Mitä tänään kuuluu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Hyvää kuuluu.Huomenna pitäis lopultakin kotiutua kolme Light Sussex kanasta ja myöhemmin viikolla kaunis tummakuviollinen Alho nuorikko. Alkaa parvi olemaan valmis talven tuloon.
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Kävin Helsingissä Ateneumin taidemuseossa katsomassa von Wrightin veljesten näyttelyn.(27.10.2017 - 25.2.2018)
Olen koko pienen ikäni ollut kiinnostunut heidän maalauksista,varsinkin Ferdinandin maalaamista kanalinnuista.Taistelevat metsot on tunnetuin taulu.Oli siellä muitakin upeita metso,teeri,riekko ym.lintutauluja ja muutamia kana aiheisia tauluja.
Siellä pääsin näkemään sellaisia tauluja joita en ole ennen nähnyt vaikka olen paljon googlettanut.Tauluja oli tuotu yksityisistä kokoelmista.
Ferdinandin tauluissa linnut on maalattu höyhenen tarkasti,luonnollisia.

Maatiaiskanat ovat kauniita,kukot komeita ja olen aina sanonut,ne ovat kuin Ferdinand von Wrightin maalauksissa.
Zerless

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Zerless »

Muuten hyvää kuuluu, mutta toissapäivänä piti pistää pölkylle nuori orppikukko, joka kiusasi kanoja liikaa. Eka itse teurastettu. Ei ollut kivaa, etenkin kun matka pölkylle alkoi niin, että kukko tuli viereen katsomaan, josko olisi jotain syötävää ja siitä kiltisti antoi poimia syliin :smt009 Kanat ulkoilee vielä päivisin täällä Kymenlaaksossa, mutta pysyttelevät kyllä huomattavasti enemmän sisätiloissa kuin kesällä, vaikka ovi olisi auki.
Taisku

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Munamysteeri!

Meillä on seitsemän munivaa kanaa ja munia löytyi pesistä kahdeksan.
Eilen munitut munat on kerätty eilen.
Aikuisia munivia kanoja kolme = kolme isompaa munaa.
Juuri muninnan aloittaneita nuoria kanoja neljä - pikkumunia viisi... Joukossa joku innokas? :smt005
Ronkeli

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Ronkeli »

Maattari kirjoitti:Mä olen eristänyt hautojan tilaan jossa se näkee muut mutta jossa ei ole mitään pesään viittaavaa. Muutamassa päivässä kaikki ovat lopettaneet. Tilassa on joskus myös ollut useampi hautomahalukas kana ja sekin on toiminut. Näin ne eivät istu viikkotolkulla pesässä tyhjää hautomassa. Munintakin alkaa uudestaan parissa viikossa, ainakin meillä. Nykyään mulla ei ole hautomahalukkaita kanoja.
Joo, ei ehditty muilta kiireiltä rakentamaan "eristystilaa", mutta kanatpa lopettivat 2-3 viikkoa kestäneen tyhjän hautomisen ihan itsestään. Huomasivat varmaan, että ei tässä hommassa oo mitään tolkkua kun munat häviää alta. Nimittäin toiset kanat kävivät munimassa samaan pesään. Munintaa eivät ole vielä aloittaneet. Taitaa tuo muninta hiipua muiltakin kanoilta pimeimmän syksyn ajaksi.
Elo kanalassa ok, tiput kasvavat hurjaa vauhtia. Nyt muutamana päivänä kanat ovat päässeet ulkoilemaan, eivätkä malta mennä sisälle kun vasta hämärän tultua. Tänään ulkoilureissulla tosin yksi kana Rinsessa oli satuttanut varpaan kynnen johonkin ja nyt linkuttaa ja vetäytyy omaan rauhaansa.Toivottavasti tokenee kuntoon nopsaan.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Munintakausi vihdoinkin alkanut :smt041 Kertaakaan ei ole tarvinut kaupan munia sentään ostaa. Nyt taitaa kolme kanaa munia ja
varmaan muutkin aloittelevat kohta. Mille-tytöiltäkin odottelen pikkuhiljaa munia. Mille-kukko sen sijaan yrittää kovasti polkea, mutta
kieuntaa ei ole vielä kuulunut. Ei tosin Light brahma-pääkukkokaan ole pahemmin kiekunut sisäkauden alettua, en ainakaan ole kuullut.

Olikohan se täällä vai jossain muualla kun luin juoma-astioiden puhdistuksesta pesusienellä. Siis semmonen normaali kakspuolinen
värillinen, jota käytän käsitiskauksessa. Toimii tuhat kertaa paremmin kuin harja vesiastioissa. Kumma ettei tuota ole tullut itse
ajatelleeksi, aina olen tuskaillut tiskiharjan kanssa ja lopulta käyttänyt kättä puhdistamiseen. Pesusienellä saa kaikki mömmöt
helposti pois.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kiitos pesusienivinkistä, kaisumaria! Otin sen heti käyttöön. Sattui olemaan niitä sieniä paketillinen siivouskomerossa. Oli tosi näppärää pestä juoma-automaatit tänään. Se tiskiharjalla sohiminen on aina ollut hankalaa ja ärsyttävää. Nyt alkoi uusi aika kanalatiskien pesussa. :)

Meilläkin on tapahtunut käänne muninnassa: munia tulee nyt kaksi päivässä yhden sijaan. Tästä se taas lähtee! Eikä ole tarvinnut kaupasta ostaa. :smt023
Ronkeli

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Ronkeli »

Kanat ovat pitäneet munintataukoa hautomisen, tyhjänhautomisen ja tipujen kasvattamisen myötä. Nyt alkaa taas munia tulla jo omiksi tarpeiksi. Kerran jouduttiin ostamaan kaupasta kennollinen.
Tänä aamuna löytyi jättimuna! Tämä painoi 88 g, pit 66 mm, paksuus 49 mm (työntömitalla mitattu). Muna on maatiaiskanalta, ei tarkempaa lahkoa tiedossa. Vertailun vuoksi punnitsin tämän munijan sisaren munan 50 g ja alholaisen munan 48 g. En ole vielä raaskinut rikkoa ja tutkia onko kenties kaksoiskeltuainen sisällä. On siinä tytöllä ollut punnertamista :smt002
SiniS

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Aamulla löytyi yksi kana kuolleena, tarkempaa tutkimusta en alkanut tehdä. Syötin sen koiralle :smt003
Parina päivänä on tullut minimuna, voiko 13 viikkoiset nuorikot jo muka aloitella munintaa, vai onko syypää 8 viikkoisia tipuja hoitava Heta?
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Meillä kerran aikuinen kana muni herneen kokoisen munan.Satuin olemaan silloin paikan päällä ja huomasin kun se tipautti sen kävellessä.Toiset heti hyökkäsi siihen,että mikäs helmi se siihen putosi.
Pyöreä kovakuorinen se oli.Ei tullu avattua,minkä näköiset sisuskalut siellä on.
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Harmittaa :smt022 ,mun kuusi maattarikanaa aloittelee munintaansa,parven ainut tumma on muninut jo pariviikkoa,muutenkin on ollu mielusia persoona,tänään päästin vain vähäksiaikaa niitä pihalle,eilen ulkoilivat vielä 4-5 tuntia,joku haukkalintu tappoi tään ainoan tumman :smt019 :smt021
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

kukkopoika kirjoitti:Meillä kerran aikuinen kana muni herneen kokoisen munan.Satuin olemaan silloin paikan päällä ja huomasin kun se tipautti sen kävellessä.Toiset heti hyökkäsi siihen,että mikäs helmi se siihen putosi.
Pyöreä kovakuorinen se oli.Ei tullu avattua,minkä näköiset sisuskalut siellä on.
Ensimmäinen muna voi joillakin olla peukalon kokoinen ja kun avaa sen niin ei ole kuin valkuainen sisällä. Ei siinä kauan mene kun normaalia munia tulee :smt023
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

lautapihti kirjoitti:Harmittaa :smt022 ,mun kuusi maattarikanaa aloittelee munintaansa,parven ainut tumma on muninut jo pariviikkoa,muutenkin on ollu mielusia persoona,tänään päästin vain vähäksiaikaa niitä pihalle,eilen ulkoilivat vielä 4-5 tuntia,joku haukkalintu tappoi tään ainoan tumman :smt019 :smt021
Voi kurjaa :smt009 nuo kanahaukat pyörii täälläkin ja en ole ollenkaan ilman valvontaa laittanut ulos, joten kun päästän
ulos niin istuskelen itse mukana :smt045 siinä mukava seurustella niiden kanssa
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Täällä yritetään hautoa talvitipuja :smt009 sama jolla ei onnistunut viime kerralla kun tipun synnyttyä nokki sen hengiltä, joten nyt kana saa odottaa kevään puolelle ja kasvaa ensin eli otan munat pois alta. Kyllä se siitä rauhoittuu.
mummo ja kanaset :biggrin:
Taisku

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Voi ähky, hautomishulluutta ilmassa täälläkin. :smt045

Just kävin toivottelemassa siivekkäille hyvät yöt ja himmentelemässä valot. Ja siellä oli Sirkku-sussex munintapesässä leveänä lättynä. Ja kovin oli jutustelu metallista kirskuntaa kun rohkenin tiedustella rouvan puuhasteluja. Tyhjän päällä pönöttää nyt, mutta arvaan, että huomenna on sukkelana siinä pesässä, johon muut rouvat isoimman määrän munivat.

Parin päivän ajan pesää on rakennettu lattialle olkiin ja puruihin kanalan rauhallisimpaan nurkkaan, ihmettelin tätä puuhastelua...

Mitenkähän tuon kanssa on, antaako rouvan hautoa vai keksiä muuta puuhastelua? Toukokuussa oli tällä edellinen haudonta ja just on porukka selvinnyt sulkasadosta. Olis kai tuota voinut levätäkin talven sydämen ajan. :-k
Vastaa Viestiin