Mitä tänään kuuluu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Nina

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Nina »

Meillä eletään jännittäviä aikoja. Koneessa on 416 fasaaninmunaa ja huomenna pitäisi tipujen tupsahdella maailmaan. Viime vuonna kuoriutumisprosentti oli todella surkea, ilmeisesti lämpömittari ei toiminut kunnolla. Nyt on uusi tarkkuusmittari, joten toivotaan parempaa tulosta. Kova työ, kun pitää kaikille keksiä nimet, sillä mitään, millä on nimi, ei voi tappaa... Siinä on asiakkaat ihmeissään, kun mä huutelen pellon laidalta, että toi on Jaakko, ei saa tappaa, toi on Esteri, ei saa tappaa...
Tupuna

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

kaisumaria kirjoitti:Mä oon varmaan ihan tyhmä mutta tykkään tästä muniksesta enkä halua poistua täältä. Ymmärrän että
jotkut ovat vähän tympiintyneet tämänkin broisku-jutun tiimoilta käytävään keskusteluun, mutta ollaanhan
me kaikki kuitenkin järkeviä ihmisiä, jotkut aikuisia ja jotkut nuopempiakin :smt002 . Mielipiteitä saa olla ja
pitääkin olla, kaikella ystävyydellä.
Täältä olen aina saanut parhaat neuvot ongelmiin ja löytänyt aina uusia vihjeitä kaikkeen. Aika moni on
täältä poistunut ja joitakin heistä kaipaan. Jokainen tulee autuaaksi tavallaan. Fb:ia on kiva lukea ja katsoa
kuvia mutta tää munis on tietopankki, ainakin minulle. :smt049
Samaa mieltä :smt001

En lue ollenkaan kinasteluketjuja, poissa silmistä, poissa mielestä :smt002
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tänään kuuluu oikein hyvää! Kanat ja kukot ovat terveitä ja onnellisen oloisia. Munia tulee juuri sopivasti. Kanalaan on rakenteilla toinen osasto joka valmistunee parissa viikossa. Meidän kakkoskukkomme saa oman lukaalin, tarhan ja oman pikku parven. Kesä on tullut! Pian pääsee tekemään kerppuja! :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä on pitkästä aikaa tipuja (4) ja voi ihme, että ne on aina vaan niin ihania! Hautojana oli Opri-jätti-kochin ja tipujen isä on Filip-faverolle. Äiditkin on selvillä: Iines-, Tuovi- ja Elsi-sekulit sekä Fiola-faverolle.
"Yllättäen" kaikki tiput ovat vahvasti faverollemaisia, kun Tuovin ja Elsinkin sekoitukseen sitä kuuluu.
Nopea haudonta: 19-20 vrk:tta kesti...liekö helle nopeuttanut?
Ensi viikolla Veera-chabolle pitäisi kuoriutua kaksi tipua...ja haudontaa harjoittelee myös Terttu-ilmis. Se vaan on sen verran "huithapeli", etten vielä ole oikeita munia alle laittanut.
Raksu

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Ihanaa tipujen (3 vk orppeja) kanssa kitkee mun kivikkokukkapenkkiä, toiset luulee ihan tosissaan olevansa apuna ja ite ei voi ottaa askeltakaan ennen kuin on varmistanut ettei yhtään apulaista ole jalan alla ja iltapäivällä ilmaantu niitä jättimuurahaisia ja siitähän se riemu pojille repes :smt040 on ne vaan niin ihania noi tiput :smt050
Viktoria

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Hmmm...laitoinpa koneessa kuoriutuneet poikaset pesässä hautovan kanan alle. Munat pois ja ne hautomakoneeseen ja poikaset tilalle. Peppi-kanasta tuli siis äiti viime yönä. Se hoitaa poikasia varmasti paremmin kuin minä! Toivottavasti se nyt nousee pesästä ja huolehtii pikkuisista. :smt023
harrastaja

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Onnea Hiltalle ja muille tipuja saaneille mulle 21 päivä syntyi 1 ja saman kanan alla 23 päivä toinen tipu. ollut niin rankka työrupeema ettei ole teille tipuasioita ehtinyt kertomaan.Nyt on 4 hautojaa favorelle sekoituksista on 2 munat alla toinen jo melkein viikon istunut ja toisen laitoin eilen ja lisäsin tänään vielä munia alle -istuu 7 munan päällä jos vain on kunnolla .Favorelle rikkoi vain kaikki 5 munaa ja ei halunnut hautoa. eli juhannusvauvoja odotellaan
Viktoria

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Peppi-kana huolehtii hienosti poikasista ja aamulla bongasin poikasen skånen hanhen pesästä! :smt048 :smt060
sannikki

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

HiltaHelle nopeuttaa sillä minähän löysin eilen orpin pesästä tipun ja luulin että on vasta viikon hautonut :D pahasti meni laskut pieleen :-"

minnehän olen hävittänyt pari viikkoa??? Jos jollakin on ilmestynyt kalenteriin pari viikkoa lisää niin postittakaa takaisin tänne!

Huonosti näyttää menevän haudonta saralla, sillä kukkoja tuuppaa joka tuutista! ainakin 4/6 orpeista on kukkoja, mahdollisesti 5/6... seuraavaa ikäpolvea voi vasta arvailla, koneesta tulossä huomenna ostomunista 8 orppia näillä näkymin ja omista siihen 6 lisää :) kahden viikon päästä tulee toisesta koneesta 12 omien orppien jälkeläisiä, ainakin kaikki olivat lähteneet kehittymään joten yleensä sieltä on tiputkin sitten tullut.
ropponen

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja ropponen »

Nina kirjoitti:Koneessa on 416 fasaaninmunaa ja huomenna pitäisi tipujen tupsahdella maailmaan.
Huh huh, eli montakos sitten kuoriutui ja onko nyt sitten fasaanipaisteja kasvamassa hurja määrä? :smt027
Krahu

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Krahu »

Hautoo hautoo... on se ihme eläin tuommoinen lintu kun se jaksaa vaan kököttää. Olen ihan kokematon ummikko tämmöisissä hautomojutuissa, jänskättää vähän kun pitäisi vielä kuutisen päivää maltaa odottaa pullahtaako noista kymmenestä munasta mitään vai ei.
Ylipäätään kymmenen munaa on ehkä vähän paljon pienen silkkikanan pehvan alle (vaikka muhkea takapuoli sillä onkin), mutta en tohtinut ottaa munia poiskaan. Kai se kana tietää... munat nyt tällä kelillä varmaan hautoisi ilman kanaakin. Phuh.

Tulin vaan lueskelemaan mitenkäs niiden tipusten kanssa pitäisi toimia jos niitä nyt sitten siunaantuisikin. Kamala sääli jos menisi noin sinnikäs kököttäminen hukkaan.

Onko kellään muuten kokemusta silkki-maatiais-sekotuksista? ...kun meille semmottisia tulossa, kun en voinut vastustaa kiusausta...




Nyt kun me hankittiin kanoja pari kuukautta sitten, naapurikin sitten halusi kanoja ja nyt sitten heilläkin on. Kanat valtaavat maailmaan, pienkanalat kunniaan! Yea!
Zulia

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Gloria hautoi toisen poikueen, viisi tipua, muut kellertäviä, mutta yksi mustalammas löytyy joukosta. Klaara taisi kumminkin ensin saada myös ne viisi poikasta, ulkona ovat jo kylpemässäkin käyneet. Lunalla jo poikaset niin kesyjä ja ihania, isossa porukassa mennään :smt023
sannikki

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Noi tiput kasvaa ihan huimaan vauhtia :smt049 Taas kerran on isoimmat päässeet avarampiin tiloihin, mahtuu mellestämään, orsi vaan pitää laittaa kun meitin tiput on kerrankin sille oppineet!

Kesän tipubuumi näkyy hurjana määränä tipuloita, kun noita kuoriutuu noin kahden viikon välein niin ensimmäiset viikot asutaan kanihäkeissä (niissä on nyt kahdessa tipuja) sitten päästään isompaan "häkkiin" 180x70 jossa taas opitaan väljempiin tiloihin ja orsille, sitten onkin edessä ihan ihkaoma karsina. Nyt tipuille on yksi iso karsina, kuukauden päästä saadaan toinenkin karsina niille. Pääsen sitten aina isoimmat yhdistämään keskenään ja pienemmät saa olla rauhassa :)

Muoks* Hui kamala! Meillä on 38 tipua kasvamassa :O
Mikka

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Viikon olin reissussa ja kamala ikävä oli nuita jalallisia ja siivekkäitä elikoita! Ihana seurata niiden touhuja pitkästä aikaa :smt044 Nuorikotki on kasvanu ja Vireeni olaittanee lähiaikoina munimaan :smt025 Ja pikku-ankat ei oo enää yhtään niin pieniä!
kanapaavo

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kanapaavo »

muuten onko outoa jos kukolla on vähän ponin hännä n näköinen tupsu niskasssa :smt017
Vastaa Viestiin