Vanhat ja nuoret yhteen?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Jonna

Vanhat ja nuoret yhteen?

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Kuinkas pitäis nyt sitten toimia?
Kanat ja kukko ovat pian vuoden ikäisiä. Hautomani parvi (18 tipua) ovat nyt n. 2 kuukautta vanhoja.
Vanhat on ulkotarhassa ja tipuset kanalassa.
Laitanko pienet vain raa´asti isojen joukkoon ja katson mitä tapahtuu vai pitäiskö niitä jotenkin totuttaa toisiinsa?
Koiran häkki olisi tietysti mahdollista käyttää, mutta eri asia on sitten, miten mä saan kaikki 18 tipusta pyydystettyä häkkiin.

Äh, neuvokaa nyt mua!
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Laita vaan tiput vanhempien joukkoon. Yleensä alussa saattaa vanhemmat vähän nokkasta mutta tottuvat aika nopeasti. :smt001
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

En osaa antaa neuvoa, mutta meidän vanhat tulevat kohtalaisen hyvin toimeen nuorison kanssa, kun molemmat parvet on vapaana pihalla.
Mutta en voisi ajatellakkaan laittavani niitä vanhojen häkkiin. Muutama kukkopoika on siellä käynyt kylässä muutamia sekuntteja (vanhan kukon tapoin, kun kävi kimppuuni tosi kipeästi)kerrallaan ja kyllä kanat meinasi ne oikeasti tappaa. Monta kanaa hyppi kukkopojan kimpussa ja retuutti päästä ja niskasta, kuin paremmatkin taistelukukot.

Voithan toki kokeilla. Varmasti on rotukohtaisiakin eroja.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä oon käytänyt pikkuhäkkiä tai verkkoväliseinää isossa häkissä tilan jakajana, jotta tottuisivat ensin näkemään toisiaan. Sitten vähitellen olen valvonnan alaisina päästänyt samaan tilaan. Joskus toimii ja joskus taas ei...tällä hetkellä kaksi vanhinta kanaa ovat omassa lukaalissaan, kun tappelevat muiden kanssa verissäpäin kuin kukot konsanaan.
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Samaa tässä olen kanssa miettinyt, kuinka saan ujutettua parveen uuden kana-nuorikon :smt017
Olisiko viisainta antaa sen olla jonkun aikaa pikkuhäkissä kanatarhassa ja katsella kuinka kanat siihen suhtautuvat
Meidän kanoista Tupu on ainoastaan ilkeä pikkuisille, jopa omia tipujaan alkoi lennättämään :smt009 Vai pitäisikös se Tupu panna arestiin vähäksi aikaa :smt017
Jonna

Viesti Kirjoittaja Jonna »

No niin, tipuset on pyydystetty, ulkotarhaan viritetty pieni häkki kompostiverkosta tipuille ja tiput on nyt siellä.
Aikamoinen urakka saada 18 tipua koirankuljetusboxiin. No, onnistui kuitenkin.

Mutta kyllä nuo vanhemmat osaa olla ilkeitä nuorempiaan kohtaan. Useammalla on heltanalku verillä, kun "vanhukset" nokkivat verkon läpi. Joku pikkuisista uskaltautui antamaan samalla mitalla takaisin, siitähän se riemu syntyi, varmasti koko pitäjä kuuli, että mulla on kanoja :smt004

Häkki on kuitenkin sellainen, että että isot ei pääse kahdelta seinältä käsiksi pikkuisiin.

Ajattelin nyt viikon, pari mennä näin ja laittaa sitten parvet yhteen, tai ainakin osan pikkuisista isojen joukkoon ja katson mitä tapahtuu. Häijy kun olen, niin laitan kukot (ne joiden oletan olevan kukkoja) ekana isojen sekaan, niin ei harmita sitten niin valtavasti, jos joku tapetaan. Olenkohan liian raaka???
Pakkohan niiden on alkaa tulemaan toimeen keskenään, kun sisärakennuksia on vain yksi ja eihän tässä ole enää kuin muutama kuukausi, kun sisäkausi taas alkaa.

Menen kohta kameran kanssa sinne heilumaan, kun Ukko-kukkokaan ei muista nyt ilkeillä mulle, kun on muuta tekemistä.
Laitan kuvia myöhemmin (jos osaan :smt017 )
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Meillä onkin ollut tässä draamaa kun tuli kaksi kananuorikkoa joukkoon. Eivät vanhat tunnu millään tajuavan että nuoretkin tarvitsevat orsipaikan. Joka ilta olen saanut yhtä kanaa siirtää lähemmäs muita vanhoja, jotta nuorikot mahtuisivat orrelle. Aina tämä kuitenkin yrittää tulla takaisin ja niin siinä on sitten ilta kulunut rattoisasti varmistaessa että nuorikot mahtuisivat orrelle. Tänään sitten kyllästyin touhuun ja pistin niille oman orren. Tosin nyt sitten näyttikin paikka vapautuvan.

Jotenkin ymmärtäisin jos aikuiset kanat olisivat ilkeitä ikäisilleen, mutta yleensä eläimet tuntuvat ymmärtävän että poikasten kanssa toimitaan toisin. Osaako joku selittää miksi kanat tuntuvat tekevän tämän toisin?
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Tuo orsipaikan saamisen vaikeus kuulostaa tutulta. Meillä tuntuu ylin orsi olevan vain aikuisille. Nuoriso nukkuu toiseksi ylimmällä. Yksi kana nukkuu tipiensä kanssa ihan toisessa päässä ikiomalla orrellaan. Kaikkein helpoimmalla pääsee, kun laittaa tosiaan ylimääräisiä orsia.
Kyllä ainakin meillä muut kanat sietää poikasia ihan hyvin. Tietysti tokkastaan, jos ei väistä tarpeeksi nopeasti esim ruokakupilta, mutta niinhän se tuppaa olemaan muidenkin eläinten parissa.
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Ainakin vielä VienoKaino-Orvokki on saanut olla kanoilta rauhassa ( koputtaa puuta), kunhan se vaan muistaa ajoissa väistellä arvon-rouvia ruoka- ja juomakupeilta :smt001 Mutta kukko perhana tuppaa VienoKaino-Orvokkia välillä vähän lennättämään :smt013
Jonna

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Tänään sitten isot ja pienet muuttivat yhteen, ihan omasta tahdostaan tai olisiko oikein sanoa ihan omasta tyhmyydestään...

Aamulla yksi pikkuinen oli eksynyt isojen puolelle ja oli siellä aivan hädissään. Laitoin "omiensa" joukkoon turvaan, kun oli heltanalku verille nokittu.

Äsken kävin vielä pikkuisia katsomassa, niin kaksi isoa kanaa oli murtautunut pikkuisten puolelle. Poistin sitten väliverkon kokonaan.

Aikamoinen kaakatus ja sulkien pöllytyshän siitä seurasi, mutta olin kyllä varautunut pahempaankin.
Noh, olkoot nyt sitten kimpassa, aivan selvästi nuo isot on liittoutuneet yhteen, mutta kaitpa se siitä alkaa sujumaan. Ruoka- ja vesikuppien määrää pitää vain lisätä roimasti, että kaikki pääsee osingolle, kupeilla tuli pahimmat pöllytykset isoilta, kun yrittivät ahmia kaiken.
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Peukkuja että Jonnan kanat hyväksyvät tipuset joukkoon :smt023
Kerroppa huomenna kuinka homma etenee!

Uskomattoman hyvin on meidän VienoKaino-Orvokki hyväksytty laumaan/parveen, jopa yöt saa kanalassa nukkua isojen kanssa samalla orrella :smt005
Jonna

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Pöllytys jatkuu. Kokoajan pikkuiset kuitenkin uskaltautuvat laajemmalle. Osan ajasta saavatkin tutkia paikkoja, mutta sitten etenkin kanat antavat kyytiä. Hyvin nuo pikkuiset kuitenkin osaavat väistää isompiaan. Aamusapuskalla tuli kähäkkää, kun isot yrittävät vallata kaikki kupit :smt012

Kukko uhittelee pikkuisia, harvemmin nokkaisee, mutta kanat kyllä saavat irti ihan sulkatuppojakin.

Tarha on ikäänkuin L:n muotoinen, pikkuisten reviiri on tuo "L:n alaviiva", isot on muualla.(ymmärsköhän kukaan?)

Noh, tästä se lähtee sujumaan, kunhan nyt sopeutuisivat ennen sisälleottoa.
Vastaa Viestiin