Mitä tänään kuuluu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Kyllä tämä kanaharrastus todella vie mukanaan. Kuinkahan monelle meistä on käynyt niin että kanalaan on tarvittu laajennus ja jos vaikka minkälaista lisäsiipeä. Olen siitä hyvä esimerkki. On ne vaan niin ihania touhottajia. Jokaisella on oma luonteensa, niin kuin kaikilla eläimillä ja ihmisillä. Kana on hyvä lemmikki ja palkaksi saat vielä munia.
Olen hoitanut minun jo edesmennyttä sokeaa kanaa jopa sisätiloissa, eikä siitäkään tullut mitään ongelmia. Puhtaus on puoli ruokaa- Sillä oli pyyhe vessassaja tarvittaessa käytiin pyllypesulla kuten pikkulapsen kanssa konsanaan. Se kylpi lasten vanhassa vannassa, jossa oli puruja. Nukkui kissankopassa. Seurasi talon ääniä kiltisti omassa kopassaan.
Kesänaapuri asuu ulkomailla talvet ja kertoi tuttava perheestä, jossa oli sisätiloissa vapaana Serama kanoja ja papukaija. Kuulosti aika villiltä mutta talo elää tavallaan, vieras kulkee ajallaan. :smt036
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
SiniS

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Tipuja pukkaa, yön aikana kuoriutui 5 kääpiökochinia, laitoin ne viikon vanhojen maatiasten seuraksi tipunaarioon. Melkoinen piipitys käy apukeittiössä :smt040
Mulla on ihan liian vähän tilaa, hullun lailla haaveilen kanalan laajentamisesta, mutta niin kauan kun navettaa ei saada laajennettua, ei myöskään rehuvarastoa voi siirtää ja pieni kanalani on jumissa nykyisissä tiloissa. 8,5 neliön kanalasta tulis kahden osaston 30 neliöinen lukaali. Ehkä odotan sitäkin vielä muutaman vuoden.
SiniS

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Meillä käy kuhinaa, lauantaina toimin kuriirina ja hain kaverille Iisalmesta Kuhnurilta nuorikoita. Eilen parin päivän tilapäismajoituksen jälkeen pakkasin pikkutytöt laatikoon ja toiseen laatikkoon itseltäni ayam- ja araukukkopojat. Sinne ne lähti kaverin kanaharrastuksen pohjaksi, odottamassa oli jo kaksi lauantaina haettua rokkityttöä. Kivaa kun saa uusia ihmisiä mukaan tähän hyödylliseen hullutukseen :smt040 ja ettei vaan tohina lopu kesken, kuhnurilta tarttui mukaan myös rasiallinen munia, 3+3 on nyt luomuna kanan alla ja loput 9 laitoin koneeseen. Syntyvät tiput jaetaan kristillisesti tasan kaverin kanssa. Tai melkein kristillisesti, lisään jakoon 3 omatuotantokanatipua, jotka lähtee kaverille, minä otan vastaavasti niitä kiuruvetisiä 3 enemmän. Ihan siksi, etten tahdo vielä edes harkita kukon vaihtoa, sen verran tolkku herra on tämä meidän Günther. Jolle muuten jäi siipimieheksi toinen Ayam-kukkopoika, jonka sai sitten eilen nimen Ron Jeremy :smt044
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Viikonloppuna käytin hakemassa meille Jersey Giant-kukko, viisikuukautinen. Tosta rodusta olen haaveillut kauan ja
nyt oli vaan pakko ottaa poika meille. Kavereita hänelle sitten myöhemmin.

Nää pari ekaa päivää on mennyt vähän vaihtelevasti, vanhat kukot, Light Sussex ja Mille Fleur, eivät oikein
tykkää tulokkaasta ja uusi Roope, lasten lemmikkinä ollut, on sellainen sylivauva ja jutustelija. Pikku hiljaa
tutustutaan varmasti mutta olen silti pitänyt noita vanhoja kukkoja aina pari tuntia kerrallaan eristyksissä.
Kanat ja riikinkukko otti Roopen heti kaverikseen, pikkuhiljaa noi kukotkin varmaan.

Onko kellään sopeuttamisvinkkejä?
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kanojen sisäinen kello tietää syksyn koittaneen, vaikka sää on vielä lämmin. Sulkasatoja on alkanut ihan rytinällä. Kanalan lattia ja orsien aluset ovat höyheniä täynnä. Munia ei ole tullut ollenkaan kolmeen päivään, vaikka luullakseni ainakin Tellervo vielä munii. Kukko Ville pudottelee laulusulkiaan ja harvapyrstöisiä räjähtäneen näköisiä kanoja laiduntaa pihapiirissä. Kaksi kanoista sulki onneksi jo kesemmällä. Niiden uusi sulkapuku alkaa olla jo valmis. Toivottavasti ne alkavat munia jossain vaiheessa. Nuori Amelia alkaa näyttää ja kuulostaa siltä, että ensimmäinen muna voi tulla hetkenä minä hyvänsä. :smt023
SiniS

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Mulle kuoriutui viime yönä vihreitä ja violetteja tipuja. Pidin sitä ihan normaalina, kunnes muistin, että olin laittanut vain 8 munaa hautumaan ja tipuja tuli 22 :smt017 päätin etten kerro väritipuista kenellekään, ettei niitä varasteta. Siinä vaiheessa kun karhu oli murtautumassa kanalaan sisälle haravalla, heräsin. Voiko tästä päätellä, että elän hieman isolla sydämellä tätä kanatouhua, koneessa ja kanan alla on kyllä 8 munaa, mutta jospa niistä kuoriutuis kuitenkin ihan tavallisen värisiä tipuja. Enkä usko naapurissa asustavan Karhuherran kuitenkaan kanalaan pyrkivän, kaurapellossa se nyt näyttää viihtyvän. :smt040
hunski89

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Luin ensin että mitä, olin ihan ulapalla :smt044 Kyllä ne tulee uniin. Meillä kun kanahaukka vieraili niin näin yöllä unta että verisiä kana- ja viirutipuja kulki joka puolella ja heräsin hiukan ja puoliunissani yritin niitä tipuja hapuilla sängyssä. Onneksi oli unta.
Näin myös unta että yhtäkkiä mulle oli ilmestyny uusia tipuja vaikken ollut niitä hautonut ja aattelin et herra jumala mistä näitä tulee ja mitä mä näille kaikille teen :smt005
Ja joku yö näin unta että siniviiriäiskukko oli karannut asumuksestaan jollain ilveellä ja yritin sitä lattioilta metsästää.
munakas

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja munakas »

Meillä kävi tänään kettu 😢
Keskellä kirkasta päivää vei kukon ja yksi kana löytyi kuolleena metsästä. Loput kanat löytyivät elävinä parin tunnin etsintöjen jälkeen sieltä täältä piilosta metsästä ja naapureiden tonteilta...
Uusi kukko hakusessa, ilmoitus löytyy palstalta...
Harmittaa niin, oli ensimmäinen kukko meilä joka ei hyökkinyt päälle ihmisiä.
R.I.P Kalle ❤
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Kanoilla ei vielä sulkasatoa,munia pyöräyttelevät kohtalaiseen tahtiin.Kaikilla kukoilla nyt ja lähes samaan aikaan sulkasato.
Huomasin parista kukosta miten höyhenpeitteen väri muuttuu vieläkin(kukot 2,5vuotta).Keväällä alemmat kaulahöyhenet olivat ruosteenruskean keltaisen kirjavia ja vähän valkeaa.Nyt uudet alemmat kaulahöyhenet paljon valkeammat.Selvä ero keväälliseen väritykseen.
Toinen kukko pohjaväriltään valkea,kauttaaltaan jonkun verran ruskeaa noin vuosi sitten.Nyt se on lähes valkea.
Vieläköhän tulevina vuosina väritys muuttuu?
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Jospa ne vaan harmaantuu kuten ihmisetkin ajan myötä?
SiniS

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kanalassa on taas tohinaa. Emo vajaan viikon vanhojen tipujen kanssa on päästetty eilen muiden sekaan, samoin kääpiökochinit. Tänään hain kukkopojan kakkosmieheksi, ja Nakkasin saman tien parven jatkoksi. Hyvin näyttää porukka soljuvan keskenään, tarpeeksi kun on tilaa ja piiloja, niin hyvin menee.
Mikko Peltola

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Mikko Peltola »

Aamulĺa otin kahviaja totesin jälleen että kaikki on hyvin, joten töissä on helppo hymyillä asiakkaille. Kanalan ulkotarhaa taas eilen rakentelin ja pienen tauon jälkeen aloittelen kanaharrastusta uudelleen. Kaikessa rauhassa. Hautomakone tulossa, ja talvemmalla alkaisi hautoa omaa parvea itselle alhoistatai piikkiöläisistä.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tänään ostettiin yhdeltä lähiseudun tilalta kauraa, sekä olkea pienpaaleissa. Nämä riittävät meidän kanasille ainakin vuodeksi. Sisäinen sadonkorjuuhamsterini hyrisee tyytyväisyydestä! :smt048
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Meillä taas on ollu kanat koko kesän ja tän alkusyksyn ku siat pellossa kun itse olen elellyt tässä vauvan kanssa sen verran symbioosissa että mies on huolehtinu enimmät hommat, ja ukkopa oli päättäny että kyllä ne kanat nyt hautoa saa.. :smt012 :smt005

Pikkuhiljaa pitäs ruveta laittelemaan myös noita teuraaksi meneviä, ja muutenkin järkkäillä paikkoja talvea varten.
Kiva sulkasato menossa kaikilla niin on jo valmiiksi joka paikka ku teurastuksen jäljiltä! :smt035
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
SiniS

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Mä olen ihan helisemässä noiden hautomahaluisten kanssa. Yhden sain lopettamaan viiden viikon jälkeen (kolme viikkoa hautoi oikeasti, mutta tiput ei jostain syystä kuoriutuneet) ja jatkoi vielä kaks viikkoa päälle. Nyt on ihan luuranko ja syö kun hevonen. Niin eikö sitten eilen Sormisirkkeli nökötä pesässä sen näköisenä, että on tosi kyseessä. Sen alta ei munia kaivella kun toppahanskat kädessä, niin kovin pitkää taistelua tästä en kehtais tehdä. :smt012
Vastaa Viestiin