Mitä tänään kuuluu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

No nyt ne pakkaset alkoi -15 :smt009 porukka aina ovella valmiina josko pääsis ulos no nyt tuli hetkeksi tauko.
Muninta pysähtynyt neljään kanaan :smt017 liekö pidempi tauko muilla kuin yleensä.
Nyt kiva olla puhtoisaissa ja hiekkalaatikko siten myös kovassa käytössä kun ulos ei ole asiaa. Yleensä kovalla kiireellä jokainen kylpemään ja pitkät tovit siellä hiekka pöllyää kun sitten tepastelevat sitten omia aikojaan sisälle.
Miten teillä on vaikuttanut sähkö katkokset/ jos pidempään on sähköt poikki.
Täällä onneksi vain pie iä pyrähdyksiä, mut sekin vaikuttaa porukkaan. Toiset nousee orsille ja alas edes takaisin ja kun taas valot sammuu niin osa porukkaa voi olla lattialla ja siitäkös väliin mekkala alkaa kun sammuukin valot kokonaan.
Varaksi laitoin pari lyhtyä jotka käyn laittamassa päälle muttei ne hyvin valaise.
Kiva kun just porukka on orrella, niin eikös Manta tiputa kaikkia alas jos ovat väärillä paikoilla ja hän vielä lattialla ennen kun valot sammuu.
Manta kyllä on aina jo neljän maissa omalla paikalla mut nuo sähköpiikit ovat sekoittaneet ajan kokonaan.
Noiden mille tyttäjen kanssa Mantalla menee hermot ei hyväksy ollenkaan jos heistä joku menee Manu kukon lähelle tai viereen orrelle.
Ihmettelen Saku pupun hermoja ja kuuloa :smt020 kun niin äänekästä porukkaa väliin on ja toinen ei ole milläskään.
Ponkkari näkyy väliin tekevän Sakun pesäkoppiin munan ja jää seurustelemaan taitaa syödä osan Sakun kurkustakin :-"
Toivottavasti lauhtuu pian niin pääsevät ulkoilemaan.
Ja taas tämä ilta sähköt pätkii no upea täysikuu valaisee ja pakkanen kiristyy yötä kohti -20 hrrrr
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kanalassa kaikki hyvin. Munia tulee paljon ja elo parvessa on vilkasta. Ihan kuin kevät olisi jo ovella. Kaikki siivekkäät ovat terveitä. Parvi 'toimii' hyvin eli suurempia riitoja ei yksilöiden välillä ole. Pikku nahinoita tulee lähinnä vain silloin kun vien niille jotain erityisen suurta herkkua. Hyvä mieli tulee aina kanalassa käydessä. :smt001

Katselin tänään kun neljä kanaa pupelsi yhdessä rehua. Ihan sattumalta siinä olivat aterialla rinta rinnan vanha Näpsä, Näpsän hautoma Veera, Veeran hautoma Tellervo ja Tellervon hautoma Amelia. :) Siinä sitten pohdin mielessäni, että tietävätköhän ja muistavatkohan kanat parven sisäisiä sukupolvi/sukulaisuussuhteita? Kanojen käytöksestä olen päätellyt, että emo ja aikuinen poikanen varmasti toisensa hyvin tuntevat ja muistavat. Mutta onko esim. Veera pannut merkille, että tyttärensä on hautonut poikaset ja tunnistaako Veera ne kun ne ovat aikuisia? Kukapa tietää...

Kanaparven sisäiset sosiaaliset suhteet ovat mielenkiintoisia, eikä ollenkaan niin suoraviivaisia kuin luulisi. Nokkimisjärjestyskään ei ole suora ylhäältä alas menevä hierarkia vaan siinä on sivupolkuja ja erilaisia 'sivuttaisia' arvojärjestyksiä. Esimerkiksi meidän vanhin kana Esmeralda vaikuttaa lyhyellä tarkkailulla olevan parven matriarkka ja nokkimisjärjestyksen ykkönen. Kauemmin tarkkaillessa selviää, että silloin harvoin kun Näpsä päättää Esmeraldaa näpäyttää, se menee heti perille ja pomo onkin ilmiselvästi Näpsä. Se vain on niin lempeä, että pysyy useimmiten tarkkailuasemissa. Toisaalta Näpsä saattaa väistää Sawua joka joskus herkkujen äärellä kiukuttelee. Mutta Esme kyllä on selvästi Sawun pomo. Joillakin kanoilla on myös ihan selvästi paras kaveri, jonka kanssa viettävät eniten aikaa. Näitä usein mietin kun parvea tarkkailen. :smt001
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Tämän kulmakunnan pakkasennätys tälle talvelle -31C. Ikkunat ihan jäässä kanalassa kauttaaltaan , mittari näyttää sisällä + 5 C. Kanat tykkäävät käydä nakuttamassa ikkunasta jääpalasia, ei edes lämmin vesi nyt kiinnostanut. Laitoin auton sisätilalämmittäjän puhaltamaan lisää lämpöä tunnin ajaksi. Onneksi pakkanen lähti nopeaan laskuun, nyt klo 11.00 vain 28 C. Muutoinhan patteri ja lämpölamppu riittävät pitämään sisälämpötilan n 7 asteessa. Toki olen myös lumennut kanalan seinät, mainio lisäeriste.Luntakin on nyt 50-60 cm ja lisää luvassa. Johan nämä pakkaset ja lumet ainakin minulle tämän talven osalle riittäisivät!
Viime viikolla kuoli Helmi,pikkuinen ostomixkana jonka sukupuu täysin selvittämätön. Helmikki, samasta parvesta tullut, käveli edestakaisin ja kaakatti, arvelin että se kaipaa Helmiä kun ne yhdessä aina touhusivat. Toinen hassukurinen pari joka on muodostunut tänä talvena, on faverolle Koralli ja kääpiökochin Toffu. Ne ovat orrella aina rinnakkain, samoin syömässä. Toffu pomottaa, luonne on hyvin tulinen ja Koralli myötäilee- pienokainen ja paksukainen.
Kanafanitar4

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Voi Helmi...

Pakkasta on Tampereellakin ollut, viime yönä varmaan lähempänä 30 kuin 25 astetta, ja vaikka kanalassa oli yöllä lämpölamppu ja putkilämmitin, oli silti aamulla noin nolla astetta. :( Vesi oli sulaa, mutta sormella kokeiltaessa reunoilla oli jäänrippeitä eli yöllä ollut varmaan miinuksella. Kanat olivat hyvässä kunnossa, jäin tosin miettimään ihan pientä tummaa läikkää yhden kanan harjassa, ei kai vaan ole paleltuma...?

Toinen asia, mikä mietityttää, on kuivikkeen tietty kosteus. Mulla on siis turvetta ja heinää lattialla, mutta kun on kylmää, se tuntuu kostealta. Miten ihmeessä sitä saisi kuivemman oloiseksi.

Kanani ulkoilevat läpi talven alle -8 asteessa, joten ovat karaistuneet. Silti toivon, ettei näin kovia pakkasöitä enää tulisi!
Kanafanitar4

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Alle -8 tarkoittaa siis sitä, että pakkasta on korkeintaan sen verran! :) Eli eivät ulkoile, jos on vaikka kymmenen astetta pakkasta. Tuli ilmaistua asia harvinaisen epäselvästi.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Kovimmat pakkaset hellitti,tänään -10.Eilen aamulla oli -32 ja vielä iltapäivälläkin reilut -25.Leudoimmilla keleillä kanalassa lämpötila on ollut siinä +8 asteen tuntumassa.
Nyt kovimmilla pakkasilla laski +4 asteeseen puolentoistametrin korkeudella.Tänään vein kynämallisen kosteus/lämpötilamittarin lattialle muovilaatikon päälle 20cm korkeudelle lattiasta.Siinä kosteus 66 % ja lämpötila +3,3.
Jos tuo mittari ei valehtele niin kosteus taitaa olla aika passeli,lämpötila vähän alakantissa.Seinät ja laipio ovat ihan kuivia.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meillä laski kovimmilla pakkasilla kanalan kosteusprosentti reilusti alle 60, taisi olla 54 alimmillaan. Se on jo liian vähän, koska kanojen kuopsutellessa pölyä nousee silloin helposti liikaa. Sumutin vesipullolla kosteutta lisää kovina pakkaspäivinä. Se sitoo hyvin pölyn ilmasta. Nyt kun on vain pikkupakkasta tilanne on korjaantunut.

Kanafanitar4, jos pehku tai kanalan ilma on liian kosteaa, voi kokeilla lisätä kuivaa turvetta päälimmäiseksi tai vaikka vaihtaa osan pehkusta kuivaan. Kosteusmittari on mun mielestä ollut kätevä, siitä näkee heti ja joka päivä missä mennään. Suositeltava kosteus kanalassa on 60-75%. Lämpöä ja ilmanvaihtoa säätämällä voi kosteutta saada kohdilleen.

Tammikuussa tuli 85 munaa. :smt001 Se on juuri sopivasti; kertyy jonkin verran varastoa muttei liikaa. Kanojen heinistä on jäljellä puolet, kuivatut horsmanlehdet paperisäkistä alkavat loppua. Onneksi kerpuista on suurin osa jäljellä. Uskon, että kuivattua vihreää riittää vielä pariksi kuukaudeksi.
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Eilen pudottelin lumia kanalan katolta, osalla oli jo lähes 60 cm kun tuuli kinostanut pariin kohtaan.Arvelin että katto on kohta kanojen niskassa kun lunta tulee jatkuvasti lisää joten ko toimenpide oli jo enemmän kuin tarpeellinen.
Aamulla hoitelin Korallin kynnet lyheämmäksi, valitettavasti yhtä hieman liian pitkälle joten veret siitä tuli. Lumikana , valkoinen silkkikanakääppärisekoitus on nyt ensimmäisen kerran niin valtavassa sulkasadossa että hermosto-oireita huomasin.Ruutalla pari milliä ADE vitamiinia suoraan kurkkuun, täytyy toistaa kunnes oireet ohi. Tämmöistä se on elämä vanhojen kanojen kanssa.
Kanafanitar4

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Kiitos kosteus-kuivuus-vinkistä. :)
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meidän kanalasta löytyi tänään salapesä. Olin kyllä huomannut, että munintapesien ja ilmanvaihtoputken kotelon väliin ja alle oli joku kanoista kaivanut koloa olkiin. Olin sinne kurkkinutkin, kun epäilin, että joku kanasista sinne munii. En kuitenkaan nähnyt siellä mitään. Nyt sitten tutkin asiaa tarkemmin ja siellä kolon perällä piilossa olikin kuusi munaa. Olivat viileitä, että tuskin olivat vielä haudottuja. Keräsin munat pois. Täytyy tukkia se kolo kun en yletä sinne perälle kuin pehkussa ryömimällä.

Tulisipa jo kunnolla kevät ja saisi kanat ulos ja kunnon suursiivouksen tehtyä kanalaan. :smt001
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Meille kotiutui eilen illalla poistotehareiden kiva pikku parvi, vähän reppanoita ovat mutta hyvin hoidetun näköisiä kuitenkin. Eivätkä paljoa aikailleet muninnankaan suhteen kun heti eka porukka pyöräytti jo aamusta 6 pyllylämmintä munaa. :smt004 Mies halusi itselleen ns. omat munintakanat, ja minä sitte huomasin ilmoituksen noista munintakanalan poistoista ja mikäs sen paremmin kun saavatpahan siinä teharitkin itelleen jatkoaikaa.
Eivätkä oo mitään kiusankappaleita vaan hyvin käyttäytyvät toisia kohtaan. :angel8: Pitäisi vielä keksiä joku kiva ryhmänimitys noille..
Pari päivää oli auringonpaistetta vaan nyt taas pilvessä sekä vettä tihkuttaa, liekkö kuitenkin lämpenemään päin?
Olisi mukavaa saada lämmintä taas kun parin viikon päästä kuoriutuu ekat riikintiputkin.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mekin saatiin pari viikkoa sitten neljä uutta sekulinuorikkoa, ja munia tulee joka päivä. :smt002 Vanhoista Sussexeista kaksi kuoli
talven aikana ja vielä on kolme jäljellä, ovat jo eläkeläisiä eli munia tulee silloin-tällöin, harvakseltaan. Mun oli pakko
saada uusia kanoja kun kohta alkaa mökkikausi ja mulla on pari vakituista "asiakasta" noiden mökkiläisten joukossa. Pikku-Millet,
kolmekappaletta, eivät juurikaan muni, makaavat lättynä tyhjissä pesissä.
Vanha riikkiherra on jo aika hidasliikkeinen ja taitaa olla näkökykykin heikentynyt, mutta touhuaa porukan mukana kuitenkin
ihan reippaasti. Olen jo vuosia haaveillut uusista riikeitä, mutta katsotaan nyt. Meidän parturi-kampaajalta Aniltalta olen yrittänyt
kysellä mahdollisia tulevia munia, sais sitten noille Milleille (tai hautomakoneelle) jotain työtä. Ei ole enää mahdollista miehen
sairauden takia lähteä minnekään hakumatkoille.
Tulis nyt vaan vähän lämpimämpää, tänäänkin aamulla +3!
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Meilläkin on jo tuo ennestään olevien kanojen sekaporukka niin eläkeläisiä että ootellaan vaan kun ne kuukahtaa sitten omia aikojaan, kyllä siellä joitain nuorempia löytyy mutta nekin jo useamman vuoden ikäisiä. Vanhat jätit kuoli talvella ja syksyllä mitä oli muutamia jäljellä, paitsi Lumipallo joka on valkoinen orppikana. Brahma tipuja on kasvamassa neljä touhukasta piipertäjää, mutta niistähän nyt ei tiedä onko kaikki kukkoja sitten. :smt003
Meillä kävi niinkin mieltäylentävä tapaus kuin että yhtä uutta riikkipoikaani pisti perhana silmään ampiainen! Turposi aivan kauhean näköiseksi siitä silmän yläpuolelta, ja ravisteli päätään reppana taukoamatta, turvotus on nyt laskenut mutta aran ja punoittavan näköinen on silmänympärys ja aika hiljainen ja vaisu tuo raukka ollut. Toivon että menee ohi kaikki ja virkistyisi äkkiä.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Hitsin ampparit. :smt021 Itse olen myös allerginen varsinkin mehiläisten pistolle. On syöty paketti jos toinenkin kyypakkauksia aina yhteen pistoon- eri päivinä kuitenkin.
Kuulin joku vuosi sitten vanhankansan neuvon pistokohdan hoitoon heti piston jälkeen. Olen sitä myös itse käyttänyt ja minulla on helpottanut kipuun ja turvotukseen. Ei jää kuin pieni piste. esim. käsi oli tummanpuhuva ja turvoksissa toista viikkoa, mutta multakikan jälkeen "ei tunnu missään".
Elikkäs, heti maasta multaa, multanen juurituppu pistokohtaan ja hierotaan kunnolla ihoon. Otin kerran kukkaruukusta kun muuta ei ollut ulottuvilla. Kannattaa ainakin kokeilla. Mitenkäs sen saisi kanan silmän lähelle, ilman vahinkoa ja aikaakin on kulunut? :smt017
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Semmoista vesipullotekniikkaa olen itse käyttänyt noiden pörriäisten pistojen jälkeen, eli täytetään pullo vedellä ja painetaan se pullonsuu nopeasti pistokohtaan, niin esim. kiinni jäänyt piikki lähtee siinä jotenkin alipaineen avulla irti, ja vaikka ei piikkiä olisi niin se rauhoittaa sitä kohtaa. :smt006
Lintujen kohdalla sitten hankalampi homma kyllä, toivotaan että elpyy ennalleen. :smt009
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Vastaa Viestiin