Kana Pakkasessa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kana Pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Ihan samalla tavalla kuin IloMuna minäkin huolestuin talvella kun kanalan lämpö kävi + 7 asteessa (termostaatti on kahdeksassa asteessa, mutta lämpömittari on yleensä näyttänyt + 10). Sen kylmempää ei meidän kanalassa ole koskaan ollutkaan.

Lisäisin vielä, että mielestäni on mietittävä ja järjestettävä kaikki tällaiset asiat etukäteen kuntoon, siis ennen kuin kanat tulevat. Ja jos huomaa, etteivät olosuhteet riitä kanojen pitämiseen talvella, sitten huolehditaan siitä, että kanat muuttavat sellaiseen paikkaan missä ne saavat tarvitsemansa olosuhteet. Vaikka kana jossain määrin tottuu viileyteen niin rajansa se on silläkin. En usko, että kanaa voi karaista pakkasenkestäväksi ilman, että ne kärsivät.

Kuten harrastaja sanoi, täytyy ottaa tämä asia uudelleen keskusteluun sitten syksyllä, ettei kenellekään jää epäselväksi ettei kana kuulu pakkaseen.
maunu_muori

Re: Kana Pakkasessa

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulle kyllä ihan eläinlääkäri sanoi, että riittää kun munintapesässä on riittävästi lämpöä munintahetkellä: siis noin + 10 astetta, muutoin riittää, että pysyy vesi sulana. Mutta tää edellyttää, että ovat totutelleet koko syksyn viileneviin keleihin. Kyllä mää annan kanojen ulkoilla talvellakin, jos ne haluu(jokainen voi päätellä haluuko ne :smt040 ).

Luin jostain tieteellisestä julkasusta, että ulkoilevalle kanalle kasvaa noin 25% enemmän untuvaa kuin "hakkikanalle" eli siellä 18-22 asteessa pidettävälle(satuin perimään untuvatakin, ja tiiän että, se se vasta on lämmin :smt040 ). Tää tutkimus osoittaa ilman mitään mutuja tai uskomuksia, että kanaa voi KARAISTA kylmänkestäväks... ehkä ne liian lämpimässä pidettävät kanat onkin luonnottomia, kun eivät kasvata potentiaalista höyhennystä :smt017
Lintujen fysiologia muutoinkin on pikkaisen erilainen kuin esim nisäkkäiden. MM jalkojen verenkieto toimii siten että vatsaonteloista jalkoihin virtaava veri lämmittää takaisinpäin virtaavaa verta, insinöörit tietää mitä tarkottaa lämmönvaihdin ja omakotiasuja, kuinka koneellisen ilmastoinnin ilman esilämmitys toimii.. vähän samalla lailla vieretysten ne kanan jalkojen verisuonet.

Lisäksi maatiaisten säilyttäjien tulee tarkkaan miettiä, tärvätäänkö meidän kylmänkestävät kanarodut sillä että ne tungetaan liian lämpöiseen kanalaan, jolloin kaikki epäkelvotkin yksilöt pelastetaan padalta. Muistaakseni siellä peruslämpö talvella tulisi olla reilusti alle 10 astetta.

Mut näistä lämpöasioista ollaan niin montaa mieltä, ettei niistä kannata täällä kiistellä: kokemusta on ihan vuosien takaa ..just oli hyvinvointitarkastus elikoilla, kun näitä eri elikoita on vähän enemmän, niin osu arpa kohalle :smt045 .. siis enemmän kuin noi 7 kanaa... tipuja ei vielä sillon ollut..tehään arvalla muillekin kuin tuotantotiloille, nääs.

Ainoo mitä kylmässä pidettävien kanojen kanssa on muistettava(toi 18-22 astettahan on se TEHOTUOTANNON OPTIMILÄMPÖ, jossa rehua / tulos kuluu vähiten): niillä pitää olla koko ajan riittävän energiapitoista ruokaa vapaasti tarjolla(ei siis riitä että viedään rehua aamuin illoin): munitusrehu ei yksin ole sellaista että sillä pärjättäis kauran lisäksi, koska se on suunniteltu TEHOTUOTANTOON, tarvitaan tukevampaa lisuketta: esim pähkinöitä, ja omiin pöperöihin on hyvä lisätä kylmäpuristettuu luomurypsiöljyy...eikä se vähän rasvaisempi lihakaan appeessa pahaa tee :smt023, tai esim tali( sattuneesta syystä sitäkin on pakkasessa varattuna :smt040 )

Pahin keli kanalle on nollakeli ja vesisade ja viima( siis syysmyrsky), ei se pien pakkanen, sillon kun ne ulkoilee.

Ken näkee se oppii: kana voi ihan hyvin nauttia pikkupakkasessa auringonpaisteesta....mut se ettei varustaudu niihin koviin tulipalopakkasiin mitenkään on tietty IHAN ERI JUTTU :smt002

Ja jos joku ketaa väittää, että meitin kanat ei voi hyvin, niin MÄÄ TINTTAAN NENUUN :smt042 ..
Iloisten Munatalo

Re: Kana Pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Maunu_muori puhuu asiaa ja omaehtoinen ulkoilu pakkasessakin kanalle on ihan eri asia kuin se että se joutuu olosuhteiden pakosta viettämään koko talven liian kylmässä ....
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kana Pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Maunu_muorin kanat voivat varmasti hyvin! Ja vastaus selvensi oikein hyvin näiden kahden pakkasasian eron. Korjaan omaa 'lausuntoani' sen verran ettei sepustuksestani jää väärää käsitystä: tarkoitin siis, että en usko, että kanaa voi karaista KOVAN pakkasen kestäväksi ilman, että ne kärsivät. Eli siis se raja tulee jossain kohdassa vastaan ja siksi pitää olla lämmitysasiat valmiina kun talvi koittaa.

Nyt sitten - aina kaikesta huolissani olevan ihmisenä :oops: - jäin miettimään, että pitäisikö minun ensi syksynä ja talvena uskaltaa päästää kanalan lämpö esim. + 4 asteeseen. Olisko se jollain lailla parempi Alhoilleni kuin nykyinen talvilämpö +8 - + 10? Vai meneekö jo hiusten halkomiseksi :? ...
Niiskuneiti

Re: Kana Pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Niiskuneiti »

Mitenkäs munat pakkasessa säilyy? Eli jos kanat pärjää, niin mitenkäs miinusasteissa on munien laita?
...jos siis munivat...

Meillä pidettiin noin 5kuukauden sulkasatotauko, eli ei ollut pelkoa munien paleltumisesta, ei.
Mutta tätä ketjua luettuani ymmärrän, että pieniwattinen energiansäästölamppu taisi olla liian heikko lisävalon lähde.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kana Pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä olen muorin kanssa samaa mieltä että maatiainen ei kuulu talvella +10 asteiseen kanalaan, mäkin luulen että sillä saadaan helposti tärvättyä se kestävyys. En millään usko että niitä on noin lämpimässä pidetty ennenkään. Ruoastakin olen muoriskan kanssa samaa mieltä, enerigiapitoisempaa talvella niin hyvin pärjäävät, tai siis eivät vain pärjää vaan elävät hyvän elämän talvella vähän viileämmässäkin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Iloisten Munatalo

Re: Kana Pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Maattari kirjoitti:Mä olen muorin kanssa samaa mieltä että maatiainen ei kuulu talvella +10 asteiseen kanalaan, mäkin luulen että sillä saadaan helposti tärvättyä se kestävyys. En millään usko että niitä on noin lämpimässä pidetty ennenkään. Ruoastakin olen muoriskan kanssa samaa mieltä, enerigiapitoisempaa talvella niin hyvin pärjäävät, tai siis eivät vain pärjää vaan elävät hyvän elämän talvella vähän viileämmässäkin.
Pitää vissiin laskea lämpöjä ensi talveksi ja perustaa " kylmänkestävät sissijoukot" :smt005 vaikka taitaa meidän iitit olla muutenkin viileämmässä ensi talven kun kanala suurenee niin luulempa että sen tilan lämmitys ei tule olemaan yhtä lämmin kuin tuo nykyinen :-" Mutta tottahan se on että jos on mahdollisuus totutella viilenevään lämpötilaan niin varmastihan kana siinä missä luonnon linnutkin kasvattaa tiheämmän untuvakerroksen talven varalle. Kumminkin elo viileässä ja pakkasessa on ihan eri asia.
Tammearu

Re: Kana Pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

Iloisten Munatalo kirjoitti:
Maattari kirjoitti:Mä olen muorin kanssa samaa mieltä että maatiainen ei kuulu talvella +10 asteiseen kanalaan, mäkin luulen että sillä saadaan helposti tärvättyä se kestävyys. En millään usko että niitä on noin lämpimässä pidetty ennenkään. Ruoastakin olen muoriskan kanssa samaa mieltä, enerigiapitoisempaa talvella niin hyvin pärjäävät, tai siis eivät vain pärjää vaan elävät hyvän elämän talvella vähän viileämmässäkin.
Pitää vissiin laskea lämpöjä ensi talveksi ja perustaa " kylmänkestävät sissijoukot" :smt005 vaikka taitaa meidän iitit olla muutenkin viileämmässä ensi talven kun kanala suurenee niin luulempa että sen tilan lämmitys ei tule olemaan yhtä lämmin kuin tuo nykyinen :-" Mutta tottahan se on että jos on mahdollisuus totutella viilenevään lämpötilaan niin varmastihan kana siinä missä luonnon linnutkin kasvattaa tiheämmän untuvakerroksen talven varalle. Kumminkin elo viileässä ja pakkasessa on ihan eri asia.
Meillä olivat ennen lampaat kanalan lämpöpattereina. Tosin aitauksen takana, mutta lämpö kulki sen läpi.
Ei siellä mitään muuta lisälämmitystä tarvittu kovillakaan pakkasilla. :smt023
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kana Pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Maattari kirjoitti:Mä olen muorin kanssa samaa mieltä että maatiainen ei kuulu talvella +10 asteiseen kanalaan, mäkin luulen että sillä saadaan helposti tärvättyä se kestävyys. En millään usko että niitä on noin lämpimässä pidetty ennenkään. Ruoastakin olen muoriskan kanssa samaa mieltä, enerigiapitoisempaa talvella niin hyvin pärjäävät, tai siis eivät vain pärjää vaan elävät hyvän elämän talvella vähän viileämmässäkin.
Otanpa minäkin sitten opikseni :smt045 . Ensin karaisen oman sydämeni ajatukselle, että pärjäävät ne maatiaismuruseni vähän viileämmässäkin :smt037 . Sitten syksyllä karaisen linnut. Termostaatti sisällä + 5:een ja kuivalla tyynellä kelillä pikku pakkasella saavat käydä ulkona jos haluavat. Kiitos vaan kokeneemmille tiedoista :smt006 . Aloittelijana (vajaa 2 vuotta kanojen pitoa) sitä on välillä liiankin varovainen. Onneksi on Munanetti :smt023 .
Niiskuneiti

Re: Kana Pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Niiskuneiti »

Meillä on kanaset +5 asteessa talvella ja vaikka vesiastia on lattialla, se ei ole koskaan jäätynyt. Tarvittaessa kannan kanalaan lisää sähköpattereita, jos pakkanen on niin kireää ettei elohopea pysy tuossa +viidessä.

Munintakopit on lattiasta n. 20cm korkeudessa ja niissä on reilusti olkea että tarkenee munia. Joskin toisiaan viimetalven pitivät jalat ristissä tod.näk. liian vähäisen valon vuoksi.

Olen ottanut kanat syksyllä sisälle kun kanatarhan maapohja ei enää ehdi kuivahtaa sateiden välillä, vaan kanat tepastelevat kurassa päivä toisensa jälkeen. Keväällä haluaisivat ulos aiemmin kuin raaskin laittaa. Kun säännölliset yöpakkaset on ohi, pääsevät ulos. Meillä kun kanala ja kanatarha ovat pihan eri päädyissä, en kuljettele kanasia sisään/ulos aamuin & illoin, vaan ollaan joko ulkona tai sisällä.

Näin meillä.
smari

Re: Kana Pakkasessa

Viesti Kirjoittaja smari »

Mun mielestä sillä ei voi olla merkitystä onko maatiainen 5 vai 10 asteen lämmössä. Siis geneettisesti tai ominaisuuksien säilymisen kannalta. Jokainen aste tietty voi muuten vaikuttaa, esim rehunkulutukseen ja -tarpeeseen, mutta ei tossa nyt niin merkittävää eroa ole, että sillä olisi muuta merkitystä. Niinkuin ei monelle muullekkaan rodulle.
Pirjo

Re: Kana Pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

...löysinpä tällaisen ´vanhan` topiikin, jossa ´lupailtiin` palailla syksyllä uudestaan asiaan...
-samalla huomasin että olin kirjoittanut toisella sivulla olevan tekstini niin epäselvästi että lukijat ymmärsivät siitä, että meillä olisi leikkimökissä sisälläkin -16 astetta :smt005
-No ei tietenkään! Juoksin ja hössötin ja tein kaikkeni, pistin pöhöttimiä pakkaskeleille sähköistä piittaamatta, jotta pikku kultani eivät palelisi!

Edelleen nostan hattua Maunumuorin maalaisjärjelle... :angel13:
Tänä talvena olen hämmästyksekseni huomannut että siellä pikkuruisessa mökissä jostain ihmeen kummallisista syistä vain ´kehittyy` lämpöä
-mutta sen lupaan kaikille ihan avoimesti että ensi kesänä meilläkin eristetään se leikkimökki -ihan oman mielenrauhan vuoksi!
Kiyry87

Re: Kana Pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meillä on kanalassa ollut nyt kylmimmillä ilmoilla +5 astetta. Muuten pysynyt hyvin +9-13 asteessa.
Yritän tosin pitää kanalaa +8-10 jotta jos käväisee oikein pahoilla pakkasilla nollassa niin se ei olisi niin paha shokki kanoille kun ovat viileään tottuneet.
Meillä pehku palaa aika ajoin jotenkin :-k ja lisäksi kanalassa on vesikiertoinen patteri samassa verkossa kuin oma talokin ja termostaattia säätämällä saa pidettyä halutussa aika hyvin. Painovoimainen ilman vaihto ja sillä pysynyt ilma hyvänä. Ei haise, ei vedä ja ilma tuoksuu hyvälle hieman raikkaalle ja kostealle.
Kuinka paha se lievä kosteus on kun se on aika väistämätöntä kun on kestopehku? Vetoa ei tunnu edes paljaisiin sääriin vaikka ilma vaihtuu.
Mä kuivitan pinnan ohuelti turpeella kuitenkin 2 kertaa viikossa jotta kosteus olisi jotenkin hallinnassa.
Kanoja ei näytä palelevan vaan ovat reippaita ja toimeliaita ja myös torkkuvat lattialla pehkun päällä päivä unia ja kaivavat sitä onnessaan. Vaikka se pehku ei toimi kuin joskus ja jouluna niin on se iso ilo kanoille ihan selvästi :smt001
Korpela

Re: Kana Pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Aika epätodennäköistä että noissa asteissa siitä kosteudesta olis haittaa.
Kyllä sen maalaisjärjellä tajuaa ja näkee jos kanan on paha olla :)
Johku

Re: Kana Pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Johku »

Meillä on kanat aika viileässä ja pelkällä luonnonvalolla (joskin ikkunoita on paljon). Pitivät pienen tauon muninnassa sulkasadon aikaan, mutta nyt jo munivat kovasti. Hyvinvoivaa, toimeliasta porukkaa ovat :smt001 Myös meillä talvihoidossa olevat tuttavan kanat ovat saaneet ränsistyneisiin höyhenpukuihinsa ihan uutta ilmettä :smt003 . Omasta mielestäni noiden maatiaisrotujen täytyy olla sitkeitä ja sään kestäviä.
Vastaa Viestiin