Mitä tänään kuuluu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
thank

Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja thank »

Enpä löytänyt tällaista keskustelua, joten aloitan sitten. :) Kertokaa päivän lintukuulumiset? Itse en kehtaa ihan kaikkia mietteitäni muiden topicien alle kirjoitella, joten ajattelin tällaisen topicin olevan ihan kiva.

Itse kävin laittamassa ankkalapset ja kanalapset ulos. Ne ovat nyt olleet keskeneräisessä kanalassa öitä, kun ilmat ovat olleet niin kylmät, hrrr! Sade vihmoo läpimärkänä taivaalta ja tuulee kylmästi. Taitaa olla jo syys ja se saa mielen tosi apeaksi...

Yksi hämäläinen kana on alkanut hautomaan oikein urakalla pihalla. Olen silti kerännyt munat pois, kun en usko, että niistä mitään tulisi näillä keleillä. Kiva kuitenkin huomata, että yksi kana on niin uuttera hautoja!

Eilen ostin Lidlistä lemmikin ruoka-automaatin, mielestäni siellä seinällä luki, että se käy myös juoma-automaatiksi. Ajattelin, että se olisi hyvä ankkalapsille, kun siinä on hieman isompi se kohta, josta saa syödyksi. No mitäs hittoa! Taidan palauttaa koko vehkeen, oli hirveän kalliskin, 10 euroa! Siinä ei kansi pysy kiinni, joten ei siellä vesikään pysy sisällä eikä se liioin ruoka-astiaksikaan käy, jos kaatuu vaikka, menee kaikki maahan. Halvemmaksi tulee tilata netistä sopiva automaatti juoma-astiaksi. Osaako kukaan kertoa, millainen kävisi ankoille? Vai olisiko jollain hyvää, toimivaa limupulloautomaattiohjetta? :)
Maatikko

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Vein tänään hautomakoneen ja muutaman munan lapsiperheeseen naapurikunnan puolelle. Lapsista on tietysti jännää seurata hommaa. He saavat satsista toivottavasti itselleen pari söpöä käsikesyä kanaa, ja minulle on luvassa kukko. :smt023
thank

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja thank »

Kiitos munanetin ahkerien kotinikkareiden, minä sain vähän inspiraatiota ja kävin mittanauhan kanssa mittailemassa lehtiöön kanalan mitat sekä tarhojen ulkomitat remonttia ja muita juttuja varten. Olin juuri saanut tarkasti merkittyä kaikki mitat muistiin, kun vuohemme hyppäsi kanalan terassille, varasti lehtiöni ja SÖI sen sivun, mihin olin kaikki mitat kirjoittanut! :smt012 Eikun uudestaan mittailemaan.
kaakatin

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Kuinka pohjoisessa sä thank asut kun noin kylmää on? Kyllä täälläkin sataa, mutta ei niin kauhean kylmää, ukkonen on pyörinyt lähistöllä koko päivän.

Meillä kuoriutui eilen viisi silkkitipua :smt054 . Tänään siirsin ne hautomapesästä emon kanssa omaan yksiöönsä, siellä saavat harjoitella kanan elämää ensimmäisen viikon.
harrastaja

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kerronpa minäkin lintu kuulumiset.....Hain tänään muutaman 10 km päästä 6 käppänän munaa ...ja kanan alle suoraan kun tulin kotiin saa istua 5 viikkoa.. Tuli 2 kärpästä samalla iskulla kun tytön koulun nurkalla oli talo joten asioita ensin tytön kanssa ja sitten munia hakemaan.....Ja arvata saattaa kun 3 kanailijaa samaan pihapiiriin sopii mitä siitä tuli , meni puoltuntia huvassa vaikk ajattelin vain pyörähtää ja keskustelun aiheena tietenkin kanat :smt055
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tänään kuuluu oikein hyvää, mukavaa kanaharrastajan arkea! Mitään erityistä ei ole tapahtunut, mukavaa kanojen ja kukon touhujen seurantaa. Tänään on ollut kymmenisen rankkaa sadekuuroa ja olen mielenkiinolla seurannut kuinka Alfred-kukko (kiitos hienosta kukosta kaakatin :smt001 !) ohjaa joka kerta kanat kiireesti sisälle kun sade alkaa. Uskon, että höyhenet ovat säilyneet kuivana, niin tarkkaa on kukon toiminta :smt007 ! Kun sade lakkaa parvi tulee kukon johdolla takaisin ulos etsimään matoja. Niitä löytyy runsaasti sadekuurojen välillä! Ainoa haittapuoli on se, että tirppojen jalat kuraantuivat perusteellisesti :smt005 . Mutta hauskaa nillä oli! Nyt on luukku kiinni, ja kanat ja kukko orrella nukkumassa kupu täynnä matoja :smt001 .
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Niin, ja vielä onnittelut tipuista kaakatin :smt038 !
harrastaja

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kyllä niillä hauskaa olikin matoja kaivaissa ..Tarhan pinta sen verran on pehmentynyt nyt sateella et matoja löytyi .Ainoa haittapuoli mun tarhassakin on se jalkojen kuraantuminen .Vanhemmat kanat opetti näitä käppänöitä ja 4 pikkutipua kuoputtamaan matoja hyvällä menestyksellä....Niin ja sitten vielä aamusella siirtelin hautovia ja tipujen kanssa olevia paikasta toiseen :smt036
thank

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja thank »

kaakatin kirjoitti:Kuinka pohjoisessa sä thank asut kun noin kylmää on? Kyllä täälläkin sataa, mutta ei niin kauhean kylmää, ukkonen on pyörinyt lähistöllä koko päivän.
Kemijärveläisiä ollaan. Oli täälläkin toissapäivänä ukkonen, ens yöksi taas luvattu hallaa. Ja polttiaisia niin maan pirusti, hyttyset ja mäkärät on kadonneet johonkin.
Iloisten Munatalo

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä on tänään ihmetelty pikkuruista munaa :smt005 Eilen tuli pari nahkoineen ja nyt sitten tänään tuo microkokoinen lilliputti. Tänään myöskin paistoin ekat munat OMISTA munista :smt016 Ensin teki vähän :smt049 :stä pahaa kun kopautin kuoren rikki, mutta kaipa siihenkin tottuu, ettei noita munia voi ikuisesti ihailla ja säästellä kennossa :smt044
Meillä munitaan vähän sinne sun tänne, yksi tekee vanhaan pajukoriin heinäpaalien päälle, tämä kompromissina koska ei suostu menemään pesiin. Ajattelin että sitten kun siirrän korin sisätiloihin niin joskos alkaa tekemään sinne :smt017 Ja välillä niitä löytyy tarhan pohjalta ja kaikki pesät on myöskin otettu käyttöön, luojan kiitos :smt048
Meilläkin on tullut saderyöppyjä pitkin päivää ja Kusti johdattaa porukkaa katon alle.
Harvensin kurpitsan sivuhaaroja ja kylläpä lehdet maistuivatkin kanoille !
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä oon tänään touhunnut tipujen kanssa. Meillä on neljä reilun kolmen viikon ikäistä kalkkunatipua yhdellä kalkkunalla. Kaksi muuta kalkkunakanaa meinottelee myös hautovansa. Mä yritän pikkuhiljaa yhdistää tipueen aikuisten seuraan. No, on melkoista hulinaa…välillä isot akat kilahtaa ja alkaa tapella, välillä poikaset tappelevat keskenään ja kaikista hupsuinta on se, kun kaksi kalkkukakaraa haastavat vanhimman kalkkunakanan tappeluun :shock: Jospa se siitä tasaantuu…kun enimmät hormoonihuurut laantuvat. Toinen hautojakandidaatti hoksasi rankan sadekuuron aikana, ettei ehkä olekaan kivaa kököttää ulkona taivasalla ja hiippaili kiltisti sisälle.

Meillä on “uunituoreita” jätti-kochin tipuja, neljä niitäkin ja kolmella eri hautojalla. Niille olen järjestellyt eristysselliyksiöitä ensipäiviksi/-viikoiksi.

Kottikärräilin sahanpuruja kotkojen karsinoihin. No, muurahaiset olivat tehneet pesän ulkona pressun alla olevaan purukasaan ja olipa sitten melkoiset tonkijaiset kanoilla ja kalkkunoilla, kun napsivat murkkuja :smt045
koohokana

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja koohokana »

Voi, mikset kysynyt, "Mitä teille eilen kuului"? Silloin nimittäin siivosin koko kanalakanilalampolan!
Tänään olen ajanut kaksi lammasta pois mustaherukkapensaasta ja kananuorison tomaattien kimpusta. Täytyy kerätä tomaatit pois ennen kun alkavat punertaa, sillä silloin ne alkavat tehdä kauppansa. Olen myös harkinnut nurmikon ajamista ja ihmetellyt, mistä moinen paskamäärä oikein tulee, sillä juuri eilen keräsin kaikki kakat nurmelta ja nyt on jo piha pommitettu erikokoisilla miinoilla! On se hienoa, kun saa pitää elukat vapaana :smt003
vardenji

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kanat kuopsuttavat rauhallisina tarhassa koiran järsiessä puruluuta niitä vartioidessaan. Tiput sisällä ovat huomanneet että ruoka- ja vesipalvelu toimii huutamalla :smt005 Kutut popsivat tyytyväisenä heinää ja pikkukili loikkii tarhassa ja sisällä miten sattuu.
Iloisten Munatalo

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Onkohan meille sittenkin syntynyt uusi rakkaustarina? :smt007 Viimeyön Berlusconi ja Tellervo viettivät samassa pesässä ja tänä aamuna Berlu tarjoili kupista Tellelle ruokaa. Laitoin eri astiat kokeeksi kun Kusti pöllyttää B:tä ja kanat Telleä pois "omalta" ruokakupiltaanja nyt siis nämä kaksi söivät sovussa omasta kupistaan kahdelleen ja B. kujersi niin lempeänä :smt055 Seuraillaan tänään tilannetta :smt002
thank

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja thank »

Menin eilen illalla ruokkimaan kanasia ja ankkoja, niin yksi kukko ja kana oli lentäneet vasta tekeillä olevan kanalan ikkunasta sisälle. Ikkuna on kuitenkin melkein 2 metrin korkeudessa. :D Kanoilla ei siis oikeasti ole vielä kulkua tuonne. Otin hyllyltä ankkalapsille tarkoitettua oluthiivaa niin kana sillä aikaa hiipi salakavalasti ruokintakauhan kimppuun ja kippasi koko sisällön kanalan lattialle. Kukko ryntäsi saman tien kaatuneiden ruokien kimppuun ja alkoi klukluttaa kovalla äänellä, seurauksena, että loputkin kanaparvesta pyrki lentelemään ikkunasta. :D On ne vaan niin somia, yöllä kävin vielä vilkaisemassa kanasia niin ko. kukko ja kana nukkui vierekkäin ikkunalla. Kanoistamme on tullut niin hirmu kauniita, niillä on oikein metallinvihreänhohtoiset mustat höyhenet ja jotenkin niiden vartalotkin ovat omaan silmääni kaunistuneet hurjasti. :)
Vastaa Viestiin