UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jamppa

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Anteeksi nyt jo näin etukäteen, mutta pakko kommentoida taas...

Täällä on mun mielestä nyt vähän ristiriitaisia "päätöksiä" ihmisiltä. Jauhetaan maatiaiskanojen säilytyksestä ja niiden tulevaisuudesta ja tärkeydestä, mutta kuitenkin erotaan säilytysohjelmasta? Miksi ihmeessä?
Toki mä olen ollu aina sitä mieltä, että maatiaiset on täysin turhia ja säilytys ohjelmakin on vähän mitä on...

Eiköhän ihmiset omalla hysteriallaan aiheuta nyt suurimman osan ongelmista mitä IB aiheuttaa!

Hullua, että ihmiset jotka täällä vauhkoaa IB:stä ja on sitä mieltä, että se on maailman vaarallisin ja haitallisin tauti- Samaan aikaan myy omia IB+ lintuja ympäri suomea :smt017 Se nyt ainakin kyllä edistää taudista eroon pääsyä, ainakin omassa kanalassa...

Josko nyt ihan oikeesti kaikki istuisi hetken , laittaisi vaikka silmät ihan kiinni ja miettisi!
Ilona

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Korpela kirjoitti:
Ilona kirjoitti:Eläinsuojelulain 27 §: Eläinten kaupan harjoittaminen liikkuvana kauppana on kielletty.

Tässä koko pykälä kokonaisuudessaan. Onko olemassa jotain oikeustapauksia, joissa olisi etsitty liikkuvan ja ei-liikkuvan kaupan rajaa? Tietenkin tilatun eläimen saa tuoda ostajalle. Se ei ole liikkuvaa kauppaa. Mutta muuten kuulostaa kyllä äärimmäisen epäkurantilta toiminnalta tämmöiset kana-autot, hyvin harmaalla alueella liikutaan. Mistä tällaisten eläinaines on peräisin? Ovatko jotain välittäjiä siis? Kuljetetaanko autoissa useamman tilaajan eläimiä kerralla? Kuinka pitkiä aikoja? Desinfioidaanko auto joka erän välillä? Eipä ihme, jos taudit leviää, jos tollaista harjoitetaan. Enkä ihmettele kielteisiä "takapihakanala"juttujakaan, jos tuollaisia autoja jossain kiertelee. Tulisi itsellekin ulkopuolisena hyvin vastenmielinen kuva harrastuksesta, jos se kuva muodostuisi jonkun kana-auton perusteella. Mä ilmoittaisin varmuuden vuoksi poliisille ja pyytäisi selvittämään luvat sun muut, jos semmoinen alkaisi operoida näillä main. Voi vain kuvitella, millainen äläkkä nousisi, jos koiria tai kissoja myytäisiin eläinvälitykseen erikoistuneesta autosta. Hyi olkoon.

Lakiin ja eläintauteihin liittyen tuli mieleeni toinenkin pykälä: Eläinsuojelulaki 24 §: Ammattimaista tai muutoin laajassa mitassa tapahtuvaa koirien, kissojen ja muiden seura- tai harrastuseläinten myymistä harjoittavan on hyvissä ajoin ennen toiminnan aloittamista tai lopettamista taikka toiminnan oleellisesti muuttuessa tehtävä siitä kirjallinen ilmoitus sille aluehallintovirastolle, jonka toimialueella toimintaa harjoitetaan. Missä menee "laajan mitan" raja seura- ja harraste-eläiminä pidettävien siipikarjaeläinten kohdalla? Jos toiminta on laajamittaista, niin millaista tautivalvontaa edellytetään?
Ne on varattu eli ostettu etukäteen, myyjä vaan kuljettaa ne kaikki kerralla perille kun hankala niitä on matkahuoltoonkaan paketoida, eläviä eläimiä.
Miten sä saat sen kuulostamaan kamalalta ja vaikeelta ja pelottavalta ja negatiiviselta?
Oletko sä koskaan nähnyt kyseistä kana autoa tai sen pitäjää? Mitä jos se olen vaikka minä?
Noi sun kysymykset on järkeviä mutta sä esität ne tossa hyvin hyökkäävään ja syyllistävään sävyyn, epäillen eläinten alkuperää, auton hygieenisyyttä jne.
Desinfioitko oman autosi ennen ja jälkeen sen kun myyt tai ostat kanoja?
Ja ihan vaan tiedoksi että jos koirien kasvattaja asuu etelässä ja 2 koiraa myydään pohjoiseen samasta pentueesta niin ihan varmasti ne lähdetään viemään samalla autolla. Ja jos toinen Eteläsuomen kasvattaja on myynyt myös pohjoiseen koiran ja vaikka ouluun toisen niin on kohtuu todennäköistä että kaikki 4 koiraa ja 2 kasvattajaa menevät yhdellä isolla autolla viemään koirat uusille omistajille. Rahat varmaan saa vasta perillä...
Järki käteen ja ajatellaan vähän ennen kun hyökätään sanallisesti toisten kimppuun.
Kiitos.
P.s. saat edelleen toki olla eri mieltä.
Sori, ei ollut tarkoitus hyökätä tai syyllistää. Myöhäinen ajankohta ehkä aiheutti, ettei tekstini ollut kovin hyvin muotoiltua. En siis tiedä, mitä Xaus tarkoitti "kana-autolla" ja siksi kyselin. Ei hommassa olekaan mitään ongelmaa, jos myyjä itse vie itse kasvattamiaan eläimiä useammalle ostajalle kerralla. Toki silloinkin pitää olla eläinkuljetustutkinto suoritettuna, koska homma selkeästi on ainakin puoliammattimaista. Mutta tämmöstä toimintaa en nimittäisi "kana-autoksi". Sehän on vaan normaalia myytävien eläinten kuljetusta kasvattajan toimesta. Itsekin olen joskus vienyt kanoja ostajalle, tosin tykkään kyllä siitä, että ostaja mieluummin hakee ne itse, että voi itse nähdä koko parven ja niiden olot. Itse en koskaan ostaisi kanoja näkemättä paikkaa, josta ostan.

Mutta sitä en kyllä edelleenkään hyväksy, jos tällainen kana-auto tarkoittaa henkilöä, joka kerää tilauksia ostajilta ja sitten keräilee tilatut eläimet eri kasvattajilta samaan kyytiin ja toimittaa ne perille. Toivottavasti tämmöistä ei nykypäivänä enää esiinny. Siinä on sitten lopulta kaikilla yhteiset taudit kuin hippikommuunissa ikään. Jos tämmöisen homman laillisuus tsekattaisiin oikeudessa, se mun maalaisjärkeni mukaan tulkittaisiin kielletyksi liikkuvaksi kaupaksi. Jos tämmöiseen toimintaan törmää, niin kehottaisin kyllä ilmoittamaan poliisille. Kanoja ei muuten ole edes tarvetta kuljetella kauhean pitkiä matkoja, koska niitä on kätevää lisätä siitosmunista, jotka kulkevat postipaketissa. Jos ne vielä pyyhkäsee virkonilla, niin tautiriskitkin pienenee.

Mut loppuajatuksia tähän IB-juttuun. Minusta tässä ketjussa on annettu aloitteleville kanallisille hiukan liian hälläväliä-kuva koko taudista. Ei tämä nyt varmaan ole mikään superkauhea sairaus, jonka takia pitäisi kanat eristää lasikuvun alle, mutta tautivalvonta yleisesti ottaen on tärkeä asia, johon pitäisi suhtautua vakavasti. En, anteeksi nyt vaan kaikki, mitenkään voi tajuta, miten joku voi pitää IB+ -tulosta kanalassaan myönteisenä asiana, joka muka vain parantaa vastustuskykyä. Kyllä tämmönen asenne on jo itsepetosta. Jos mun kanalassa todetaan ko. sairaus, teen saman ratkaisun kuin Rusina eli jatkan säilyttäjänä ja myyn poikasten sijasta siitosmunia ja niitä poikasia sitten ennestään positiivisiin parviin tai sellaisille henkilöille, jotka varmasti tietää ja hyväksyy riskin. Näinhän MTT neuvoi tekemään. Ja tietenkin seuraan niiden isojen pahojen viranomaisten ohjeita ja suosituksia asiassa ja toimin niiden mukaan jatkossakin.

Hiukan ihmettelen sitäkin, että spekuloidaan taudin levinneisyydellä ("on jo levinnyt lähes kaikille..."). Mistä me se voidaan tietää, kun Evirakaan ei tiedä? Mistä sitä tietoa saadaan, jos kanoja ei testata?

Kannattaa pitää mielessä sekin, että jos tämmönen tauti livahtaa esim. isoon broilerkasvattamoon, jossa linnuilla ei ole juuri minkäänlaista vastustuskykyä, niin vahingot saatetaan laskea sadoissa miljoonissa euroissa. Miltä tuntuisi, jos tartuntalähde jäljitettäisiin omaan kanalaan? Joku ammattilainenkin saattaa muuten lukea näitä palstoja, vaikka ei itse kirjoita. Millaisen kuvan keskustelu antaa harrastajien suhtautumisesta tartuntatauteihin?
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Jos jamppa tarkoittaa mua IB+ kanojen myyjänä ympärisuomea niin minähän nimenomaan oon sitämieltä ettei ib oo mikään paha tauti,minähän oon oma-aloitteisesti teettäny ib testit,ja rehellisesti ilmoittanu että myyn ib positiivisiä kanoja ja yleensä vielä kertonu oman kantani taudista,siitä huolimata kanoja on ostettu kiitettävästi,mikä tilanne muuten jampan tilalla on IB suhteen??
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

ILONA,mistä tiedät että broilerit on huonon vastustuskyvyn omaavia,onko tutkimustuloksia,minäkin luulin että maatiaiskanat omaavat hyvän vastustuskyvyn,mtt sitten ilmoitti ettei näin välttämätä oo,ei oo tutkimustuloksia,eli tässäkään asias ei auta mun omat kokemuset hybriidikanojen ja maatiaisen kasvattamisesta.
Rusina

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Rusina »

No, mulla on nyt ollut lintuja myynnissä IB-parvestani. En ajatellut niitä kaikkia monttuunkaan laittaa. Mutta ainakin tiedän mitä myyn ja ostaja tietää mitä ostaa. Moni on mennyt jo valmiiksi jonkun IB-tilan kontaktitilalle. Paljon epävarmempaa on ostaa ja myydä testaamattomasta parvesta, silloin on parasta olettaa, että ovat positiivisia.

Taudin levinneisyyttä ei tiedä kukaan, koska testit lopetettiin kesken. FAKTA on kuitenkin, että kontaktitiloja on ympäri suomen. Positiiviset tulokset ovat aika samalla seudulla siksi, että siellä ennätettiin testejä tehdä, toisin kuin muualla Suomessa. Ja koska tautilähdettä ei ole saatu selville, mun mielestä olis itsepetosta ajatella, että tauti on rajoittunut vain niihin noin 30 parveen, mistä on positiiviset löydökset! Siinä mielessä MTT:n tutkimussuositus on hyvä, että se paikkaisi tiedoissa olevia aukkoja ja jatkaisi tutkimuksia siitä mihin Evira ne jätti. UGH!
jamppa

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja jamppa »

En nyt Rusina tarkoittanut pelkästään sua :)

Meillä ei testiä ole otettu, eikä oteta! Ainakaan ihan heti.. Mahdollisesti ollaan +, mutta mä en sen niin anna haitata, koska kanat voivat paremmin kun koskaan! Lintuja ei montaa ole nyt kevään aikana lähtenyt, mutta niille ostajille joille on mennyt lintuja, olen muistaakseni sanonut, ettrei meitä ole testattu.
Kuten jo jossain aikasemmassa viestissä olen laittanut niin- Se mikä ei tapa, vahvistaa :smt002

Ja kai mun on pakko laittaa vielä tämäkin ajatus:
Kaikkihan aina kehuvat miten maatiaiset ovat kovin kestäviä tautien suhteen, niin kai ne nyt tämänkin kestää vallan hyvin ;) Ja jos ajatellaan, että tautia on ollut joskus 70-luvulla suomessa, niin silloinhan kaikkien maatiaisten tulisi olla resistenssejä tälle taudille...
monnilainen

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

No, Jamppa, vaikken enää aikonut kommentoida. Meidän kiuruvetiset maatiaiset ovat täysin terveitä, hyvin munivia ja silti niistä löytyi positiivinen corona-virus näyte. Joten resistenssi lienee kohdallaan ja melkoisen vahvaa joukkoa. Meillä ei näet tutkittu oireiden vuoksi vaan uteliaisuudesta.
Maatikko

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

MTT:ltä vastasivat tuohon poikastenmyyntikysymykseeni, että heillä ei ollut ajatuksena painostaa kaikkia ottamaan kalliita testejä - ajatus oli lähinnä se, että sairastuneet ja kuolleet linnut olisi suotavaa lähettää tutkittavaksi. Tiedote siis vähän johti harhaan. Ilmeisesti me köyhemmätkin voimme siis edelleen silloin tällöin myydä jonkun tipusen, jos "ylimääräisiä" tulee.
jamppa

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No niin, oikeesti hei jos maattarit on niin kestäviä, niin miksi osa säilyttäjistä on ihan sekaisin tästä taudista?
Mun päähän vaan ei vielä ole uponnut, miksi pitää erota säilyttäjäohjelmasta? Oonks mä tyhmä vai mitä ihmettä :smt017

Ja jos oletetaan, että tautia on ollut joskus 70-luvulla, niin mihinkä se olisi silloin hävinnyt? Savuna ilmaan kenties? Vai onko silloin lahdattu kaikki linnut jotka sitä kantoi? Onko silloinkaan tutkittu läheskään kaikkia lintuja mitä Suomessa oli?
Ehkä IB:kin on vähän samanlainen mitä Marek, eli tulee vaan aika ajoin voimakkaammin esille, eri muodoissa vielä?

Eiköhän oikeasti nyt kaikien pitäisi hyväksyä, että tämä tauti on tullut pysyvästi suomeen ja opetella elämään sen kanssa! Mitä siitä tulee, jos kaikki alkaa karttamaan ja varomaan positiivisiä? Kannat ja rodut muuttuu sisäsiittoisemmiksi koko ajan. Kanoihin muodostuu positiivisia ja negatiivisia ryhmiä.

Toisaalta onhan se sitä järkevää kananhoitoa ja taudin leviämisen ehkäisyä....
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Ilona kirjoitti:Eläinsuojelulain 27 §: Eläinten kaupan harjoittaminen liikkuvana kauppana on kielletty.

Tässä koko pykälä kokonaisuudessaan. Onko olemassa jotain oikeustapauksia, joissa olisi etsitty liikkuvan ja ei-liikkuvan kaupan rajaa? Tietenkin tilatun eläimen saa tuoda ostajalle. Se ei ole liikkuvaa kauppaa.
"Kana-autohan" toimii juuri niin.Ilmoittavat reitit etukäteen ja kaikki eläimiä tilanneet sen reitin varalta saavat tilaamansa. Ja varmasti heillä on kaikki luvat kunnossa joten turhaa kenenkään hernettä nenään vetää ja ketään yrittäjää mustamaalata.
Ilona

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Ilona »

jopekka kirjoitti:
Ilona kirjoitti:Eläinsuojelulain 27 §: Eläinten kaupan harjoittaminen liikkuvana kauppana on kielletty.

Tässä koko pykälä kokonaisuudessaan. Onko olemassa jotain oikeustapauksia, joissa olisi etsitty liikkuvan ja ei-liikkuvan kaupan rajaa? Tietenkin tilatun eläimen saa tuoda ostajalle. Se ei ole liikkuvaa kauppaa.
"Kana-autohan" toimii juuri niin.Ilmoittavat reitit etukäteen ja kaikki eläimiä tilanneet sen reitin varalta saavat tilaamansa. Ja varmasti heillä on kaikki luvat kunnossa joten turhaa kenenkään hernettä nenään vetää ja ketään yrittäjää mustamaalata.
Myykö "kana-autokuski" siis vain itse kasvattamiaan eläimiä? Jos näin, niin siitä vain. Silloin se ei ole liikkuvaa kauppaa. Jos se ottaa kanoja välitettäväksi muilta kasvattajilta, niin silloin se mun järkeni mukaan on liikkuvaa kauppaa.
Ilona

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Rusina kirjoitti:No, mulla on nyt ollut lintuja myynnissä IB-parvestani. En ajatellut niitä kaikkia monttuunkaan laittaa. Mutta ainakin tiedän mitä myyn ja ostaja tietää mitä ostaa. Moni on mennyt jo valmiiksi jonkun IB-tilan kontaktitilalle. Paljon epävarmempaa on ostaa ja myydä testaamattomasta parvesta, silloin on parasta olettaa, että ovat positiivisia.

Taudin levinneisyyttä ei tiedä kukaan, koska testit lopetettiin kesken. FAKTA on kuitenkin, että kontaktitiloja on ympäri suomen. Positiiviset tulokset ovat aika samalla seudulla siksi, että siellä ennätettiin testejä tehdä, toisin kuin muualla Suomessa. Ja koska tautilähdettä ei ole saatu selville, mun mielestä olis itsepetosta ajatella, että tauti on rajoittunut vain niihin noin 30 parveen, mistä on positiiviset löydökset! Siinä mielessä MTT:n tutkimussuositus on hyvä, että se paikkaisi tiedoissa olevia aukkoja ja jatkaisi tutkimuksia siitä mihin Evira ne jätti. UGH!
Just näin. Mitään oikeaa tietoa taudista ja sen levinneisyydestä ei tullaa saamaan, jos ei asiaa tutkita. Jos ei ole tietoa, on turha olettaa, että tauti on rajoittunut vain positiivisiksi todettuihin tiloihin tai että se on levinnyt jo kaikkialle.
Ilona

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Juttelin äsken Eviran eläinlääkärin kanssa ja hän piti harrastekanojen testaamista erittäin suositeltavana. Testeillä saadaan oikeaa tietoa taudin levinneisyydestä. Hän näki asian niin, että harrastajat ovat vastuussa myös harrastekanojen kokonaistilanteesta ja testaaminen on siksi vastuullinen ratkaisu myös oitreettomissa kanaloissa. Testitulosten pohjalta kasvattaja voi arvioida, mihin kanoja kannattaa myydä. Jos parvi on puhdas, se kannattaa myös yrittää pitää puhtaana.

Testi maksaa 8 euroa per näyte + näytteet ottavan eläinlääkärin palkkion ja näyte otetaan osasta kanoja, esim. meidän 15 kanan, 3 kukon + poikasten parvesta riittää viitisen näytettä. Näytteet toimitetaan Eviran Helsingin laboratorioon.

Periaatteessa jokainen taudista selvinnyt kana, jolla on siis vasta-aineita, voi erittää virusta koko elämänsä ajan erityisesti stressitilanteissa eli olla potentiaalinen tartuttaja.

Verinäyte otetaan ohuella neulalla siipisuonesta. Itsekin aika monta kertaa verinäytteitä antaneena sanoisin, ettei kovin tuskallista, saati sitten hengenvaarallista.

Nyt sitten vaan odottelen eläinlääkärin lomaltapaluuta ja toivon, että tulos olisi negatiivinen.
Suwitsu

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ilona kirjoitti:harrastajat ovat vastuussa myös harrastekanojen kokonaistilanteesta ja testaaminen on siksi vastuullinen ratkaisu myös oitreettomissa kanaloissa
Koska mennään siihen että joka ikisellä eläimellä SAATTAA olla tauteja joita OLISI HYVÄ tutkia? Meilläkin kun on koiria, kissoja, lampaita, vuohia, kanoja, kalkkunoita, marsuja, kaneja sun muita niin muutaman vuoden päästä Evira keksiikin että olisi hyvä testata sitä ja tätä ja tota. Olkoot.
Suvianne

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tottakai heidän mielestä on hyvä, että joku tekee ilmaiseksi tuollaista työtä!!
Varmasti haluaisivat jokaisesta taudista ja eläimestä saman.
Nyt vain käyttävät hyväksi ihmisen pelkoja ja herran pelkoa...
Vastaa Viestiin