Kennot

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Kennot

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Olen vihdoin salmonellatutkimuksen teetettyäni ajatellut, että jokusia munia on myytävä. Ihan sen takia, kun niitä on liian paljon lahjoitettavaksi. Kevättä rinnassa ja ehkä saavat kunnolla ruokaakin?
Mutta mistä uusia kennoja, kas kun nuo käytetyt eivät ole kuulemma sallittuja. Tietääkö kukaan mistä voisi ostaa vähemmän? Kun en tarvitse kymmentätuhatta. Enkä yhtäkään tuhatta jonkaverran täytyisi tilata.
SiiS: ONKS TIATOO?
Maa-jussi
tipu
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Helmi 2019, 10:19

Re: Kennot

Viesti Kirjoittaja Maa-jussi »

Mä saattasin kysellä jostaan kanalasta tai pakkaamosta. Rekoissa pyörii noita puoliammattimaisia myyjiä, sieltä vois saada kontaktia?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kennot

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ainakin täältä löytyy: https://www.hautomakone.fi/index.php?ro ... =munakenno

Tautiriskien vuoksiko käytetyt on kiellettyjä? Onko siitä joku virallinen pykälä?
Voisko nykyaikana myydä asiakkaan omaan "astiaan" eli kennoon, jos ostaja tulee itse hakemaan? Joskus ennen myytiin maitoa ostajan omaan pääläriin ja nykyisinkin oon nähnyt mainoksia, että myydään jotain tuotetta niin, että pitää ottaa omat astiat mukaan.

Täältä löytyy isoja kennoja: https://www.kotielaintarvike.fi/tuottee ... ennot/422/
Maa-jussi
tipu
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Helmi 2019, 10:19

Re: Kennot

Viesti Kirjoittaja Maa-jussi »

Varmasti löytyy elintarvikelaista tarkat säädökset, sieltä löytyy paljon muutakin järjenvastaista säätöä :smt021
Sitä ei varmaan ole säädetty, että munat pitää olla kennossa? Voihan ne olla vaikka paffilootassa, kunhan se on uusi, puhdas ja käyttämätön. Tai sitten (mikro)muovipussissa....
Omaan astiaan/kääreeseen saa myydä, silloin on hygienia jutut siitä eespäin asiakkaan vastuulla. Tätä voi käyttää kiertokeinona, eli laittaa kennoja erikseen otettavaksi johonkin toisaalle ja siitä asiakas sitten tulee noutamaan munia ”omaan pakkaukseen” :-"
kukonkulma

Re: Kennot

Viesti Kirjoittaja kukonkulma »

Multa löytyy uusia kennoja jonkin verran,myyn ne sopuhintaan tarvitsevalle en lähettele.
Viimeksi muokannut kukonkulma, 23 Kesä 2019, 08:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kennot

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Hei Hilta ja kumppanit!

Just noi Hiltan esimerkkinä näyttämät kennokauppiaat olen itesekki bongannu. Mutta mutta ja mutta ne isot sopisivat hyvin säilytykseen ja kuljetukseen, mutta en minä niitä munien mukana antaisi. Tai voisin antaa, mutta niitten hinnan panisin kaupantekoon ja tekemättä jäisi. Kaupat meinaan.
Enkä pikkukennostakaan maksaisi yli puolta euroa kun sisällöstä, siis munista ei makseta kokonaista kahta euroa. Tai juuri ja juuri jossain torilla saattaa saada kahdestatoista munasta 2 euroa. Siitä vähentää 60 senttiä kennon hintaa... Ja juu en ole nuuka, ja harrastukset maksavat se on totta mutta sittenkin. Ja torilla taas munat eivät mene pussissa kaupaksi, ne on oltava kennoissa. Omaa kokemusta ei ole mutta näkemystä torikauppiasystävien kautta on.
Kiinalaisissa verkkokaupoissa on halpoja kennoja, ja valikoimaakin löytyy. On vaan niin suuret tilaukset tehtävä jos sieltä haluaa ostaa, että tullimaksut täytyy maksaa. Enkä semmosiin viitsi edes perehtyä. Tulli ei vähään tyydy.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kennot

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tässä vielä pari linkkiä:

https://www.farmarinverkkokauppa.fi/cat ... munakennot

http://siltajoensirkus.mycashflow.fi/pr ... -6-munalle

Mä en oo vaan vieläkään löytänyt mikä lakipykälä kieltää käytetyt kennot? Mistä sä pikkupi kuulit tuon?
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kennot

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Joo Hilta kiitos vinkeistä. :smt045
Olen tilannut tuoltafarmarin verkkokaupasta erän kymppi munan kennoja. Se oli mielestäni edullisin äkkistään laskien, kun lisäsin kulut tietenkin hinnan päälle. Laskutaidoillani sain yhden kennon hinnaksi 25-26 senttiä.
Tätini aikoinaan haki kaupasta ilmaiseksi noita isoja 5 kertaa 6 kennoja ja teippaili niistä sitten pienempiä. Mutta hänellä olikin vakiasiakkaat munilleen ja osalle hän punnitsi munat entisiin jauhopusseihin. Ne olivatkin hyviä siihen tarkoitukseen, paksua paperia ja lujaa tekoa.

Olin tuolla ns. syysmarkkinoilla pari vuotta sitten ja ihailin siellä yhden myyjän munapakkauksia. Hän oli tehnyt ylijäämätapetista sellaisia pieniä matalia pusseja vai oliko ne koreja, liimannut niihin sangatkin. Hän sanoi, että terveystarkastaja joka siellä toriasioita määrää on sanonut ettei saa käytettyjä kennoja käyttää. Mutta oli hänellä niitäkin kassissaan penkin alla, isomman erän haluajille!
Saman sanoi minulle paikallinen iltatorin järjestäjä, kun häneltä kyselin viime vuonna mahdollisesta munien ja kotikaljan myymisestä. Olin myymässä leipää silloin. Hän otti selvää ja sanoi, että sopii kyllä kunhan on salmonellat tutkittu. Ja sitten että käytettyjä kennoja munille eikä käytettyjä astioita kaljalle saa käyttää. Kyllä sen kaljan kohdalla ymmärtääkin, mutta on noi munakennot kyllä vähän...munahan on itsessään jo pakkaus. Ajattelen, että jos kielto tarkoittaa niitä entisiä päivämääriä ja muita merkintöjä siinä käytetyssä kennossa?

Aion kyllä käyttää käytettyjä kennoja sen verran, kun niitä ystäviltä ja kylänmiehiltä saan. Mutta sinne mahdolliseen torimyyntiin laitan sitten niitä iskemättömiä. Pitää vielä kirjoittaa jokaiseen joku aforismi tai tankaruno, kun olen nuo kanani nimennyt tarinakanoiksi. Saas sitten nähdä meneekö vähän vai oikein kunnolla pieleen.
kukonkulma

Re: Kennot

Viesti Kirjoittaja kukonkulma »

kukonkulma kirjoitti: 18 Maalis 2019, 08:11 Multa löytyy uusia kennoja jonkin verran,myyn ne sopuhintaan tarvitsevalle en lähettele.
Vastaa Viestiin