Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eviran ohjeet rekisteröitymiseen:
https://www.evira.fi/elaimet/elainsuoje ... iipikarja/

Rekisteröityminen tapahtuu tämän nimisillä lomakkeilla:
Siipikarjan pitopaikat, rekisteröinti-/muutosilmoitus
Rekisteröityminen siipikarjan pitäjäksi
Gainsay

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Gainsay »

Tarviiko rekisteröityä,jos omistaa 4 lemmikkikanaa ja kukon?Tuottaahan ne munia satunnaisesti vaan ei niistä myyntiin liikene.
Tuolla ohjeissa ei puhuttu määristä eikä hupipidosta mitään.
Han

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Han »

Yksikin täytyy rekisteröidä.
Karhurouva

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Olenko minä ihan puusilmä, kun en löydä tietoa, mihin nuo paperit pitäisi toimittaa? Kun ei kunnassakaan osattu kertoa mitään eikä kuulemma ole ketään maaseutuasiamiestä tai muuta, jolle asia kuuluisi...
mik

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja mik »

kyllä kunnassa pitäisi olla tieto, missä maaseutuasiamies on. Ei meidänkään kunnassa ole, mut tukiaiset sun muut hoitaa meillä Liedon kunta. Eli kysy sieltä kunnasta, et kuka hoitaa maataloustukiaisasiat, niin johan löytyy jostain (muusta kunnasta)
Iloisten Munatalo

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Minäkin googletin aikani ja löysin lopulta kaikkien hakusanojen jälkeen maaseutusihteerin kaupungin kotisivulta :smt045 Mukava mies olikin kun soitin ja kysyin ohjeita ja lupasi neuvo hlökohtaisestikin papereiden täytössä :smt047 Eli nyt sitten vaan sinne ja homma etenee
Fiinus

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Fiinus »

Osaisko joku auttaa mua tallukkaa, pitäisi täyttää nyt sitten lomake siipikarjanpidosta enkä oikein nyt hokaa muutamaa juttua :smt017 Pitopaikka- ja tilatunnukset mulla on, koska meillä oli vielä viime vuonna lampaita jotka luonnollisesti olivat lammas- ja vuohirekisterissä. Mutta täytänkö nyt siis tuon "Rekisteröityminen eläintenpitäjäksi (siipikarja)" -lomakkeen vai rekisteröinti-/muutosilmoituksen siipikarjan pitopaikoista -lomakkeen? :shock: Kanasia meillä on toki ollut jo nelisen vuotta muttei niitä oo mihkään ilmoitettu tätä ennen.

Ja kun tuossa rekisteröintilomakkeessa on tuo kohta eläintenpidon alkamispäivästä, onko sillä merkitystä tässä tapauksessa että milloin eläinten pito on alkanut, laitanko siihen vuonna 2007 vai vaikka tän vuoden alusta?

Ja vielä yksi tyhmä kysymys: rekisteröintilomakkeessa on rastitettava mitä lajia siivekkäitä omistaa, ruksaanko ekan kohdan "kanat (munintakanalat)" vaikkei meillä nyt niin kovin aina munita eikä varsinkaan myyntiin asti niitä ole? Kunhan nyt pihankoristeena on alta kymmenen sulkaveikkoa.. :)

-Fiinus-
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Fiinus: käsitin, ettei sulla näy kanat siinä pitopaikkarekisterin tositteessa. Jos ei näy, niin täytä molemmat lomakkeet.

Eläintenpidon konkreettisella aloittamispäivämäärällä ei liene varsinaista merkitystä, kun nythän tämä rekisteröityminen tulee ‘jo kanallisille’ jälkikäteen. Ohjeeen mukaan se päivämäärä, jona rekisteröidytään ekaa kertaa ko. eläinlajin pitäjäksi eli päivä jolloin täytät lomakkeen pitäisi olla ok.

Se eka kohta on ok…kaipa tällä kohdalla eritellään munijat ja broiskut. Laita sitten REKISTERÖINTI- / MUUTOSILMOITUS Siipikarjan pitopaikat - lomakkeeseen tuotantomuodoksi Seura- ja harrastuseläimet.
Frida

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Frida »

Kyl maar piti tääkin päivä nähdä, että teen tuollaisen rekisteröinnin. Samaa ajattelen kuin moni muukin tuossa pitkässä viestiketjussa, että munantuottajien/broiskutuottajien salaliitto, jolla pikkuhuiljaa tapetaan harrastekanalat maasta. Mutta ulkopuolellekaan ei kai uskalla jättäytyä - ehkä sitten olisin kanoineni vielä heikommassa asemassa.

Meillä on maatila, johon nyt ekaa kertaa merkattiin ihan tukihakemuksiin nuo kanat (vaikkei niistä vähäisen määrän takia mitään saakaan) ja kanoista tulee virallisesti luomukanoja.

Ja jos mun tilalle joku viranomainen erehtyy kanantappoaikeissa, niin tuli kyllä väärään paikkaan.

Tästä aiheesta pitäisi kyllä saada joku lehtijuttu aikaiseksi jonnekin näkyvään aviisiin, kuten Hesariin tms. Että mitä tästä rekkautumispakosta halutaan seuraavan jne.
Tintti

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Tintti »

Minä suhtaudun tällaisiin rekisteröinteihin ERITTÄIN epäluuloisesti, jättäisin sen jopa tekemättä. Mitä viranomaiset sillä tiedolla tekevät, mitä omavarais- ja lemmikkieläimiä ihmisillä on? Muilla eläimillä koko korvamerkkitouhukin on turhaa ja tulee kalliiksi. Sen pitäisi riittää, että loveaa itse ja pitää kirjaa eläimistään. Ei voi muuta kuin toivoa EU:n pikaista hajoamista.
vardenji

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Löysin siivotessa ton vuohien rekisteröintitositteen viime vuodelta. Eläinlajit: kohdassa lukee kanit, kanat(munintakanat), vuohet. Onko mun kanat siis ollee koko ajan rekisterissä mun muistamatta :smt017 Pvm 17.6.2010 tehty paperi kunnantalolla.
Xaus

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Kaippa tuo aika pitkälti on eläintautien vuoksi tuo rekisteri. Ja mun mielestä kyllä ihan hyväkin asia. Ei kaikki ole jotain salaliittoa. :smt018
Xaus

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Vari: Silti pitää tehdä se kanojen pitäjäksi ilmo. Mullakin ne oli jo pitopaikan alla valmiiksi.
vardenji

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ilmo tehty jo aikaa sitten :smt045 Mullakin on epäilyjä rekistereitä kohtaan, mutta kaippa se on niihin alistuttava.
Viivi81

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Viivi81 »

Esitäyttelin valmiiksi ko. paperit vaikkei meillä kanoja vielä olekaan, kanaset tulevat meille toukokuun lopussa. Tila- ja pitopaikkatunnukset meiltä löytyy jo, ne hankittiin lampaita varten.
Lampaista poiketen kanoja varten tunnuksia ei ilmeisesti tarvitsisi olla ennen kanojen ostoa, vaan ostoilmon voi tehdä 30 päivän kuluessa hankinnasta, olenko nyt ymmärtänyt oikein? Toinen askarruttava asia on, että kanoja ei ilmeisesti "yksilöidä" Eviraan, saatikka ilmoiteta lukumääriä? Kiitokset jos joku viisaampi viitsii vastata. :)
Vastaa Viestiin