisiä.

Esim. illalla 2100 käyn kerään munat ja kaikki on ok. Sitten aamulla 07 on lämpötila noussut +14. Minusta tuosta ei maatiainen kärsi. Luukut aukaistaan ja kaikki on taas hyvin.
Jos olisin töissä, niin sitten laittasin samanlaisen kuin naapurissa, tuuletusreikä ja koneellinen poisto.
Olis varmaan tasasempi. Nyt riittää kun minä ravaan itse seuraamassa.

Nytkin on niin lauha, että ovet on auki ankkalaan ja kaikki "ulkoilee" kylmällä puolen.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Suvianne mä tiedän että näin tarkoitit mutta mun oli ihan pakko vähän täsmentää :smt006
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005 OK, niin aattelinkin. Onhan se totta, että joku voi saaha väärän käsityksen.
Kävin tänään ottaan kuvia kanalasta. Ennen päivän kuivitusta. Teen sen kerran päivässä, illalla. Yleensä kun haen munat pimeessä. Helpompi kuivittaa ku kanat orrella.
Harmi kun salama ei toimi. Kauniit, niin upeat Jattalaiset kanat, ituu seinää vasten joka on yhtä pilkullinen ku ne...
KOitan kattoa, sainko yhtään selkeetä kuvaa.
Suvianne

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ota oppia Suviannen kanalasta, mitä EI kannata tehdä.


Kuva

Tässä mun orret kakkoja ilmestyy ja ne tallataan. Harkinnassa olis kapeemmat ja pyöreät. Koska näillä kakkosnelosilla ne istuksii millon miten päin ja kakkivat siis ihan orrelle. Takana on periaatteessa hyvä pesä. Kissankoppi. Mutta senkin päällä oleillaan ja se paskotaan ihan hirveeksi.
Painepesurilla näitä kesällä pesen, mutta vaatii liotusta...

Kuva
Nämä elintarvikelaatikko pesät on ollut yllättävän hyvät. Helpot pestä. Mutta sotkeutuu nekin. HUomaa seinät, jotka keväällä maalasin ihan valkoisiksi.
Orret liian lähellä seinää.
Sitten huomioi vesi astija!!!!!! Se on nyt puhdas, kun aamulla sen kerkesin pestä. Kanan perkuleet istuu sen päällä ja paskovat veteen ja kyljet ihan hirveeksi!! MITÄ siihen voi laittaa??? Tänä aamuna nostin tuon sinisen astijan siihen, että jos se auttas??

Kuva
Tän kuvan laitan, kun tässä näkee parhaiten mun kauniita Jattalaisia... Ympäristö taas ei ole kaunis :smt011






Kuva

Tässä kaunis Jattalainen hirveen seinän edessä... Orret siis liian lähellä, kanat kakkii ja sitten välillä kun seinät kostuu, niin niihin on tarttunut tuhkaa kylvyistä ja muuta paskaa... Kaikki oli siis valkoista vielä keväällä...

Kuva
Ikkuna näyttää nyt kirkkaalta, mutta todellisuudessa se on likainen ja kanat kakkii ikkunanpielet ja karmit... Keväällä saan rapata niitä tovin.
Ja tässä myös vähän näkee mun vesiongelmaa.
Automaatti oli alunperin tuon alimman laatikon päällä. Kanat istuskeli siinä ja kakki automaattiin. Sitten kaadoin ison kukkaruukun ja nostin automaatin sen päälle. Auttoi, mutta tipuille piti olla oma automaatti. Kanat peitti sen aina pehkuun...
Joten nyt automaatin eteen on laitettu tiiliskivi. Että tiput pääsee juomaan. Kuten huomaatte sekin on jo kakattu... Ja tallottu... Nyt seuraan alkaako joku harjapää siinäkin istuskiin ja kakkimaan!!???
Yllättävän vaikee tää vesi juttu. Olen miettinyt nippoja...


Kuva
Tässä kuva ankkojen kylmältä puolelta. Tarkkaan kun kattoo, niin laiska emäntä ei ole korjannut paskoja orren alta...

Kuva
Tässäkin ... Korin ympärystä hyvin kakkainen.. Kun muistan, heittelen kuiviketta aina vaan päälle ja tyhjennän vasta keväällä.

Kuva
Ankkojen leveä orsi. Se pysyis aika puhtaana, koska ankat vaan tollottaa siinä, oikeessa asennossa. Sotkevat korkeintaan nuo elintarvikelaatikot. MUTTA kun siinä istuksii Harjapäitä ja kakkii... Silti ankoilla pidän leveitä, koska ne niin tykkää niistä.

Kuva
Satunnainen kuva kylmältä puolelta. Huomaa joskus jäätynyt ruoka/vesi jämä joka on vaan nakattu nokittavaksi...

Minun kanalasta sai kettutytöt hirveitä yksityiskohtia!!?? Oikeen lööpin arvosen jutun.
Ja mua hävettää ja nolottaa näyttää mun kanalaa vieraille.
Mutta silti minun mielestä mun kanat voi hyvin.
Ushva

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ei meillä kyllä yhtään kummemmalta näytä ja uskallan näyttää ihan kelle tahansa, jopa tällä "kettutyttöjen foorumilla". :smt002 Kosteusongelmaa mulla ei oo ikinä mutta keväällä kun lauhtuu kelit niin saattaa ilmastointi (painovoimainen) lakata toimimasta. Sillon tuuletellaan. Mulla tuo pehku ei toimi, en oo onnistunu sitä saamaan kunnolla käyntiin koskaan.
Tallissa sama homma ilman kanssa, keväällä on sitte ovia enemmän auki ja siellä tahtoo kosteusongelmaakin olla aina kelin lauhtuessa.

Mutta Suvianne, kyllä nyt vähän järkytyin noista parista kuvasta! Tuo hieno puuhella siellä kanojen sotkettavana! Mitä se tuommonen peli on? :smt003
mik

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja mik »

Ushva kirjoitti:

Mutta Suvianne, kyllä nyt vähän järkytyin noista parista kuvasta! Tuo hieno puuhella siellä kanojen sotkettavana! Mitä se tuommonen peli on? :smt003
Oisko se motivoimassa kanoja munimaan :smt017
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ushva mä katoin ihan samaa :smt005 , hieno hella ihan väärässä ympäristössä vaikka sitä parastahan kanoilleen suo.
Kanalaltahan nuo kuvat näyttää. Annatko mandariinit kuorineen ja syövätkö ne kanat nuo kuoret? Meillä eivät missään tapauksessa suostu syömään sitrushedelmiä paitsi jos jemmaan ne puuroon.
Mäkin liotan noita kissankoppeja kesällä sateessa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005

Tuo puuhellan kohtalo on kieltämättä surkee..

Meillä kanat rakastaa appelsiineja ja mandariineja ja greippiä ja jopa sitruunaa.
Puolitan ne tai nykyään neljään osaan, kun aina kääntyvät väärin päin.
Kanat nokkii ne tosi nopeesti. Kuoret kompostoituu pehkussa. Joten kanaastijassa sinne joutuu myös lasten syömät kuoret.

Ehkä ne meillä syö siksi, kun tarjoan aina ihan tipuna appelsiinia varajuomana?? Mun ikivanhassa haudontakoneoppaassa neuvottiin tarjoamaan appelsiinia tipuille.

MInä heittelen siis hävikistä kaikki salaatitkin multapaakkuineen. Kaikki mitä eivät syä jää pikkuhiljaa pehkuun ja keväällä koitan kovasti käännellä ja sitten rahtaan ulos. Vain jokunen appelsiininkuori löytyy? Äkkiä ne näköjään maatuu vaikka muuta olen luullut.
Suvianne

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minua kiellettiin rönsyilemästä enää tähän ketjuun, joten aloitetaan taas ihan aiheesta.

Ei, en ole eroamassa säilytysohjelmasta. Päinvastoin, hakeuduin poikastuottajaksi. Ja sillä nimikkeellä olen nyt myymässä muutamaa kanaa ja kukkoa. Olen erittäin ylpeä Alhoistani.

Kertokaa minulle miksi ihmeessä halusitte erota!!
Ilmeisesti se ei ole vielä tullut selville, koska muista aiheista ei saa puhua.

Siis miksi erositte ja kuinka moni on eronnut??
Ilona

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Maattari kirjoitti:Mä tiedän että Suvianne ei ihan näin tarkoittanut mutta koska tätä ketjua ehkä joku maatiaisia harkitseva lukee niin se että maatiainen on kestävä ja sietää karuja oloja ei tarkoita sitä että se voi hyvin liian kosteassa ja likaisessa kanalassa. Nyt mä en tarkoita sitä että paskaa ei saa olla seinillä, näinhän se on joka kanalassa ja pahimmillaan keväällä pitkän talven jälkeen.
Maatiainen sietää hyvin viileää jopa kylmää ja munii hyvin vähemmällä ruoalla mutta kosteassa, likaisessa ja huonoilmaisessa kanalassa sekin sairastuu. Ilmanlaadusta ja pehkun kuivuudesta ei saa tinkiä. Jos mun kanalassa seiniltä tippuisi vettä vaikka pitäisin ovia ja ikkunoita auki mä ainakin heivaisin sen kestopehkun pihalle.
Just tätä mä olen yrittänyt sanoa, mut ehkä on parempi, että sä sanot sen.
Suvianne

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mutta voi sanoa, että maatiainen kestää ne vaihtelut. Eli vaikka meillä kelien vaihtuessa käy välillä kosteana tai kylmänä, niin maatiainen kestää ne vaihtelut myös pienenä. Paremmin kuin joku tehotyttö.

Mutta on maatiaisissakin myös tottuminen tärkeää.
Tiput jotka juoksee pitkin pehkuja ihan pienestä selviää paremmin jos joutuisivat hetkeksi eroon emostaan.
Tiukasti pesässä ja syrjässä kököttänyt emo ja helmoissa pyörineet tiput paleltuvat herkemmin. Varmasti samaa aikuisissakin.

Optimiolosuhteista en toisi omaan kanalaan aikuisia. Niiden pitää oppia kesän aika viileneviin päiviin ja oppia ulkoilemaan kylmässä jne. Mutta maatiainen tottuessaan kestää takuulla olosuhteiden vaihtelua paremmin kuin huippuunsa jalostetut.

Ja vaikka kuinka Ilona tai joku muu vastustaa niin monessa peräpihan kanalassa ei ole 24/7 optimiolosuhteet. Ne vaihtelevat, mutta silti kana voi voida hyvin!!

Omasta mielestäni minulla on ihan älyttömän vähän sairauksia?? 2008 vuodesta lähtien vain muutama aikuinen kuollut tai lopetettu sairauden takia.
Edellisellä kerralla kun oli maataisen ja brahman ja rokin sekalainen lauma, niin kuoli yksi aikuinen kana johonki tautiin...

Pakkohan huonot olosuhteet olis jossain näkyä jos niitä on? TAI kuolemisia ja sairastumisia voi sattua vaikka olisi kuinka hyvät olosuhteet!! Joskus on myös tuurista kiinni!
Kaikkensa tekee ja silti tuntuu epäonni vaivaavan...
Muusa

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tämä on ihan loistavaa viihdyttävää ja antoisaa keskustelua :smt001 vaikka vähän rönsyileekin alkuperäisestä aiheesta - mutta niin keskustelut yleensä tapaavat tehdä. Joltain tosin jää huomioimatta että tämä on keskustelufoorumi, jossa yksittäiset henkilöt keskustelevat keskenään omien mielipiteidensä, kokemustensa ja tietojensa pohjalta ilmaisten itseään niinkuin osaavat, haluavat ja viitsivät. Vaikka elämmekin holhousyhteiskunnassa, vastuu on lukijalla. Ei oikein mitään asiaa voi ilmaista mitenkään niin ettei joku sitä väärinymmärtäisi jos niin haluaa.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mäkin sain rönsyilykiellon mutta eivät tottele nuo sormet. Minustakin tämä on loistava keskustelu ja jos se poikkeaa liikaa aiheesta senhän voisi irroittaa omaksi ketjuksi?
Edelleen pysyttelen säilyttäjänä :smt025
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Iloisten Munatalo

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Aivan ihana toi Suviannen kuvakollaasi kanalastaan! Rohkea rokan syö ja uhkarohkea vielä enemmin :smt005 Ja säilyttäjä edelleenkin täälläkin :smt048
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tälle ketjulle ei enää ole tarvetta, koska säilytysohjelmasta eroajia/eronneita ei näy enää 'ilmoittautuvan'.
Lukittu