Mitä tänään kuuluu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Joudun tänään ostamaan kaupasta kananmunia. :smt107 Omia munia on jäljellä enää 4 kpl eikä uusia näytä tulevan. Täytyy varmaan laittaa aurinkolasit päähän ja piileskellä kaupan hyllyjen välissä ettei kukaan tuttu huomaa. Kuvittelevat vielä, ettei meidän kanat muni. :biggrin:
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Meillä alkoi viikko sitten kananmunien tuotanto, nyt tulee kaksi kpl päivässä. Sain kyläkaupasta kolme kennoa kananmunia
joista päivämäärä mennyt vanhaksi. Keitin niitä kanoille ja mieskin söi, oli hyvin vaaleat keltuaiset.
Niin tosta väristä tuli mieleen että annatteko kanoille maissia, siis sitä säkkimaissia ja kuinka? Olen nyt ostanut Lidlistä niitä grillimaisseja ja kanat on ihan hulluna niihin. 38 centtiä 2 kpl.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Hei. Kyllä meillä annetaan riistamaissia kanoille. Olen hankkinut myös riistahernettä säkissä. Liotan / haudutan niitä puuhellan päällä pienellä lämmöllä jopa pari päivää. Siis kun hellassa on tulet niin kiehautan ja jätän sitten muhimaan jne. Kun ne ovat pehmenneet, lisään "puuroon". Laitan herneitä enemmän ja maissia 1/3 osaa. Herneistä saavat brotskua ja maissista energiaa... :smt001
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Aleksandra kirjoitti: 19 Syys 2018, 13:42 Joudun tänään ostamaan kaupasta kananmunia. :smt107 Omia munia on jäljellä enää 4 kpl eikä uusia näytä tulevan. Täytyy varmaan laittaa aurinkolasit päähän ja piileskellä kaupan hyllyjen välissä ettei kukaan tuttu huomaa. Kuvittelevat vielä, ettei meidän kanat muni. :biggrin:
Niinpä täälläkin hiukan olo oli outo kun piti etsiä munia hyllyistä ja kun vielä tuttu kassa sattui olemaan niin siinä sitten selittää et munia ei tule nyt kun kaikki melkein sulkasadossa ja leipoa pitää :oops: .
Porukasta vaan vanhin 10 vuotias ja yksi mille munii höyheniä koko ulkotarha pöllyää tuulen mukana.
Jouluksi sitten saadaan munia hyvin

Olen kokeillut kesällä maissia (niitä isoja) kukaan ei syönyt vaikka yritin lopulta irrottaa niille valmiiksi eikä myöskään herneet kelpaa. Jos jossain ruoan mukana on herneitä niin ne jää syömättä :smt017

Olen ihan ihmeissään yhden silkin kanssa hautomavietti vaan jatkuu jo kuudetta viikkoa :smt009 . En laita munia ja pitää laittaa ovi kiinni missä tämä kana bruukaa nukkua/ hautoa. Vasta kun menevät sisälle niin aukaisen oven. Nämä kaksi silkkiä eivät ole koskaan oppineet orsille/ pesässä nukkumaan vaan ovat lattia kanoja. Ilmeisesti aiemmassa paikassa olivat jossain ulkotarhassa jossa ei ollut muuta? Tätä nyt sitten edelleen nostellaan päivän aikana kun marisee koko ajan jos minä liikun lähellä että aukaise se ovi. Tämä ei ole aiemmin hautonut ja kurjaa kun pitää nyt nostella toinen pois, kun ei haluta talvitipuja

Kanala on maalattu ja putsattu kaikki paikat laitettu valmiiksi kun porukka siirtyy talvikanalan puolelle, joten talvi saa tulla kun on tullakseen ( toivottavasti ei kumminkaan vielä).
Hieman outoa on kun väki vähenee enää ei ole kun kanat/ kukot ja yksi pupu. Sakari pupu jäi taas yksin kun kaveri lähti vehreimmille maille. Sakarilla ollut jo viisi vaimoa ja itse 10 vuotias vanha herra polskuttaa pirteän oloisena. Harkintaan menee kannattaako ottaa kaveria enää hänelle?
No tämmöistä täällä.
mummo ja kanaset :biggrin:
SiniS

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Maissia ja hernettä on automaatissa koko ajan tarjolla kauran lisäksi. Maissi menee paremmin, mutta kyllä se herne sieltä katoaa kans. Siis ihan sellaisenaan syötän. Osan laitan fermentoituun sössöön sekaan, meillä on semmoinen sekaruokinta nyt menossa.
hunski89

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Kanaemon piti lopettaa hautomiset tälle kesälle, mutta ei sitä tahdo saada lopettamaan hautomista. Nyt haudotaan paduaaneja ja viiriäisiä, kohta myös ayam cemaneita. Viiriäisiä pitäs ti-ke akselilla kuoriutua ja padut lokakuun ensimmäisten päivien kupeessa. Silkkinuorikot kasvaa hyvää vauhtia.
Sitten alkaakin olla kivan kirjava kanalauma :smt005 Itellä kun ei mahu monta erillistä parvea ja tykkään kaiken kirjavasta sakista, mua itseäni ei myöskään haittaa vaikka kanoista tuleekin kaiken kirjavaa ja sekalaista tipua, tuleepahan veikeitä nappuloita :smt042 Mulle ei oo tärkeintä et täytyy olla rotupuhtaita kaikki :smt003
Täytys vaan ylimääräisten kukkonuorikoiden päästä uusiin koteihin, joudun muuten hyvin pian opettelee lihoiksi laittamista :smt009 Joskus lapsena näin kun isä mettästysreissun jälkeen jäniksiä nylki ja roikotti, mut enhän mä siitä muista enää juuri mitään.
SiniS

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Yllätyin suuresti, kun 1.9 kuoriutuneita tipuja hoitavan mamman putkasta löytyi eilen muna. Olen pitänyt tavallista pitempään eristettynä muista, kun mammalla on 2 haudottua ja 4 koneesta tullutta, konetiput siirsin vasta myöhemmin Mammalle hoitoon. Oli siis aika vapauttaa perhe kanalaan.

Onneksi tuli illalla laitettua kanalan luukku kiinni, pakkasta 8 astetta. Vielä päiväulkoilua jatketaan säiden salliessa, sisällä pitää vielä siivota perusteellisesti. Olis pitänyt siivota jo aiemmin, mutta piti käydä itse lisääntymässä välillä ja se hieman sekoitti aikataulusuunnitelmia :smt040
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Lämpimät onnittelut, SiniS, perheenlisäyksestä! Hyvin tehty. :smt023

Meilläkin kanat ovat vähenevässä määrin ulkona. Päästän ne ulos vasta myöhään aamupäivällä, koska on niin kylmät ja kosteat aamut. Menevät itse takaisin kanalaan ja orrelle viimeistään klo 18, usein jopa aikaisemmin. Sadepäivinä saavat olla kokonaan sisällä. Vapaaksi en ole niitä enää tällä viikolla päästänyt. Jos avaan tarhan oven vapauteen, ne jäävät vain tarhan viereen arkana oleilemaan, niin mitäpä turhia niitä päästämään vaaroille alttiiksi. Takatarhassa niillä on vielä paljon vihreää laidunnettavaksi; pysykööt siellä turvassa. Aina sama juttu tähän aikaan vuodesta. Kun lehdet puissa harvenevat ja samaan aikaan monella kanalla on sulkasato, ovat arempia liikkumaan. Ihan hyvä juttu sinänsä, koska syksyisin petolintujakin näkee enemmän. Eilen aamulla jolkotti kettukin kanalan ohi, kanat olivat vielä sisällä silloin. En ainakaan ikkunasta huomannut, että kanalamme olisi kettua yhtään kiinnostanut. Paineli määrätietoisesti pellon poikki eteenpäin.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Tänä aamuna 7 astetta pakkasta.Ulkotarhassa juoma-astiat jäässä.Ulkotarhat etelän puolen seinustalla niin aurinkoisina päivinä vielä hyvät kelit ulkoilla.Nyt seunustalla auringonpaisteessa jo +15.Talvi tekee tuloaan,talitiaiset ovat tulleet kanojen ruoka paikoille ulosmeno luukusta.Varastelevat jyviä ja koputus kuuluu kun niitä kuoriivat.Sulkasatoa on ja munan tulo vähentynyt.

Siitä taitaa olla tarkalleen 50 vuotta kun tänä päivänä loka.4 satoi pysyvän lumen.Muistan sen illan,tuuli kylmästi koillisesta ja ilta viiden maissa alkoi lumisade.Sen illan aikana tuli jo 10 cm uutta lunta.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Täällä siirretty talvikanalan puolelle :smt023. Maalasin ja tein hiukan eri järjestystä kun ei ole lampaita enään ja pupukin on yksin, niin systeemi muuttui kokonaan.
Tosi outoa hiljaista kun ei määkimistä kuulu vaan kotkotukset taapertaa lattialla.
Nyt taas puhtoista vaaleat seinät ja pupun puolelle hiukan muuta väriä laitoin sekä ajattelin kuva maalata jotain aiheeseen liittyvää seinille jahka ensin suunnittelen.
Pupu viihtyy kanojen metelissä ja ihmettelee ( verkkoaita välissä)
Pitkään hautova silkki ei millään lopettanut hautomista ( 8 vkoa >) ja jatkaisi edelleen tyhjää pesää, joten laitoin kuusi munaa alle joskin naapurin munista kun omista kukoista ei taida olla isäksi :smt017 kun edelliset epäonnistui alku kesästä. No toivottavasti edes yksi syys tipu tulisi niin loppuisi hautominen ja Stella olisi onnessaan.
Kummia nämä silkki siskokset. Nukkuvat vierivieretysten ja toinen painautuu toisen siipien alle joka ilta nukkumaan. Hehän eivät nuku orrella vaan lattialle olen laittanut heille oman paikan.
Nyt Alma sisko nukkuu toisessa paikassa ja antaa siskonsa hautoa rauhassa aamulla menee sitten toista tervehtimään ja joka toinen päivä käy munimassa siskon viereen, josta toinen ei ole milläskään :smt056 . Varmaan hoitavat yhdessä tiputkin sitten
Ulkoilua on vielä mutta ovat siinä ihan lähellä sisäänmenoa vaikkei pakkasta täällä vielä ole +2 tänä aamuna.
Tänään oli kylpemis päivä raikkaassa auringon paisteessa hiukan tuuli tuiverteli ja kukot oli valppaina kaikista äänistä.
Haukkaa ei näkynyt ja minä seurustelin porukan kanssa siinä samalla vahdissa, joten mukavasti päivä siinä meni.
Yöksi lupaavat -1 astetta sieltä se talvi hissukseen tulee tännekin päin.
mummo ja kanaset :biggrin:
SiniS

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kiitos Aleksandra :smt049

Nyt sataa lunta, kanalan luukku on kyllä auki, ja joku sissi siellä steppailee vielä ulkona. Ens viikolle on kyllä luvattu jopa 12 astetta lämmintä, joten en näe tarvetta vielä pistää tarhaa talviteloille. Ens viikolla siivous, kun saa häätää koko sakin pihalle, niin saa ison oven auki ja lapata kuivikkeet suoraan traktorin kauhaan. Talvella siivous vie toista tuntia, kun pitää kottikärrypelillä kärrätä kolmen oven kautta ulos, ison oven kautta homma vie vajaan puoli tuntia.

Sisällä apukeittiössä on vielä 10 viikon vanhaa tyrnistä, ois kyllä helpompaa jos siirtäis ne talliin isoon putkaan lämpöpumpun alle. Siellä olis paljon enemmän tilaakin. Iso putka on reilun 1,5 neliötä ja siellä on orsia ja kuopsuteltava pohjamateriaali. Ens viikolla sitten sekin, pidän kunnon kanapäivän, kun lomittaja tulee tekemään navettahommat. Ihan kaikkeen ei itse nyt ehdi, kun vauva kulkee navetalla matkassa ja hommat pitää aina keskeyttää kun neiti vaatii ruokaa.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meidän kanat hilluvat kaikki ulkona aamusta pimeän tuloon asti,jopa puolinakut sulkasatoiset. Tänään on satanut koko päivän ja kaikki ovat ulkona kuopsuttamassa, ihan märkiä ovat. Ainoa mikä pitää ne seisällä on lumi maassa, kaikki muut kelit kelpaa hyvin ulkoiluun. Meillä ovat vapaana pihalla jos olisivat tarhassa olisivat varmaan sisällä.
Sulkasatoiset viirut muuttivat tänään sisätiloihin, eivät näyttäneet enää nauttivan ulkona olosta.
SiniS, onnittelut uudesta perheenjäsenestä :smt041
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kanalan katto oli tänä aamuna valkoinen kuurasta. Myös maa kimaltelee valkoisena vielä varjopaikoissa. Kaunis aamu.

Eilen täytettiin kanojen rehuvarasto. Vilja+herneseosta ja rehutiivistettä on nyt sen verran, että pitäisi riittää kevääseen. Kaikki varastot on valmiina vaikka talven tulla.

Mukavan lämpimiä säitä ollut tähän saakka. Viime viikonloppuna ja tällä viikolla olen taas päästänyt kanoja vapaaksikin. Kun olen itse ollut niiden mukana, olen saanut ne houkuteltua laiduntamaan laajemmin. Kanapaimenen homma on tosi mukavaa. :smt001 Kyllä on kanat nauttineet, varsinkin haavanlehtimattojen kaivelusta ja tyhjän perunamaan kuopsuttelusta. Lehtien alta ja mullasta löytyy selvästikin vaikka mitä syötävää. Kukko Villellä alkaa olla taas sulkapuku kunnossa sulkasadon jälkeen. Sen myötä sen itsevarmuuskin on palannut eikä se ole niin varuillaan vaan houkuttelee sekin kanoja rohkeammin kauemmas kanalasta. Vanhat rouvat Näpsä ja Esmeralda eivät silti juuri tarhan liepeiltä poistu. Nuoremmat kanat sen sijaan viipottavat innolla. Petolintuja ei ole enää näkynyt. Närhiä, harakoita, mustarastaita ja pari harmaapäätikkaakin pyörii pihapiirissä. Pikkulinnut liikkuvat parvissa pitkin puita.

Enää ei ole tarvinnut ostaa kaupasta munia. :) Amelia munii hyvin ja niillä nyt pärjätään. Veera ja Sawu kuikuilevat pesiä siihen malliin, että varmaan niillä pian muninta käynnistyy. Muilla on sulkasato vielä vaiheessa.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Täällä ei vielä ole pakkasta ollut nollassa vasta pari viikkoa sitten, mutta jo viikolla lupaavat pari astetta joten sieltä se talvi hiipii tännekin päin
Kyllä ne on mukavia touhujia kanat ja kukot kun just sain haravoitua kasan lehtiä niin eikö siihen jo porukka löydy kuopimaan ja taas oli yksi kasa sekaisin :smt043 no haittaneeko tuo mitään kasataan uudestaan.
Myös perunamaa ja mansikat on uudelleen laitettu kesää odottamaan ja siellä oli porukka myös auttamassa löytyi varmaan hyvää matoruokaa heille ja örviäisiä.
Sitten kun Osku kukko kyllästyy ulkoiluun niin ohjaa laumansa sisälle päiväunille :smt015 ja ei mene kun hetki kun kaikki nuokkuvat paitsi Stella
( silkkikana) joka aina syö ja on hereillä.
Manta jo 10 vuotias vanha rouva on semmoinen yksin kulkija että kulkee pitkin pihaa ja tulee sisälle kun hetken maarittelee ettei yksin voi jäädä ulos.
Munatkin on tosi oranssin värisiä taitaa löytää paremmat vitamiinit/proteiinit kun muut pihamaalta.
Onneksi haukkoja ei ole enää näkynyt ja tintit närhet löytäneet talviruokinnan tinttejä tosi isoina parvina nyt pihapiirissä.

Muutamalla kanalla vielä sulkasato ja tipuja odotellaan (onnistuuko) tällä viikolla :smt023

Eläinten luopuminen vaikeaa :smt010 nyt 14 vuotias kissa pääsi kissojen taivaaseen sairasteli vain hetken mitään ollut tehtävissä
vaikeita päätöksiä nämä aina on. Pari kuukautta siten pupusta piti luopua.
Tämmöistä tämä elämä on väliin iloa surua vuoroin.

Syys touhut jatkuu jotakin ulkoterassi/ sauna terassi hommia sekä haravointia no täytyy ottaa puhallinkin käyttöön, mutta kun se on hyvää hyötyliikuntaa tuo haravointi.
Kaikenlaista pientä vielä ennen lumia ja sitten uotellaan talvea tuloa ( toivottavasti ei kovin luminen)
Onnittelut SiniS perheenlisäyksem johdosta :smt041
Viimeksi muokannut mimmu, 29 Loka 2018, 16:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mummo ja kanaset :biggrin:
SYH

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja SYH »

Aamulla 10 pakkasta. Kanat on ollu jo jonkin aikaa talvikanalaan joka on vasta tehty. Kovasti haetaan säätöjä millä saadaan pysymään tarpeeksi lämpimänä mutta kuivana kovillakin pakkasilla.

Kun sain vauvan nukkumaan päikkäreitä lähdin kanahommiin... Vesi kupit oli jäässä :smt009 , :smt013 ja sisältä kuului Ettei nyt ole kaikki hyvin, mulle selvästi tehtiin reklamaatiota. Äkkiä kupit pesuun ja lämmintä vettä tarjolle. Sit tein vielä lämpimän puuron minkä kanssa tarjoilin halukkaille. Sit tuntu et ollaan tyytyväisiä :smt060

Kanalan eteisessä oli vajaa kenno munia että tuon sisälle tullessani... Niistä puolet oli haljennut! :O mietin mitä niille voi tehdä. Entä ne jotka ei oo menny rikki, onkohan ne ihan käyttökelpoisia??
Vastaa Viestiin