Miten kananmunan väri periytyy/määrittyy?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Han

Miten kananmunan väri periytyy/määrittyy?

Viesti Kirjoittaja Han »

Tämä asia on alkanut askarruttaa aikalailla meidän nuorikoiden alkaessa munia.
Eniten on kummastuttanut yhden kanan lähes valkoiset munat. Emona on jättikoch ja isänä kultabrahma.
Tästä yhdistelmästä tuli yksi musta kana, yksi jolla musta kaula ja mustaa pyrstössä muuten suht. kultabrahman värinen ja neljä kultabrahman väristä. Nyt tämä musta näistä siis munii valkoisia munia, neljä ruskeaa munii ruskeita munia ja tämä mustakaulainen neito munii roosahtavia munia :smt017
Kuva
Kuvassa vasemmalla sen mustakaulaisen muna (kuva valehtelee värin, on luonnossa hyvin sellainen vanhan roosan värinen), sitten tämän mustan neidon muna, sitten jonkun näiden ruskeiden muna ja vielä vasemmalla emon muna.

Lähinnä siis tuo valkoisuus mua ihmetyttää. Onko kovinkin yleistä, että saman perimän kanoilla on _noin_ suuri skaala munien väreissä?
Iloisten Munatalo

Re: Miten kananmunan väri periytyy/määrittyy?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mulla kanat iittiläisiä ja suurin osa tulee kermanvaaleina, muutama beigeen vivahtava ja sitten joku munii tuollaisia vaalean maitokahvin ruskeita :smt017 Mustilta tulee kuitenkin ne kaikkein vaaleimmat meillä.
Muoks, tässä kuvaa
Meille tuli tämmöinen ruskehtava muna :shock: kaikki muut on tuommoisia vaaleita.
Kuva
petskin

Re: Miten kananmunan väri periytyy/määrittyy?

Viesti Kirjoittaja petskin »

Meillä on yksi kääpiö-kotchin vaihtanutkin yhdessä vaiheessa muniensa väriä, ennen oli vaalean beigejä ja nyt on ruskeita tumman ruskeilla pilkuilla,
ensiksi meinasin että minun rokki-kanani olisi taas alkanut munimaan mutta asia varmistui kun näin kotchinin munivan ruskean kananmunan. Outoa...
Ja on meillä munien värit mennyt ihan miten sattuu, riippumatta emon munien väristä.
Iloisten Munatalo

Re: Miten kananmunan väri periytyy/määrittyy?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Näyttäisi pitkälle sille että meidän ruskeat nuorikot muniivat vaaleanruskeita munia, koska niitä on nyt alkanut ilmestymään ...
Iloisten Munatalo

Re: Miten kananmunan väri periytyy/määrittyy?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kuva
Kuva
Kuva
Mistähän tämmöinen sitten johtuu? Muna on melko pieni, kovakuorinen, toinen puoli ihan normaali sileä ... :smt017
petskin

Re: Miten kananmunan väri periytyy/määrittyy?

Viesti Kirjoittaja petskin »

Minä olen kuullut että ruttuinen kananmuna on merkki IB:stä? Mutta liekö tuo nyt totta...
Iloisten Munatalo

Re: Miten kananmunan väri periytyy/määrittyy?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meille ei ole mitenkään mahdollista olla tullut IB, ei olla missään kontaktissa minnekkään eikä kanat ole olleet ulkonakaan sitten marraskuun :shock: Kyllä tolle ruttumunalle täytyy olla jokin ihan muu selitys. Kanat on terveitä kauttaaltaan sen lisäksi.
Raksu

Re: Miten kananmunan väri periytyy/määrittyy?

Viesti Kirjoittaja Raksu »

olisko tullu kanalla ryppy rakkauteen :smt005
siiri

Re: Miten kananmunan väri periytyy/määrittyy?

Viesti Kirjoittaja siiri »

Hei minäkin tahtoisi tietää mistä tuollainen ruttu voi tulla?
meillä joku tekee tuollaisen aina, siis vain yhden eikä niitä tule joka päivä :smt017 terveiltä kaikki näyttävät,.
Kaisa

Re: Miten kananmunan väri periytyy/määrittyy?

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Minä muistelen kuulleeni, että munien väri olisi sidoksissa niiden "korvaläpysköiden" väriin, että niillä joilla on valkeat "korvat" on myös valkeat munat ja niillä joilla on punertavat/rusehtavat olisi ruskeat munat. Meillä yksi kana munii ruskeita munia ja toinen ihan vaaleanruskeita ja kovasti haluaisin tietää mitkä kanat niitä tekevät. Silkit taas munivat kaikki aika samanlaisia ruskeita ja niistä yksi on valkoinen, en ole kyllä tutkinut onko sillä "korvien" kohdalla jotain muuta väriä.

Voi olla että olen nähnyt unta ja juttu on ihan kukkuluurua. :smt047
Iloisten Munatalo

Re: Miten kananmunan väri periytyy/määrittyy?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Tänään tuli vanhan roosan värinen muna :smt050
Bonus

Re: Miten kananmunan väri periytyy/määrittyy?

Viesti Kirjoittaja Bonus »

Voiko kana munia erivärisiä munia? Meidän kanat munii eri sävyisiä ruskeita ja vihreitä munia. Kanalassa yksi sen ikäinen kana joka aloittelee nyt munintaa. Toissapäivänä löytyikin kanalasta pikkuinen ruskea muna. Eilen ei pikkumunia ollut mutta tänään oli vihreä pikkumuna :smt017
Tuossa on kuva normi- ja minimunista
Kuva
rilla

Re: Miten kananmunan väri periytyy/määrittyy?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Jo ennen sitä IB-kohua kuulin tai luin jostain, että noi "styroksimunat" olis merkki, et keuhkois olis jotain vialla???
En tiedä. Joskus kun joku on sellaisia alannu muniin, niin ei se ole kovin pitkäikäinen sen jälkeen ollu. Mutta voi olla sattumaa. :smt006
Kiutu

Re: Miten kananmunan väri periytyy/määrittyy?

Viesti Kirjoittaja Kiutu »

Itse olen kuullut, että munien väri määräytyy kanan värin mukaan. Sitä sanotaan, että kanan väri voi vaihtua kokonaan, joten niin kai voi munankin.
Vastaa Viestiin