Eri rodut yhdessä?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ytylyly

Eri rodut yhdessä?

Viesti Kirjoittaja ytylyly »

Joko olen puusilmä tai perin laiska, mutta en löytänyt heti haulla.. Voiko yhdistää samaan tilaan eri rotuja? Kääpiökocheja on kanalassa, voiko niiden kanssa ottaa jättikocheja tai silkkikanoja? Pitäisikö (no pitäisi..) uusilla olla oma kukko? Miten se onnistuisi käytännössä? Kääpiökoch-kukko tietysti on kiltti, mulla oli pari vuotta isä ja poika samassa laumassa ilman yhtään tappelua. Harmi, kun tilat ovat rajalliset..
vardenji

Re: Eri rodut yhdessä?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kyllä voi pitää samassa jos yksilöt sopeutuu sekaparveen. Suosittelisin kyllä melkein roduille omat kukot, mutta jos tila on rajallinen tarkkaile käytöksestä miten tulevat juttuun. Paa käppänät hautomaan uudet, niin sulautuvat parveen heti, eikä tuu sitä arvovaltakiistaa niin herkästi :smt002 Ylimääräset kukot voi aina laittaa pataan tai myydä pois.
flai

Re: Eri rodut yhdessä?

Viesti Kirjoittaja flai »

Meilläkin on tosi eri kokoisia rotuja samassa, puhtaita tipujahan niistä ei sitten varmuudella saa, vaikka kyllä meillä ainakin kukot aika tiiviisti pitää omankokoistensa kanojen haaremia ja jättää muut rauhaan suosiolla. :smt045
mokomaki

Re: Eri rodut yhdessä?

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Meillä taas pienehkö sekarotunen kukko tykkää selvästi vähän tuhdimmista tipuista :smt005 eli rokki kanat jotka melkein 2 kertaa isompia niin tämä kukko ottanu oikein siipien suojaan :smt007
tinttuli

Re: Eri rodut yhdessä?

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Joillakin kukoilla on selkeästi oma naisihanne :smt005 Meillä oli hybridejä kun orpingtonit tulivat ja orppikukko sekosi täysin näistä valkoisista seireeneistä. Kun hybridit menivät pataan, etsi niitä monta päivää. Monilla on useita rotuja yhdessä ilman vaikeuksi. Kukoissa vain on monenlaisia persoonia.
Skeppsdal

Re: Eri rodut yhdessä?

Viesti Kirjoittaja Skeppsdal »

Meillä sekalaumassa 7 (kääpiö)kochinia, joista kaksi kukkoa. Lisäksi kaksi jättikochinikanaa. Samassa kanalassa lisäksi 4 shabonia, joista yksi on kukko.
Kaikki tulevat superhyvin juttuun, mutta pääsääntöisesti kochinit, sekä kääpiöt, että jätit ovat yksi jengi, ja shabonit toinen.
Nuki

Re: Eri rodut yhdessä?

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mulla on nyt pari käppänäkukkoa ja yksi mille-kana ja tulossa 2-3 käppänäkanaa. Hotsittais ottaa myös jotain jättirotua, mut onko siinä vaarana että jättikukko yrittäisi astua kääpiökanoja?
Mimi30

Re: Eri rodut yhdessä?

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Mää laitoin aikahet suosiolla ton silkkipariskunnan omaan kesäasuntoon..Isompi Kultsi-kukko meni meinaan aivan sekaisin silkkitytöstä :smt030 ja sitä vaan koitti ittelleen kinuta,kävi Hemppaa vähän sääliks kun Pipsa kuiteski sen ainut nainen ni olis senki menettäny isommalle kukolle ja jääny nuolemaan näppejään :smt012 ..Alimmat kanat Hulda ja Hertta ottivat myös kokoajan matsia molempien sillkien kans :smt062 nii en jaksanu sitä kattella..silkit meni pitkin nurkkia.Nyt Hemmo ja Pipsa voivat keskittyä toisiinsa :smt057 ja Kultsi viiteen omaan kanaseensa. :smt047
petra81

kanaparvien yhdistäminen

Viesti Kirjoittaja petra81 »

Eli niinkuin otsikko jo kertookin niin kaipaisin vinkkejä miten saada kaksi parvea yhteen ilman "veren vuodatusta". Kanalaumani ovat sekalaisia, toisessa on 2 käppänä kochinia, 2 milleä, 1 chapo ja 2 piikkiöläistä maattaria. Toinen koostuu kahdesta silkkiemosta jolla toisella jo isompi nuorikko (sekarotunen) ja toisella kaksi noin kahden kuukauden ikästä silkki tipua. Vielä ei ole pakkoa yhdistää näitä porukoita mutta talveksi on ja kaipaisin siis käytännön vinkkejä.
Ihan alkuperäisiä ovat siis nuo kääpiö kochinit ja aluksi oli kukkokin joka piti laittaa pois koska se olisi varmaan tappanut uudet kanat joita laumaan hain ja koin kanojen olevan arvokkaampia kuin kukon joka tappoi tipujakin ja isomman nuorikon kanssa oleva silkki. Sitten lisäsin laumaa noilla viidellä muulla kanalla ja nyt on laumassa vihdoinkin rauha ja järjestys taas maassa, ja lisäksi ostin yhden silkin jolla oli alla 2 vastakuoriutunutta untuvikkoa. Emot ja tiput sain yhdistettyä pari viikkoa sitten ilman suurempia takapakkeja.
Nyt olen huomannut että vanhempi silkki änkee ittensä isompien kanojen puolelle heti kun ovi vaan hieman aukeaa, tuloksella että alkuperäiset pomot eli käppänät antavat tälle "selkään" ja silkki alistuu, tämän reaktio ketjun muistan aiemminkin tapahtuneen kun kyseinen sikki hautoi edellisen poikueen mutta pääsi lopulta laumaan taas mukaan. Mutta nämä uudet tuuttavuudet maatiaiset, niistä toinen kävi silkin päälle että oli pakko mennä väliin. :smt062
Muistelisin jostain joskus kuulleeni että maatiaslaumat pitäs perustaa jo nuorikkoina, pitääkö paikkaansa? :smt017
Kovin ovat ihastuttavia uusia tuttavuuksia, eläväisiä ja silti kesyjä :smt007 ja silloinkin kun olin ne juuri hakenut ja tein hieman remonttia kanalan lattian rajassa niin nämä kanat änkesivät väkisin aivan kasvojeni lähelle katsomaan mitä tein aivan kuin työnjohtajat konsanaan. :smt005
Nyt olen kokeillut muutaman kerran päästää silkin ja isomman nuorikon toisten joukkoon mutta eniten agressiivisesti näitä kohtaan käyttäytyvät nämä muuten niin ihanat maattarit ja kun ne suuttuvat niin alkavat muutkin kanat "kiihtyä". :smt009
Mikä siis neuvoksi, yhdestäkään kun en tahtoisi luopuakaan...?
nuunuu

Eri "kanarotujen" sekoittaminen samaan tilaan?

Viesti Kirjoittaja nuunuu »

Mitenkäs voiko eri kanarodut viihtyä samassa aitauksessa vai tuleeko sijoittaa oman rotunsa mukaan?

Silkkikanat ja "tavalliset kanat" (mikä näiden oikeaoppinen nimitys edes onkaan...) kiinnostaisivat :)
Lady Liinamaa

Re: Eri rodut yhdessä?

Viesti Kirjoittaja Lady Liinamaa »

Meillä on 17 neliön kanala (+ulkotarha päälle), jossa asustaa nyt 7 ilmajokista kanaa + kukko, ja lisäksi samanrotuisia nuorikoita 4kpl. Nyt löytyi lähistöltä puskaradiolla rokki-kanoja myynnissä, kovasti tekis mieli hankki pieni parvi (4-5 kanaa ja kukko) niitä joukon jatkoksi... :smt055 Mutta mä en haluais jakaa tuota isohkoa kanalaani, tykkään kun se on avara. Meidän ilmis-kukko Väinämöinen on kyllä tosi kiltti, ja tuolla rokki-paikassa tiedän myös erirotuisten kanojen olevan ainakin ulkona kaikki yhdessä ja ihan sovussa. Mitenköhän onnistuisi noinkin eri-kokoiset kotkot samassa kanalassa...? Lähinnä nuo kukot samassa tilassa mietityttää! :scratch:
taikku

Re: Eri rodut yhdessä?

Viesti Kirjoittaja taikku »

Meillä on kolme kanalaa. Yhdessä on kunhanvaankanoja ja yksi kukko, toisessa on jättejä ja kaksi kukkoa, vanhempi pitää nuoremman kurissa. Kolmannessa kanalassa on käppänät ja siellä on neljä tai viisi kukkoa, mutta niillä on suhtkohta järjestys selvillä. Pihalla kaikki kulkee vapaana, mutta omissa laumoissaan. Kunhanvaankukko ja kanat käyvät kyllä jättien kanalassa syömässä, mutta kukot eivät juurikaan ole ottaneet yhteen. Meillä ratkaistiin näin, jos olisivat samassa kaikki varmasti kukot tappelisivat.
kotihömppä

Re: Eri "kanarotujen" sekoittaminen samaan tilaan?

Viesti Kirjoittaja kotihömppä »

Hei. Meillä on Hämeen mustia ja tavallisia ruskeita kanoja yhdessä eikä ole ollut minkäänlaista ongelmaa missään kohtaa. Kukko on Hämeen musta.
Korpela

Re: Eri "kanarotujen" sekoittaminen samaan tilaan?

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Hei vaan :)
Kyllä mun mielestä monella on eri rotuisia kanoja sekaisin, jos siitä jonkun ongelma haluaa keksiä niin se että tiput on suurella todennäköisyydellä sitten sekarotuisia :)
Mä kyllä itse haluasin just sekarotuisia tipuja, mutta mulla on vaan hybridejä (alkushokki kiukkuisuuden jälkeen tosi lepposia ja ihania kanoja) ja pari maatiaista, silkki chabo sekoitus kukon kanssa ja hienosti menee :)
Enemmän mulla oli sillon aluksi ongelmia kun noi häkkikanat tuli, olivat olleet häkeissä toistensa nokittavina ja sit pääsivät vapauteen, eivät osanneet aluksi olla, mutta sellasia ongelmia ei kai ole kenelläkään maatias/ rotukanojen pitäjällä ollut? Jos kanat on suunnilleen saman kokoisia ja tilaa on tarpeeksi niin luultavasti kaikki menee hyvin.
Korpela

Re: Eri "kanarotujen" sekoittaminen samaan tilaan?

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Tossa alempana taitaa olla toinen ketju aiheesta... Oletkohan jo huomannut :)
Vastaa Viestiin