UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maatikko

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Maattari kirjoitti:
Maatikko kirjoitti:Lähetin MTT:lle kyskän, että onko me tosiaan ymmärretty toi tiedotteen "rivien välinen" viesti oikein.
Maatikko, joko tähän vastattiin?
Nope.
Suvianne

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En ole ottanut testejä enkä nää mitään järkee ottaakkaan...
Enkä nää mitään järkee tässä hysterisoinnissakaan.
Mutta ei varmaan kukaan tosissaan hysterisoikkaan tämä on vain yksi viihdyttävä ketju muiden aktiivisten joukossa.
Muualla hiljasta mutta tässä ei...
Korpela

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Suviannella on ihana allekirjoitus :)
Ilona

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Muusa kirjoitti:
Poikasten myyjien tulee selvittää tilansa IB-tilanne; eihän kukaan vastuullinen kanankasvattaja halua olla tietämättään levittämässä tautia.

Tietoisesti levittäminen on ihan ok :smt040
Totta kai on, jos se tietoisuus ulottuu myös ostajaan. Siitähän tossa koko eläintautien hallinnassa on kyse, että tiedetään, missä mennään. Ei se poista pöpöjä maailmasta, mutta auttaa kyllä riskien hallinnassa. Mua kiinnostais parveni Marek-tilanne myös ja senkin vois ehkä saada samasta näytteestä. Oireita ei ole ollut ja jos tulos olisi puhdas, niin sehän olis :smt041 Ja jos se ei sitä olis, niin sittenpä olis yksi huoli vähemmän uusia siitoskukkoja hankkiessa.

Pitääpä kysyä siltä viranomaiselta sitäkin, että voiko testin ottaa raadosta. Yhden kukkopojan uhraaminen ei aiheuttais edes sitä verikokeen ottamisen kipua ja tuskaa. Jos virusta (eikä pelkkiä vasta-aineita) parvessa on, se lienee jokaisessa yksilössä, jos se kerran niin tarttuvaa sorttia on.

Jokainen toimii niinkuin parhaaksi näkee, mut jos jollain on jotain sitä vastaa, että joku toinen toimii MTT:n ohjeiden mukaan, niin ehkäpä se on oman pään sisäinen ongelma? Mä en tavan harrastajana /säilyttäjänä parempaakaan perustaa ratkaisuilleni keksi kuin MTT:n ohjeet, kun ei itsellä satu olemaan noita eläinlääketieteen opintoja plakkarissa. Voihan ne olla huonojakin ohjeita, mut tuskin mistään parempiakaan saan. Harmittaahan moinen hinta, mut toisaalta se tulee takaisin muutaman nuorikon myynnillä, eikä mulle harrastuksen tarkoitus ole tuottaa sivutuloja eli se, mikä poikasista tulee, saa kananpitoon mennäkin. Pitääpä nyt vielä keskustella niiden viranomaisten kanssa (kiitoksia Lautapihti vinkistä vaan), että mitä suosittelevat.
Suwitsu

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ilona kirjoitti: että voiko testin ottaa raadosta.
Kyllä Evirassa sanottiin että sinne yhtälailla voi lähettää kuolleen linnun kuin verikokeita. Itse asiassa Eviran täti piti parempana vaihtoehtona ylimääräisten kukkopoikien uhraamista kuin verinäytteiden ottoa.
max3

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja max3 »

Eikös ne verikokeet otettu kymmenestä linnusta, et pitäiskö raatomääräkin olla sit sitä luokkaa? :smt017
Maatikko

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Ilona kirjoitti:Harmittaahan moinen hinta, mut toisaalta se tulee takaisin muutaman nuorikon myynnillä
Mua vaan mietityttää se, että jos tosiaan myyn esim. kaksi tipua kesäkuussa ja kolme elokuussa, niin eikös molemmilla kerroilla periaatteessa pitäisi ottaa erikseen ne testit, jos sen taudin leviäminen on niin epämääräistä kuin miltä vaikuttaa? Jos siis tienaan tipuista esim. kesäkuussa 30€ ja elokuussa 45€ ja kaksi testiä tulee maksamaan yht. n. 400€, niin... :smt017

Ymmärrän toki että useimmilla on enemmän myyntiä jne. jolloin paremmin kannattaa ottaa testit aina kun myy poikaseriä. Kaipa se on muutenkin järjetöntä yrittää pitää näin minimaalista parvea säilytysmielessä. Nyt pitää oikeesti miettiä :smt012
Suwitsu

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mä en kyllä muutenkaan aina noudata kaikenmaailman ohjeita ja suosituksia joten jätän tälläkin kertaa väliin vaikka MTT kuinka suosittaisi testit ottamaan. Enpä ottanut edes sikainfluenssarokotetta :smt016
Rusina

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä olisin mieluummin IB-negatiivisten kuin IB-positiivisten kanojen omistaja, jos voisin valita... Vaan kun en voi.
Jollekkin tämä on viihdyttävä ketju, itselle IB on kyllä aiheuttanut verenpainetta aivan kunnolla. Mä haluaisin, että tämä olisi ketju, josta saisi tietoa kun sitä tarvii. Sillä periaatteella se on aloitettu... vai mitä? lautapihtiiiiiiii!!!???

Näytteen voi ottaa raadostakin, ainakin yhdet näytteet on on otettu ihan itse näyteputkeen teurastuksen yhteydessä kukkopojista.
Meillä verinäytteiden otto siipilaskimostakin sujui ihan hyvin, käsittelyyn tottuneet kanat eivät olleet hommasta moksiskaan. Vaikeinta oli saada neula suoneen, kun se aina pakeni alta pois. Itse neulanpistosta eivät välittäneet mitään ja tarvittava verimääräkin (2 ml) on niin pieni, ettei se aiheuta kanoille mitään vaikutuksia.

Olisi hienoa jos MTT kustantaisi edes osan säilyttäjien näytteidenottokustannuksista. Voisivat saada kattavammin tietoa virustilanteesta. Taitaa vain olla liian kallista.

Taas päinvastoin kuin muut, mä liityin säilyttäjäohjelmaan pahimman IB-hysterian aikana :smt040. Taidanpa nyt
säilytellä ja kasvatella kanoja lähinnä omaan käyttöön, vaikka tarkoituksena oli alunperin ryhtyä poikastuottajaksi. Vaan eikö se olis aika kornia, kun kanat ovat kerta IB-positiivisiksi todettuja???
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Mitä sä rusina siä huutelet,me maata ny,et sä mitää tiedä :smt044
Rusina

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Rusina »

En mä lautis jouda vielä nukkumaan, vastahan mä tulin töistä :smt002. Joten koita kestää :smt003.
Korpela

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Jos se IB+ tarkoittaa oikeesti oireettomalla kanalla vaan sitä että se tauti on sairastettu ja ohi eikä voi tulla enää, niin (sanokaa hulluksi jos haluatte) Mä otan ennemmin
ib + kun miinus kanoja.
Tosin en ole aikeissa myydä tipuja vaan syödä munia.
Nyt meen oikeesti nukkumaan.


( :smt024 )
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

no voi,hoh hoijaa :smt011
saralele

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja saralele »

Mä luulen et meil on tää IB ku Orlando aivastelee ja hengitys röhisee.. Jospa menis ohi :smt001
Terhi N.

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Terhi N. »

Hei,

Täällä käydään paljon keskustelua ja hyvä niin. Joskus vain tuntuu, että näillä keskustelupalstoilla on tapana tuottaa aikamoinen lumipalloefekti...Väärinkäsitysten välttämiseksi haluan vielä selventää muutamaa asiaa sekä IB:n ja maatiaiskanojen osalta että Eviran ja MTT:n eri tehtävien osalta.

MTT ei ole ole tautiasioista vastaava viranomainen, eikä voi vaatia säilyttäjiltä mitään toimenpiteitä IB:n suhteen maatiaiskanojen osalta. Mitään uusia rajoituksia tai toimenpiteitä säilyttäjille ei siis säilytysohjelman puolesta ole tulossa. Voimme jakaa vain Evirasta saatua informaatiota taudeista ja antaa suosituksia, kuten esimerkiksi huolellisen tautisuojauksen käyttö.

Tiedotteen tarkoitus oli jakaa tietoa ja samalla muistuttaa, että tautiasioihin tulee myös harrastajien suhtautua vakavasti. Seuraava harrastekanaloihin iskevä tauti ei mahdollisesti ole maatiaiskanalle yhtä armollinen. Uskoisin, että säilytysohjelman ja säilyttäjien yhteinen tavoite on kuitenkin saada maatiaiskanamme säilymään omassa luontaisessa ympäristössään hyvinvoivana ja elinvoimaisena.

Elintarviketurvallisuusviraston Eviran tehtävänä on tutkia eläintauteja, arvioida riskejä ja antaa toimintaohjeita sekä tautien ennaltaehkäisytyössä että myös muuttuvissa tilanteissa (mm. uusien tautien ilmetessä). Maa- ja elintarviketalouden tutkimuslaitos MTT koordinoi kansallista eläingeenivaraohjelmaa, jolla toteutetaan biodiversiteettisopimusta maa-ja metsätalousministeriön (MMM) hallinnonalalla. Maatiaiskanalla on muista eläingeenivaraohjelmaan kuuluvista lajeista poiketen oma säilytysohjelmansa, joka on perustettu vuonna 1998. Maatiaiskanalla on oma ohjelma, koska siipikarjalla ei ole ollut omaa rekisteriä (ennen kuin tänä vuonna perustettu Eviran rekisteri), eikä maatiaiskanojen lukumääristä, sijainneista, eri kannoista tms. olisi tietoja ilman säilytysohjelmaa. Maatiaiskanan säilytysohjelma on kasvattajien verkosto ja sen tavoitteena on ollut maatiaiskanakantojen sukupuutolta pelastaminen ja elvyttäminen sekä tiedonkeruu.

MTT ja Evira hoitavat siis eri tehtäviä. MTT ei vastaa eläintautiasioista, vaan niitä hoitaa Evira. MTT:llä ole toimivaltaa päättää eläintautien tiedotuksesta eikä toimenpiteistä, vaan niissä noudatetaan Eviran antamaa ohjeistusta. Maatiaiskanatiedotteessa oli siis Eviran ja ETT:n sivuilta saadut tiedot ja ohjeet IB:stä. MTT ei voi vetää taudin vaarallisuudesta tai levinneisyydestä omia johtopäätöksiään. Kuten tiedotteessa luki, maatiaiskanojen IB-tilanteesta on hyvin niukasti tietoja. Eli on vaikeaa
arvioida, millä laajuudella missäkin kannassa IB:tä on ja onko sitä enää mahdollista välttää vai ei.

Sekä IB:stä että maatiaiskanan säilytysohjelmasta ja sen roolista ja tulevaisuudesta keskustellaan lisää maatiaiskanaseminaarissa Lieksassa 3.7.2011. Vielä ehtii ilmoittautua mukaan!

Jos vielä tulee mieleen kysymyksiä mistä tahansa maatiaiskanan säilytysohjelmaan liittyvästä voi minulta kysyä suoraan sähköpostitse terhi.nikkonen (@) mtt.fi tai soittamalla 040 757 3498. Munanetti ei ole meillä virallinen tiedotuskanava, enkä voi sen takia keskusteluun osallistua täällä enempää.

Terveisin,

Terhi Nikkonen
--------------------------------
Tutkija, Kansallisen eläingeenivaraohjelman koordinaattori
Iittiläisen kannan säilyttäjä
Vastaa Viestiin