kukkopoikien teurastus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

katja_maarit

kukkopoikien teurastus

Viesti Kirjoittaja katja_maarit »

Suunnitelmissa teurastaa ylimääräiset kukkopojat ja saada ruokapöytään itse tuotettua lihaa, mutta mutta... katsoin tänne linkitetyt teurastuskuvat ja -ohjeet. En tiedä onnistuuko omien "lemmikkien" tai ylipäätään minkään elukan teurastus. :smt009 Nuorempana kotona olen kyllä käsitellyt kotona teurastetun sian lihaa, mutta lihapalat on tuotu pöydälle valmiina. Lähinnä kai tuo lopetus pelottaa :smt010
Minkä ikäisenä kukkopojat kannatta aikaisintaan teurastaa?
PikkuKananen

Re: kukkopoikien teurastus

Viesti Kirjoittaja PikkuKananen »

Itselläni myös sama operaatio tulevaisuudessa edessä.. Mistä löysit teurastusohjeita ja kuvia? Kaipaisin myös opastusta tähän enkä äkkihätään hakutoiminnolla löytänyt kuvia ja ohjeita..
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: kukkopoikien teurastus

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Kohdassa reseptit, "suolistus kuvasarjana".....siinä hyvät ohjeet.
Alhoja, silkki, valkohuntu, orpington ja paduan.
SannaT

Re: kukkopoikien teurastus

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Mulla ei jostain kumman syystä ole koskaan tehnyt pahaa eläimen lopettaminen tai sen katsominen, kunhan vaan tietää ettei se siitä kärsi.
Meillä maatiaiskanan kukkopojat on teurastettu n.6-10 kk ikäisinä. Luulisin että kun hyvin syöttää lihottavilla rehuilla, niin 6 kk on ihan hyvä ikä. Viime kevät talvena kun teurastettiin vähän liian myöhään niin oli nahka tosi tiukassa. Aikaisemmin ja nuorempana kun on teurastettu niin on ollut paljon vaivattomampaa.
Ollaan siis nyljetty aina kaikki kun käytän vain rinta ja koipireisi palat. Maatiaisessa kun ei oikein muuta olekkaan.
Hansu

Re: kukkopoikien teurastus

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Meillä ei ollut tilaa kasvatella tarpeeksi isoksi, joten tuossa 3 kk ikäisenä pistin kolme kukkopoikaa kuoppaan. Minuakaan ei tuo teurastus niin häiritse, kun sen itse teen ja näen etteivät kärsi. EIhän se mitään mukavaa puuhaa ole, mutta ei noita kukkoja voi joka nurkassa olla...stressaa jo niitäkin!
vardenji

Re: kukkopoikien teurastus

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä pestaan serkun tappamaan ja hoidan lopun ite. Muistakaa hei kans et metsästäjät tulee kaiketi muuallakin auttamaan, jos saavat haaskoja metästykseen. Sinnehän kelpaa riisutumpikin ruho. Parhaat palat itelle ja loput voi antaa pois.
Forssa-Jokioinen-Tammela-Liesjärvi voi soittaa ja kysyä 0400438515 Hannu Repo. Tuntee alueen metsästäjät ja on avulias. Tuli multa hakemaan sairaat kanat pois ja lopetti kivuttomasti. Jos serkku ei suostu/ehdi, soitan tonne.

Serkku katkoo kaulan ja mä kynin vatsan, viillän kylkiluiden mukaan auki, kädellä varovasti irrottelen sisukset luista ja vedän ne ulos. Samalla leikkaan pois peräaukon ja rasvarauhasen. Sit katkasen siivet ja kintut pois, nyljen ja huuhtelen. Lintu pakkaseen ja sit meen ite toipumaan tunnekuohusta suihkuun.
siimis

Re: kukkopoikien teurastus

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mies hutkaisee kirveellä, minä pitelen. Sitten mies häipyy nopeasti maisemista ja jättää teurastuksen minulle :smt005 Ilmestyy kyllä taas ruokapöytään!

Youtubessa on paljon hyviä opetusvideoita aiheesta! Jonnekin ketjuun muutaman linkittelinkin, mutta minne :smt017
vardenji

Re: kukkopoikien teurastus

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä joudun nyt ilmeisesti ekaa kertaa myös tappamaan ite. Serkku pitää puhelintaas pois päältä. En viikonloppuna oikeen viitti soittaa repolle TAAS...
vardenji

Re: kukkopoikien teurastus

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kolme ensimmäistä siististi pakkasessa. Ompa urakkaa :shock: Vaikka nuorikoita ovat ja mukavan pieniä käsitellä, niin kolmesta väsyi jo niin paljon et on pidettävä tauko. Ja nyt olen tappanu ite... Koville se ottaa alkuun, mut toi kolmas ei enää saanu verenpainetta taivaisiin adrenaliinipuuskalla. Tsoin sen puuskan pahimmin aiheutti se karannu kukkopoika, joka kaikessa rauhassa tallusteli Mintun juoksuvaijerin reviirille. Koira katteli vaanien koppins sisältä koska kukko tulee tarpeeks lähelle. Lopputulos oli pakoon lentävä kukko koira melkein pyrstösulissa kiinni kunnes vaijeri loppu ja koira heitti volttia ilmassa vauhdin takia. Kukko pakeni eikä oo tullu takasin pihamaalle. Minttu sai kuulla kunniansa.
Pirjo

Re: kukkopoikien teurastus

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Tuolla ´muut munivaiset`-osiossa on ainakin linkkejä; laitoin niitä sinne vähän niinkuin itselleni muistiin :smt047
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=14&t=12448
katja_maarit

Re: kukkopoikien teurastus

Viesti Kirjoittaja katja_maarit »

Nyt on ensimmäinen kana tapettu. Tosin appiukko katkaisi kaulan, minä vaan pitelin ja leikkelin. Kanarukalla oli jalka poikki, piti lopettaa. Pahin vaihe mulla on tuo lopetus, itse kanan paloittelu oli itseasiassa aika mielenkiintoista, mikä osa on mitäkin. Kuusi kukkopoikaa odottelee vuoroaan, ovat vasta 2 kk ikäisiä, pitää tehdä niille oma häkki ja alkaa syöttämään niitä oikein isoiksi :smt027
Maatikko

Re: kukkopoikien teurastus

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

siimis kirjoitti:Mies hutkaisee kirveellä, minä pitelen. Sitten mies häipyy nopeasti maisemista ja jättää teurastuksen minulle :smt005 Ilmestyy kyllä taas ruokapöytään!
Meillä menee prikulleen samalla tavalla :smt043
siimis

Re: kukkopoikien teurastus

Viesti Kirjoittaja siimis »

Nyt ilmeni miehestäkin yksi uusi piirre :smt002 Eräs ystävä lupasi tulla avuksi syksyn teurastusurakkaan, mutta mies kuulemma haluaa tulla itse heilauttamaan kirvestä. Ei siksi, että nauttisi hommasta - vaan siksi että ei luota kaverin sihtiin :smt005 Pelkää että kaveri hutkaisee hutiin ja osuu mua käteen. Siltikin, vaikka eihän ne mun kädet ole lähelläkään pölkkyä :smt017

Tuo on muuten varmaan alkuperäinen syy, miksi mies edes alkoi koko hommaan alunperin. Sitä varmaan hirvitti, kun pidin itse kukkopoikaa vasemmalla kädellä ja huitaisin kirveellä oikealla...
kukonkulma

Re: kukkopoikien teurastus

Viesti Kirjoittaja kukonkulma »

käytä kirveen korvikkeena oksasaksia,saa myös koivet siististi poikki ja kun alussa pyöräyttää kanan tai kukon homma siististi ..
siimis

Re: kukkopoikien teurastus

Viesti Kirjoittaja siimis »

Enpä taida alkaa nirhaamaan ankkoja oksasaksilla... :smt017

Jalat saa nivelestä nätisti poikki lintusaksilla, kun tietää mistä leikkaa.
Vastaa Viestiin