NiksiNurkka

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
smari

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja smari »

Mäkin käytän oivariini ja rahkarasiat pakasterasioina. Ja ovat olleet jopa paljon kestävämpiä kuin ostetut rasiat, vanhimmat nytkin käytössä olevat Voimariinirasiat on jo toimineet yli 10 vuotta. Laitan niihin marjojen lisäksi paljon muutakin. Keitän esim keittolihaa monta kiloa kerralla (säästyy energiaa) ja pakastan valmiiksi paloitellun lihan noihin rasioihin samoin kuin lihaliemen. Sitten on tosi helppo ja nopea niistä tehdä lihakeitto. Ja kun pakastan kissoille lihaa, niin silppuan noihin rasioihin kerta-annokset, niistä ei sulaessa valu mitään ja voi syöttää ilman siirtämistä toiseen astiaan, eli ei tuu ylimääräistä tiskiä. Samoin teen kesällä ja syksyllä sadonkorjuuaikaan paljon kaikkia soseita noihin rasioihin ja käytän niitä kasvissoseita keittona, pataruokien joukossa ja varsinkin kastikkeissa. Niin ja mehutkin pakastan pääasiassa noissa rasioissa. Ekologisia, ilmaisia ja kestäviä. :smt023
suikku

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mutku mää syän voita paperikääreessä. :smt002
smari

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja smari »

Sä syöt luxusta. :smt003 Rahkä pysyy paperissa aika huonosti, käytä sen rasioita. :smt002
vardenji

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mun vaan loppuu oivariinirasiat kesken. Niihin on kyllä sieniä pakastettu. Kanalakäytössä on vaan yks.
suikku

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja suikku »

Juuh. Kyllä mulle sitten kaikenlaisia muita purkkeja kertyy liiaksi asti.
ellikki

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Tyhjensin joulukuusen ja pätkin sen kanalakäyttöön. Pari uutta nuorikkoa sai siitä oivan suojan ja piilopaikan. Kaikki söivät silmuja oksien päistä.

Voisrasiat annan koiralle puhdistettavaksi ja laitan muovikeräykseen - ei tartte pestä vedellä.
Piimätölkit leikkaan sivusta auki ja annan nekin koirallle nuoltavaksi, ei mee mitään hukkaan.
hen-na

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Minä oon tuoreet yrtit pakastanut eka pieniin kerta-annos kuppeihin ja parin päivän jäätymien jälkeen siirtänyt ne kupeista minigrip-pusseihin ja takas pakkaseen. helppo ja vaivaton :smt045
Carla

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja Carla »

Mä oon kans käyttänyt kaikkia mahdollisia muovirasioita kanojen ruokinnassa, mut toi maitopurkki-idea on kyllä loistava! Tosin mä oon vieny kauppareissulla purkkeja kierrätykseenkin, mut osan vois kyllä kierrättää ihan kanalaankin, jos muut purkit on kortilla. Kesäaikaan pesin muutamaa sievää "vakiokuppia" pihalla kaivovedellä, mut talviaikaan tää mahdollisuus ei oo käytössä ja oon kans kyllästynyt kanojen ruokakuppeja kauheesti keittiössä pesemään....

Ja kuusi siirtyy tänään pois kunniapaikalta :smt113 , josko sitä pätkis tonne kanalaan virikkeeksi!
Kana-akka

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja Kana-akka »

Alhoillamme on kaksi ylintä ortta, rinta-rinnan n. 20 sentin päässä toisistaan.

Kanat pyrähtävät ensin etummaiselle orrelle, josta yleensä astahtavat välittömästi taaemmalle orrelle. Ja etuorrelle vapautuu tilaa, johon uusien pyrähtäjien on helppo tulla. Tuplaorsi toimii myös "ohituskaistana", jos/kun junioreiden naama alkaa tympäistä vanhempia matameja. Junioreiden ei ole pakko lentää maahan, vaan ne voivat ohituskaistaa hyödyntäen löytää toisen orsipaikan, johon ne hyväksytään. Huom! Yhdelläkin orrella oli tarpeeksi tilaa kaikille, mutta henkilökemioiden vuoksi junioreiden oli välillä vaikeaa päästä yöksi ylimmälle orrelle.

Ylimpien orsien alla on kierrätyskeskuksesta hankittu suihkuseinä kakka-alusena. Sivuseinissä on n. 60 cm korkeudella vaakalistat, joiden varassa suihkuseinä makaa vapaasti. Korkeus on riittävä, jotta kanat mahtuvat touhuamaan omiaan seinämän alla päiväsaikaan. Yöllinen tuotos on helppo aurata suihkuseinämän päältä metallisella rikkalapiolla johonkin astiaan ja kuskata kompostiin.

Kiitos NiksiNurkka-idesta!
petskin

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja petskin »

Minä valikoin aina kaupassa sellaisen pahvilaatikon ruokien kantamiseen että se mahtuu kanaojen pesäkoppiin. Pahvilaatikoon kun laittaa heiniä ja pistää sen
pesäkoppiin niin käytöstä poistaessa sisällön eli vanhat heinät, untuvat ja kakat voi vain kipata tunkiolle ja pahvilaatikon voi polttaa, älyttömän kätevää kun ei
tarvitse kopin sisältöä lapioida pois ja kopin pohjastakaan ei tarvitse hinkata kakkatahroja.
petskin

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja petskin »

Minä luin tuolta Haudonta ja tipujen hoito osiosta kun joku hautoi Covatutto 16:sta kananmunia ja on kuulemma hankala vehje varsinkin käännelessä, minulla
on Covatutto 7 ja leikkaan aina ennen haudontaa huovasta kiekon ja laitan sen pohjalle sen päällä on hyvä käännellä kananmunia, ja kun ennen kuoriutumista
kun kosteutta on nostettava, niin paljaalle pohjalle kerääntyisi vettä mutta tämä huopa kiekko imee ylimääräisen veden niin että vesi voi höyrystyä uudestaan. Sitten me olemme poranneet ilmareikiä lisää kupoliin ja myös siihen keltaiseen juttuun jossa kananmunat ovat, sen reunoihin, ja ripustaneet hautomakoneen kupolista villalangan pätkiä joita olemme kosteuttaneet laittamalla niihin pipetillä vettä, näin kosteuden saa oikeaksi.
Ja jos ei viitsi villalankoja ruveta ripustelemaan niin ainakin kannataa huopa laittaa pohjalle ja ilma aukkoja on porattava lisää, koska melkein kaikissa
Covatutton koneissa on liian vähän ilma-aukkoja, minun koneessa oli kyllä tehtaalla rajat ilma-aukoille tehty mutta niitä ei ollut porattu läpi asti.
onnikas

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Maitopurkista ruoka-automaatti. Käytin tipuilla tätä systeemiä ja nyt olen laittanut alemman orren molempiin päihin että lauman alimmatkin saavat syödäkseen riittävästi.purkista on helppo askarrella aukon kokoa ja korkeutta säätämällä eri kokoisille sopiva automaatti.

Kuva
Iloisten Munatalo

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kana-akka kirjoitti:Alhoillamme on kaksi ylintä ortta, rinta-rinnan n. 20 sentin päässä toisistaan.

Kanat pyrähtävät ensin etummaiselle orrelle, josta yleensä astahtavat välittömästi taaemmalle orrelle. Ja etuorrelle vapautuu tilaa, johon uusien pyrähtäjien on helppo tulla. Tuplaorsi toimii myös "ohituskaistana", jos/kun junioreiden naama alkaa tympäistä vanhempia matameja. Junioreiden ei ole pakko lentää maahan, vaan ne voivat ohituskaistaa hyödyntäen löytää toisen orsipaikan, johon ne hyväksytään. Huom! Yhdelläkin orrella oli tarpeeksi tilaa kaikille, mutta henkilökemioiden vuoksi junioreiden oli välillä vaikeaa päästä yöksi ylimmälle orrelle.
Siis tämä on hyvä idea, olen miettinyt samaa ongelmaa kun ei aina noilla toisen nokka miellytä ja putoilevat sitten orrelta kun mammat ynseenä antava hatkaa ... pitääkin kokeilla toi "ohituskaista" Kiitos! :smt006
koohokana

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja koohokana »

Onko joku keksinyt keinon syöttää kanoille viiliä yms purkista ilman että se on kohta puolillaan pehkua?
Kiinnostaa :smt017
Iloisten Munatalo

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mulla on alinna vanha uunipelti, jonka päälle asetan sitten varsinaisen herkkukipon. Melko hyvin pysyy pystyssä ja puhtaampana kuin jos pehkuun laittaisi suoraan.
Vastaa Viestiin